Ja SM6FPG, vad du skall ända är en bra fråga.
Låt oss först höra vad du använder för radio och antenn.
En ändring kan vara ett pr extra RF-chokar på koaxen, eller om du har stege, fler RF-chokar på koaxstumpen från avstämmaren till radion.
Man kan teta att ända koaxlängden, några meter extra under bordet.
De
FPD
Tja jag använder Elecraft grejer, en K2:a tillsammans med KPA100/KAT100 när jag behöver lite effekt!
Antennen är en dipole 2 x 55 meter matad med ca 30 meter stege, 1:1 balun plus två RF-chokar på koaxialkabeln som är ungefär 2 meter.
Mellan 220 uttaget och rigg, dator och övrig utrustning sitter det en transformator 2 x 115 V 1,6 kVA där mittuttaget används som jordpunkt!
Jag märker inte av någon HF i burken, inte minst brukar man märka det när man kör remote, på cw medhörningen.
Det problemet hade jag alldeles i början innan jag fixat till med antennen och chokar osv, men det hände inget med dioderna vid dessa tillfällen..
Femtielva gånger var en överdrift!
Dioderna har gått vid tre tillfällen under två år och vid varje tillfälle har det varit åskväder men aldrig när jag varit igång.
Nu senaste gången visste jag inte ens att det varit åska, förrän en granne till mitt remote qth sa att det varit några rejäla åskknallar i närheten.
Jag kör en hel del tester så burken är gång mycket men aldrig att det hänt något vid något tillfällen då jag kört
Jag har inte tänkt så på saken men riggen har två antenningångar så jag kan ju koppla antennen på andra ingången i stället för den första, men räcker det till för att skydda, med det lilla avståndet som finns i relät?
På ingång ett kan jag kanske koppla dummyloaden, så riskerar jag inget!
Jag tänker fixa till någon form av transientskydd med urladdningsrör framöver.