Årets HAM-julklapp?

SM7DOU

Member
Årets HAM-julklapp?

Lade ut den här infon på SSAs forum för ett par dagar sedan och har blivit ombedd att göra det här också.

Jag har testat Kendo M7 surfplatta (som kostar humana 1 500 kr), ett lågbudgetalternativ till Ipad som så hysteriskt marknadsförs nu i snart sagt alla dags och tekniktidningar.
Lite lägre bildkvalitet än iPaddan men en skapligt skarp och färgrik 7 tum stor skärm. Den använder Android som operativsystem, har USB-anslutning och sen kan den också kopplas upp trådlöst via WiFi. Tillgängligt internminne är cirka 2,6 GB och sen kan man sätta i ett microSD minneskort på max 16 GB (kostar cirka 350 kronor).

Jag fått igång flera trevliga applikationer med vilka den blir riktigt användbar. Kan se på Youtube (också spara ner videos), SVT Play, köra Facebook, lyssna på musik (via hörlurar) , läsa e-böcker och titta på film med bra resultat. Också mejlprogrammet fungerar bra och är lättanvänt, surfning via WiFi fungerar utmärkt, att ladda upp på t ex Dagens Nyheters nyhetssida går på drygt 10 sekunder. Sen finns det massor av kostnadsfria spel att hämta hem för den som är intresserad.

Tyvärr är det vanliga stället för att ladda ner program, AndroidMarket, låst för läsplattor och datorer och är endast nåbart från Android-telefoner. Det finns dock en inbyggd applikation som leder till en programsajt där de flesta program är gratis och med lite letande på nätet kan man hitta flera.
Efter skriftväxling med Synergics (som ligger bakom programmet Echolink) så finns nu Echolink tillgängligt via det hämtningsprogram som med följer M7-plattan (tidigare gick det bara att hämta hem till en Android-telefon). Och Echolink i M7 fungerar utmärkt!
Det finns flera andra kostnadsfria program för Hams, jag har bland annat provat loggprogrammet Amateur Radio Call Log.

Saknar dock Skype, de Skypevarianter jag hittat "tar emot" via WiFi men vill sen kunna ringa ut och då faller ju hela idén. Till i början av oktober kunde man via programmet Nimbuzz nå sina Skypekontakter men nu har Skype tyvärr stängt den möjligheten. Men ICQ, Windows Live, GoogleTalk och MySpace nås fortfarande via Nimbuzz.

Svag högtalare drar ner betyget lite men via bättre hörlurar än de medföljande låter ljudet OK. Dessutom så finns det inte en allmän Flashversion för Android-läsplattor ännu, den lär lanseras inom kort (det är bland annat därför som det behövs en särskild applikation för att kunna titta på Youtube-videos). Vissa Flashfiler går dock att se om man använder webbläsaren Skyfire.

Det går att ansluta ett externt tangentbord via USB . Likaså kan man använda USB-minnen om man skaffar en adapter mellan "vanlig" USB och USBminikontakt. Jag har också testat med att koppla på en kortläsare och kunde utan svårighet använda ett 32 GB Compact Flash minneskort. Så externminnet går lätt att utöka över de 16 GB som är max för SD-kortet.

Annars så är det en kul och användbar pryl för en rimlig kostnad. Ett alternativ för de som vill ha tillgång till kommunikation via trådlösa nätverk och loggning av QSOn utan att behöva köpa en ”riktig” dator och som vill resa med lätt packning!

SM0DOU Gunnar
 
Jag kollar på sufplatta också men det är ju fortfarande en "ny" produkt så det tar säkert något år till innan priserna blir mer humana..

Det finns en hel del amatörradio program för Android, bland annat Echolink som fungerar alldeles utmärkt.

Det finns även en del "billigare" plattor med GPS och 3g som man kan använda för navigation eller APRS.
 
Back
Top