Åska o statiskt

Har du något transientskydd på antennkabeln? Ett rätt dimensionerat transientskydd borde ha räddat dioderna.
 
Det finns ju åskskydd i form av ett urladdningsrör monterat i något som ser ut som en koax-skarv.

Man kan ju eventuellt bygga själv Balanced Transmission Line Lightning Supressor


Jag har aldrig råkat ut för åskproblem men kanske beror det på att jag alltid kopplar ur antennen med en koax-brytare.

Till min remote-rx har jag ett relä som alltid kopplar ur antennen när jag stänger stationen, jag tror att det lönar sig.

/Micke
 
Min erfarenhet när det gäller dioderna i SWR bryggor säger att de inte går sönder av åska.
Jag har bytt tusentals dioder i SWR bryggor, separata mätare, effektmätare, inbyggda i avstämmare, inbyggda i radiostationer, dioderna i SWR analysatorer i automatavstämmare, av alla fabrikat genom tiderna.
Dioderna går oftast sönder för samma radioamatörer flera ggr.
Ibland, ja inte sällan, för radioamatörer som åker till stugan en vecka på sommaren, och kommer hem med trasiga dioder.
Sen går det utan problem hemma i ett år.

Min erfarenhet är att det handlar om RF i chassit.
Jag har varit inne på saken i andra trådar i forumet flera ggr, men aldrig förstått riktigt vad om händer när en stor del av HF-effekten hamnar i apparaternas chassi, varför dioderna skadas.

Efter ett antal sådan händelser för en viss radioamatör brukade jag försöka analysera saken.
Det visade sig att man oftast körde med någon multibandsantenn eller GP. Windom, FD4, Markstående GP där koaxen in till sändaren gick tillsammans med jordplanstrådarna. Eller hade börjat köra på en ny frekvens, ex Morsedelen.

Saken hände mig själv en gång för 15 år sedan och då gick det upp ett ljus.
Jag hade dragit en ny längd stege till mitt källarchack, och skulle upprätta en avstämningstabell.
Allt gick fint på 1830 kHz, 3560 kHz, 3750 kHz, 7030 kHz men vid 7100 kHz visade SWR-metern i antennavstämmaren, en MFJ, totalt bortåt skogen. Felsökning och dioderna visade inget direkt fel vid DC mätning, men jag bytte och allt gick fint.
Började om och när jag kom till 7100 kHz försökte jag med låg effekt, det gick fint, lite mer kräm, ok, men vid 50 W började SWR mätaren att slå fel igen, nya dioder, och resten av banden gick fint.
Men en ny längd på stegen tålde systemet även 7100 kHz.
Det visar sig att problemet uppträder väldigt frekvensselektivt.
Någon börjar köra Morse och uppträder på nya frekvenser och dioderna smäller av.
Det är förstås svårt att veta vilken frekvens det händer på men man får experimentera.

Att detta inte händer på automatavstämmare som AH-2, AH-3, AH-4 AT-120, AT-130, AT-140 beror på att de stämmer av vid 10 W och kopplar sedan bort all elektronik vid trafik.
Att dioderna går sönder i motsvarande avstämmare från USA, beror på att SWR mätaren är inkopplad hela tiden. DVS när man kör full gas mot en dåligt balanserad antenn.

Jag har kört balanserat i minst 25 år, med stege, och har aldrig haft åskskada på en SWR-mätare. Då finns SWR mätare i hembygd avstämmare, i riggen, i riggens autotuner. Även om det ibland slår gnistor om stegen där den kommer in.

Så jag tror inte vi skall skylla allt på Tor.....

Ett sätt att bedöma är att dioderna visar rätt med likström, men inte fukar som RF-detektor, åskskadade dioder liknar mer sot.....eller mäter fel.

de
SM4FPD
 
Hej Micke,

Vilken typ av relän har du använt på fjärrstyrningen.
Är kanske inte så noga men intressant och veta.

de ULF/SM0LCB
 
Hej Micke,

Vilken typ av relän har du använt på fjärrstyrningen.
Är kanske inte så noga men intressant och veta.

de ULF/SM0LCB

Jag har provat "finder 40.61" dom fungerar bra och används ofta i ATU-sammanhang.


Modified FINDER.jpg
Här ett experiment med skärmning av ett finderrelä.

Till min remote rx har jag valt ett liknande men mindre relä, ett Omron tror jag.

ant_sw.jpg

Jag har kopplat av reläspolen med ett par kondingar och lagt ett urladdningsrör rakt över antenningången.
När reläet kopplar ur antennen så kopplas RX fri och antennen kortsluts.

/Micke
 
Last edited:
Det man oftast gör i yrkesmässiga sammanhang är att DC-jorda antennerna med en HF-drossel mellan mittledaren och jord tillsammans med ett gnistgap.

Gör man sedan också ett högpassfilter mellan antennen och sändaren där ett gasurladdningsrör sitter parallellt med induktansen blir det en
mycket bra verkan. I kustradionätet användes denna princip genomgående för att skydda SSA400 slutstegen.

För det mesta klarade dessa även åskurladdningar på mycket nära håll utan att dioderna i SWR-bryggorna skadades.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för alla inlägg och tips.
Det får bli inköp av transientskydd av något slag.

Vad det gäller antennen så vet jag inte vad jag skall ändra i så fall!
Den är 2 x 55 meter matad med 30 meter stege och vad gäller RF i shacket så har jag inte märkt av alls!
 
Jag ser att att du Micke, GLD, verkar använda transientskydd - hur resonerar man kring
dimensioneringen av dessa. Tänkte mest för en balanserad matning kring 600 Ohm.

Dessa skydds tändspänning för likspänning anges till t.ex 350V, om man sätter två
sådana i serie och jordar sammankopplingspunkten kan man då räkna med att de
tänder först vid P = (700 * 700) / 600 -> runt 800W. Nu måste man ha marginaler så
låt oss säga att man kan använda två sådana upp till 400W?
 
Jag har sett att man faktiskt använder tändstift som gnistgap vid stegmatning, spänningen blir ju ganska hög om impedansen är hög.
Lättare är det då att använda urladdningsrör "sparc gap" vid 50ohm.

Somliga påstår att dessa gnistgap inte hjälper Antenna Lightning and Surge Protectors - K3DAV.com - Amateur Radio Operator men när jag jobbade på Allgon så använde vi dessa i alla mastmonterade produkter, ofta i kombination med induktorer och vanliga diod-transientskydd typ TAZ.
Jag genomförde många "åskprov" på diverse mobilbasprodukter och utan dessa skydd klarade vi inte åsktesterna.


/Micke
 
KBW de APQ

Min rhombantenn, där c:a 524 meter tråd ingår, är DC-jordad genom att avslutningsmotståndets (2 x 300-ohm) mittpunkt i bortre stolpen är jordat. Vid matningen av exponentialledningen finns en 1 : 4, 50 : 200-ohm guanellabalun vars symmetripunkt också är förbunden med ett rejält jordspett. Vid feederns avslutning finns två jordförbundna tändstift justerade för att ej ge gnistbildning när sändaren avger c:a 1,5-kW. RF-spänningen är relativt låg vid matningen eftersom balun och feeder i denna ända presenterar 200-ohm.

Dipolantenner och "stora" loopantenner.
Dipolantenner tillverkar jag som folded och symmetripunkten, mittemot matningen, förbindes med en ledare till ett jordspett. Samma sak med loopantennen.
Symmetripunkterna, i båda fallen har max. ström och nästan noll spänning. Jämför med en TV-yagi där symmetripunkten på det drivna elementet är förbundet med bommen (jord).

Jag lossar bara feedern från "inomhusutrustningen" när jag reser bort - som nu när jag är hos Grodorna.

Ett intressant sak som jag noterat. På vintrar och vårvintrar förekommer ibland hagelskurar som resulterar i ett smattrande, knäppande oljud som ofta startar med en låg frekvens för att sedan successivt öka till en hög ton. Här tycks inte DC-jordningen av antennerna hjälpa. Vi hade samma problem på mottagningsstation i Onsala, SAG.

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
De skyddskretsar som SM0AOM nämner finns i alla ICOM:s kortvågsstationer.
En drossel kortsluter mottagaringången, ett VDR motstånd kortsluter (leder) vid högre än normal spänning på antenningången.
Dessa skyddskretsar fixar de flesta, för att inte säga alla åskfall, det som däremot kan skadas av åska är jordningar av tillbehör i ACC kontakter etc. Där EMC komponenter bränns av, till följd av åskans stömstöt mellan prylar och mellan elnät antenn och jord.

Dessutom om man har en ICOM-rigg med två antenningångar så använder man antenn om man har en antenn, då kommer reläet att falla och koppla bort antennen när radion är avstängd.

Du kan kolla i schemat på din radio om sådana komponenter finns.

Jag vidhåller därför att det är HF i chassiet-problem som blåser SWR dioderna.
Särskilt som det händer flera ggr för samma personer, ända till någon ändring har gjorts för att minska RF i chassiet.
Många som haft problemet har även bränt sig på radion vid TX.
Jag har som nämnts bytt tusentals dioder i SWR bryggor, och blivit avkrävd arbetet som garanti, trots att det slutar hända vid bättre antenn.

Ja SM6FPG, vad du skall ända är en bra fråga.
Låt oss först höra vad du använder för radio och antenn.

Gör sedan som jag berättade att jag gjorde, testa på en massa frekvenser, 1830, 1850, 1950, 1995, 3505, 3560, 3650, 3700, 3750 KHz 7030, 7100, 7150, 10106, 14060, 14100, 14200 etc tills dioderna går sönder.
Eller försök mäta om du har RF i chassiet, det enklaste är att lägga ut en CW, (bärvåg) se till att SWR-mätaren visar något, ta sedan i radion med hela händerna och armbågarna, om då SWR och RF mätaren ändrar sig, ja då är inte chassiet kallt. Du har ett problem.
Man kan ha instrument till detta oxo.

En ändring kan vara ett pr extra RF-chokar på koaxen, eller om du har stege, fler RF-chokar på koaxstumpen från avstämmaren till radion.
Man kan teta att ända koaxlängden, några meter extra under bordet.

De
FPD
 
Till Bengt - APQ:

Jo det är klokt att använda symmetri punkter för jordning, då är det enkelt att
jorda när ingen drossel behövs.

Har du justerat tändstiften empiriskt eller har du "bara" räknat fram gnistgapet?

Har sett sådana konstruktioner på nätet med två stift fastskruvade i en jordad plåt.
 
Hej!

En liten blänkare...
Tänk på att många typer av tändstift innehåller en (serie)resistans på en handfull kOhm.
 
Ja SM6FPG, vad du skall ända är en bra fråga.
Låt oss först höra vad du använder för radio och antenn.

En ändring kan vara ett pr extra RF-chokar på koaxen, eller om du har stege, fler RF-chokar på koaxstumpen från avstämmaren till radion.
Man kan teta att ända koaxlängden, några meter extra under bordet.

De
FPD

Tja jag använder Elecraft grejer, en K2:a tillsammans med KPA100/KAT100 när jag behöver lite effekt!

Antennen är en dipole 2 x 55 meter matad med ca 30 meter stege, 1:1 balun plus två RF-chokar på koaxialkabeln som är ungefär 2 meter.
Mellan 220 uttaget och rigg, dator och övrig utrustning sitter det en transformator 2 x 115 V 1,6 kVA där mittuttaget används som jordpunkt!
Jag märker inte av någon HF i burken, inte minst brukar man märka det när man kör remote, på cw medhörningen.
Det problemet hade jag alldeles i början innan jag fixat till med antennen och chokar osv, men det hände inget med dioderna vid dessa tillfällen..

Femtielva gånger var en överdrift!

Dioderna har gått vid tre tillfällen under två år och vid varje tillfälle har det varit åskväder men aldrig när jag varit igång.
Nu senaste gången visste jag inte ens att det varit åska, förrän en granne till mitt remote qth sa att det varit några rejäla åskknallar i närheten.
Jag kör en hel del tester så burken är gång mycket men aldrig att det hänt något vid något tillfällen då jag kört

Jag har inte tänkt så på saken men riggen har två antenningångar så jag kan ju koppla antennen på andra ingången i stället för den första, men räcker det till för att skydda, med det lilla avståndet som finns i relät?
På ingång ett kan jag kanske koppla dummyloaden, så riskerar jag inget!

Jag tänker fixa till någon form av transientskydd med urladdningsrör framöver.
 
Last edited:
Ett tändstift med minsta tänkbara gnistgap, behöver säkert flera tusen volt för att leda, (gnistra).
Inte mycket till skydd om riggen saknar skyddskretsar.

Ett VDR motstånd är att föredra om du skall skydda riggen.

Är det SWR-mätaren inbyggd i riggen som går sönder? eller har du en yttre i tunern?


de
Roy
 
Back
Top