Åska o statiskt

Ett intressant sak som jag noterat. På vintrar och vårvintrar förekommer ibland hagelskurar som resulterar i ett smattrande, knäppande oljud som ofta startar med en låg frekvens för att sedan successivt öka till en hög ton. Här tycks inte DC-jordningen av antennerna hjälpa. Vi hade samma problem på mottagningsstation i Onsala, SAG.

73
Bengt
SM6APQ
Detta rör sig sannolikt om elektrostatiskt uppladdad nederbörd. När haglen träffar oisolerad feeder eller romb-tråd blir det en liten gnista. Och antalet hagel (eller regndroppar)ökar vartefter skuren passerar för att avta och upphöra. I AM-läge blir ljudet ungefär som när man steker ägg i fett. Fast värre...

.

Ett VDR motstånd är att föredra om du skall skydda riggen.

Är det SWR-mätaren inbyggd i riggen som går sönder? eller har du en yttre i tunern?

de
Roy

Är det ett påstående och fråga till mig?

Det är inte swr-mätaren som går sönder det är dioderna 1N5711 i swr-bryggan som gått sönder, sitter båda i slutsteget liksom i tunern.

Såna här menar du? http://www.svebry.se/komponenter/motstand/vdr-motstand/260

Last edited:
Man kan inte använda en MOV för att skydda antenningången.
En 20mm 500V MOV har en relativt hög kapacitans ca 500pF och en 250V dito ca 1nF.

/Micke

Det knatter, som kan övergå i ett väsande ljud och överrösta allt på bandet beror på koronaurladdningar från antennen. Inte laddade regndroppar eller hagelkorn. Ju högre över omgivande föremål antennen sitter, desto värre blir det.

/Roland

Nu har jag varit upp till radion och som jag plågat den stackaren med allahanda avstämningar.
Kört med stående våg på olika frekvenser på alla band.
Provat med och utan RF-chock men Inte har dioderna givit upp för det!

Jag tror fortfarande att det kommit med hjälp av åskan på ett eller annat sätt.

Kanske skall prova det tyngre artilleriet https://www.dropbox.com/s/alotrgz37z32mvb/2014-09-11 13.46.26.jpg?dl=0 :p

Last edited:
När jag ändå är igång så:

På ITS hemsida Definition: precipitation static definierar precipitation static (p-static) som det nederbördsrelaterade jag beskrivit.

ITS är:
"The Institute for Telecommunication Sciences (ITS) is the research and engineering laboratory of the National Telecommunications and Information Administration (NTIA), an agency of the U.S. Department of Commerce (DOC). ITS performs basic research in radio science that provides the technical foundation for NTIA's policy development and spectrum management activities."

Även ett Diamond GSV3000 verkar ha ogillat vad som hänt i remoteshacket, mottagna cw signalerna i radion låter rått......
Kan det vara filterkondensatorn som klappat samman?

Lagom till SAC!
Tur att jag har planerat att köra qrp och att det finns ett extra agg med 10A tillgängligt.

Last edited:
Back