ARRL "sjunker djupt" i min aktning

Christer

"... en hel del konstiga rapporter på VHF och upp..." Nu blev jag allt lite nyfiken på vad du menar. Kan du kanske ge exempel på vad som är konstiga rapporter?

Om "standardvärden" i logprogram: Jodå, jag har fattat att de rapporter som nulängre oftast ges i tester är fajvnajn / 5NN och att allt annat bara irriterar och strular till det.

Om man kommit in i hobbyn "på senare år" så framstår det förmodligen som helt normalt och inget att fundera över, men är man uppvuxen med korrekt rapportering så är det inte helt lätt att acceptera att man får dessa defaultrapporter och samtidigt blir uppmanad att, ibland upprepade gånger, repetera det man sänt. Det är lika fånigt som när motstationen svarar med fel anropssignal och 5NN.

Träligt det där med din hemska stördimma hemma. Hoppas att du kan hitta de värsta källorna och kan göra något åt dem.

/Janne
 
Hej Janne.
Eftersom jag har vart med och kört en del från SK6HD inte alla de 303 raka Nac testerna men i alla fall de flesta de sista kanske 5 åren i alla fall.

Det jag menade var att det inte alltid är så "äkta" rapporter som kommer där heller. Även om det nu är vanligare på HF.
Vart vid flertalet gånger som man fått köra om både signal, rapport och lokator och ändå fått både 55(n) 57(n) 5n(n) i rapport,
Utan att starta krig nu med VHF frälsta. För det är nämligen inte jag.
Det här med rapporter kan man säkert diskutera till dödagar.

Fick min signal 2006 men har väl till och från hållt på med radio sen 1992. Så rapport systemet känns bekant för min del och är det inte så noga. Huvudsaken är att man hör varandra.

Stör dimman beror på hyreshus, kortvågsvertikal på balkongen och en massa störande elektronik.
Men det är bara vintertid som jag har dom problemen. Så snart det blir varmare så är det torpet som gäller. Mitt ute på obyggden där hade jag ingen noice på något band förra året och hoppas att det är likadant i år.
 
Last edited:
Jag tittade på senaste NAC28, och det är väldigt många rapporter som inte är 59/599. Ett undantag är Digidelen, PSK31 verkar ha förprogrammerat 599 hos de flesta. Övriga NAC på VHF har färre 59/599.

En orsak att ge t ex 579 och sedan fråga om är QSB. På VHF är stor del av trafiken på lite längre avstånd via flygplan, som ger en QSB-topp på någon minut. En som letar och hör ett CQ ropar in på samma topp, CQ-stationen ger rapport på det och sen sjunker signalen kanske 10 - 20 dB, långt ifrån ovanligt. Då blir det svårläst. Men eftersom det är test ändrar man inte rapport, en grundregel i testkörande. Jag har själv råkat ut för det åt båda håll.

Tvärt om förekommmer också. En station svarar på ett CQ innan antennen vridit färdigt, får 429 och kommer sen tillbaks vrålstark. Frågar han om på rapporten är den förstås fortfarande 429 om det är test.

I NAC är det några procent fel i rapporterna, knappt 10 om man tar med lokatorn också. Erfarenheten säger att rapporten är fel i loggen ganska ofta även för sändande station, man har glömt vad man sände innan man skriver ner sänd rapport. Jag själv försöker att alltid skriva ner sänd rapport innan jag sänder den, då är risken för fel i loggen minst.

Hälsningar
Jan som är SSA Testledare VHF
 
Hej på er!
Ja detta med rapporter är intressant....
Jag hörde för ett tag sedan på trafik som gick via repeater och det var två herrar växlade signal rapporter med varandra!
De var visst S9 båda två enligt respektives S-meter !!!!
Hmm..... kan det möjligen varit repeartern som gick starkt och fint? :-D


73 // Klas
 
Back
Top