Armering

igge

Well-Known Member
Är det någon som har erfarenhet av armering?
Jag skall sätta upp min mast (50 cm i trekant) på ett betongfundament.
Fundament skall förankras i berget en halvmeter under gräsmattan.

Tacksam för förslag på armering och gjutning.
 
Last edited:
hejsan

jag ska också montera upp min mast, och vill veta detta, men Igge, jag undrar, jobbar du på ett fartyg? på bilden ser det ut som det är ett kontroll rum. Sitter själv nämligen just nu i Genua på ett nybygge, vi har seatrial den 22 maj.
 
hejsan

jag ska också montera upp min mast, och vill veta detta, men Igge, jag undrar, jobbar du på ett fartyg? på bilden ser det ut som det är ett kontroll rum. Sitter själv nämligen just nu i Genua på ett nybygge, vi har seatrial den 22 maj.

Jodu, så är det!
Teknisk chef och bilden är från K-rummet med tanktablån i bakgrunden.
Bro Joinville heter båten och är den första båt med K-rummet utanför maskinrummet, i inredningen faktiskt.
Snacka om spring vid larm och andra problem.

Har en blogg som jag uppdaterar när jag är till sjöss.
- Sjöfararbloggen - Blogg nt.se - Norrköpings Tidningar
Det är i lokaltidningen om någon är intresserad.
 
Last edited:
Hejsan, bra länkar, min mast ska upp så fort jag hinner, Igge, nyfiken fråga, vilka farvatten trafikerar ni?
Jag sitter som sagt på nybygge, och jösses vad mycket ny teknik det har kommit, ny DAMATIC som jag inte sett förut(bara jobbat med gammal typ), och hela brygg systemet kommer från SAM elektonic. Massa nytt att lära sig, ska på kurser i hela April på alla system. Till och med onboard UHF radio är digital, blir 2 stycket motorola DR3000. Och ett hundratal handapparater.
 
Last edited:
förra resan USA - Europa, lastade sedan i Hamburg för New York, lastade i Saint John (utan S) i Canada och lossade i Norrköping. Därefter last av bensin från östra sidan av Östersjön, lossade och lastade samma last i Amsterdam där jag mönstrade av 24/1 och båten gick sedan ned till Lagos och där är den fortfarande, olossad. Snacka om dyr soppa!
Damatic är väl helt ok, men fy fanken för PLC-er där den ena inte är lik den andra.
Den äldre generationen Damatic kunde man gå in i och medels vippor tvångsköra systemens utgångar, den tiden är förbi nu och packar bägge CPUerna ihop så blir det svårmanövrerat.
Var på kurs nyligen och fick från INCERT att jag är godkänd för ytterligare fem år.
 
Jag gick på i början på Mars, och ska mönstra av i slutet på september. Tror jag om jag får en avlösare. Blir långt pass, men så är det när allt ska köras igång. Och jag har det rätt bra här. Men ska bli skönt när vi börjar segla. Vi kommer första halvåret att bara köra i medelhavet innan vi drar över till USA. jag har funderat på det där med blogg, men orkar jag*skratt* men våran cheif Eng skriver på bolagets blogg Seabourn Odyssey Blog – Luxury Cruises – Seabourn Odyssey Construction vi ägs av carnival. Kör du HF hemma??, hade varit kul att köras, våran HF radio klarar vissa HAM band. Men den är inte monterad ännu. När jag jobbade för star cruises körde jag en del amatörradio på HF/MF radion :) fungerade fint.
 
Har inte kollat vad som finns uppe på bryggan.
men vi har en modern station, tyvärr har jag inte sett någon CW-pump men det kanske finns möjligheter till det också?
Skall kolla upp den stationen när jag kommer ut och sen är det väl upp till kaparn om han törs låna ut radion.
 
Om Furuno varit inblandade i bryggutrustningen så måste du troligen in bakom panelerna för att få till en CW-pump, tycker det är trist att man inte har kvar möjligheten i alla fall. När jag är ute på böljan den, "hälsosamt" blågrönbruna, (beror ju i och för sig på vart man kajkar omkring) så är jag på Älvtanks Ramona, och vi har en fin integrerad brygga från Furuno.
Och som man säger, allt har sina för och nackdelar.
Kommer inte på rak arm ihåg om HF radion klarar något av "våra" band, skall kolla det nästa gång jag är ute. Tror inte den vi har klarar det, och jag är inte helt hundra på att den lilla vertikal vi har skulle vara det mest ultimata om man verkligen vill köra radio.
Har funderat lite på att försöka lobbyera för en liten QRP station och kanske en specialsignal, i ett försök att göra reklam för både rederinäring och amatörradio.

Hade tänkt föreslå ett "Swedish Merchant Fleet diploma", vore ju ett sätt för hobbyn att locka flera nya och glada operatörer till sig !

Undrar man under en "vetting" skulle kunna definiera en HAMradio, som nödstation !? ;-)
Skulle ju vara ett sätt att höja säkerheten ombord :)
Och nöjet, för den delen !

Det är visst många som ligger med kroken nere, sedan några veckor tillbaka, vore ju perfekt att köra lite HF då !
 
Swedish Merchant Diploma
Det låter fint värre.
Vettingarna har inte med Ham-radio att göra, möjligtvis skottgenomgångar. Det är upp till kapten att godkänna om man får använda sig av amatörradio ombord.
Har varit i båtar där det varit uppsatt vertikalntenner, etc.
Va fanken det nu har med min armering att göra?
Hur som så har jag löst det problemet.
 
Back
Top