FUD,
Jag ser inget regelrätt bråk här på Ham. Ibland går åsikterna isär. Men det är väl inget att hänga upp sig på. Bara bra att alla inte tycker lika i alla frågor?
Trots allt är det ju bara små oskyldiga ord som kombineras på olika sätt och sedan tolkas av mottagaren. Inga påkar och spikklubbor där folk måste plåstras om efter sammandrabbningarna.
Ser du något bråk?
Javisst finns det bråk här på HAMse. Jag är själv bråkig
Det finns skribenter som ska skriva andra människor på näsan. Det finns även de som är besserwissrar utan dess like. Är själv inte helt oskyldig.
Bara på grund av att det är icke-audiella utslunganden betyder inte det att det är lugnt.
Jag avreagerar mig genom att skriva ner mina funderingar som kåserier och det har blivit många nya senaste halvåret hö hö hö
EQL, min käre vän, du förstår att du hör till den näst intill försumbara mängden av radioamatörer som strävar efter konsekvent debatt. Men det vet du väl redan eftersom jag påpekat det tidigare.
De flesta vill hellre ha ett kraftigt meningsutbyte. Sådant finns här på HAMse. I stor mängd. Det är bråkigt, om något. Icke förty, så är det även mycket inspirerande. Under förutsättning att det är hemmalagets textmassa.
De här kommunikationsmedlen finns idag för alla:
Telefon
Epost
FB PM
SMS
Mailinglistor
Forum
Chatting
Men vilka används? Telefon? Nehej! Det går inte därför att då kan man få mothugg.
Epost då? Tja, det tar ju en herrans tid att få svar från en normal (inte ung) människa.
FB PM? Fungerar UFB för de som är där men inte för de som (gamla stötar) "minsann står över sådant skit"
SMS? För jobbigt att skriva med stora fingrar.
Mailinglistor? Nej, det händer ingenting då, man får ingen respons på det som man skriver själv. Ignorans. Precis som man själv är, ignorant.
Forum? Javisst!
Chatting? Icke!
En radioamatör är sekundoperativ! Man sitter aldrig och väntar i ett QSO under normala förhållanden. Efter "kom" så ska motstationen svara bums!
Det finns t o m de som tvärt vägrar köra DX i PU's pga att väntan är mera frustrerande än att bli omkörd på Europavägen.
Därför fungerar inte heller Forum för radioamatörer. Däremot så fungerar en chatt utomordentligt väl. Men det ägnas ingen uppmärksamhet åt det. Varför? Jo, och detta är väldigt intressant, när SSA hade en chatt (minns ni?) så fanns det väldigt många som loggade in och "ropade till". Men ingen väntade på att det skulle dyka upp någon annan! När alla gör så så finns ingen där, ju! Det här beror på det fruktansvärt enkla faktum att vi radioamatörer har en manick som kallas "VFO". Finns det inget så vandrar vi vidare (i dubbel bemärkselse).
Det bästa kommunikationsmedlet är alltså en chatt men vi fungerar inte där! Vi kan nämligen inte bråka då! Det är för många som kan "skriva över" och "skriva förbi" oss när vi vill vräka ur oss det där lite asociala.
Men att uppföra oss som om vi chattade, det kan vi. I ETT FORUM!? Det är bråkigt. På ett väldigt stilla vis, liksom...
Nej, nu ska jag gå och slipa mina knivar och vässa allting vasst jag kan hitta!!
(skrivet under inflytande av halvt vansinne och våldsamt flabbande)