Att börja med HF

Var får man tag på ferrit-toroider? Det verkar vara det som gäller för en strömbalun. Hur vet jag vilken "typ" jag vill ha? ARRL-handboken nämner typ 75 eller 31 för HF, typ 43 för VHF.

Kontakta gärna den "Nordlundska kärnverksamheten"

CORECOM
SM5BOQ
Lasse Nordlund
Rankhusvägen 15
196 31 Kungsängen
08-58172739
sm5boq@telia.com

och hör vad som finns hemma.

När det gäller val av material så styrs det av vilka impedanser som behövs och frekvensområdet.
För det mesta klarar man sig med 1000-2000 ohm common-mode impedans.
G3TXQ har vägledning på sin hemsida: Common-mode chokes

Oftast går det bra med 31 och 61 material för det högre HF-området (10 MHz och uppåt).

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ni som har använt Wimo, vet ni om artikelnumret på deras toroider anger ytterdiameter? Typ att 40093.80-6 är ferrit-toroid 60 mm ytterdiameter, material nummer 6 (lämpligt för 2 till 50 MHz).

Jag gjorde en ren 6-meters-dipol som jag hängde upp i päronträdets topp, med en mer klassisk 1:1 λ/4-3λ/4-balun av RG58, där jag använde trevägs BNC-kontakter för att koppla ihop delarna. Tyvärr verkar SWR ha blivit sämre än jag hade hoppats på, jag vet inte om jag mätte fel när jag kapade eller vad det är. Kanske borde jag ha kört min gamla stil och kopplat delarna med vanliga kabelskor. ;) Inte lika enkelt att vädersäkra, men för mig känns det tydligare med aktiva längder i balunen då.
 
Last edited:
Wimo säljer Amidon-toroider och deras detaljnummer återspeglar Amidon-beteckningen.
T.ex. 40093.80-6 är en järnpulvertoroid med 0,8 tum = 20 mm ytterdiameter och material 6.
Detta material ger nedslående egenskaper som bredbandsbalun genom sin låga permeabilitet.
Material 2 är lite bättre.

Det framgår inte vilket material som ingår i Wimos ferrit-toroider men det går att anta att det kan vara
något i stil med 61 eller 31.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag insåg senare varför min vertikala dipol för 6 m inte var så bra somjag hade tänkt mig. Jag hade gjort en Q3Q-balun av RG58, där mittledaren kopplas till dels ett kvartsvågssegment, dels ett trekvartsvågssegment för att ge en 1:1-balun, men jag tänkte fel när jag gjorde den,och satte T-stycken i bägge ändarna, så istället för att koppla den balanserade signalen från mittledarna på antennsidan av balunen till varsitt ben på dipolen kopplade jag ihop mittledarna genom ett T-stycke och försökte använda kortsluten skärm och kortslutna mittledare till dipolen.

Balunen var korrekt utformad men fel inkopplad på antennsidan, helt enkelt kortsluten. När jag istället kopplade ihop skärmen på antennsidan och använde mittledarna till dipolen fick jag ungefär den SWR jag hade räknat med. Jag har inte tagit reda på hur bra själv antennen fungerar än, dock.

Jag funderar på att försöka bygga J-pole eller Slim Jim för 6 och kanske 10 meter, kanske av Biltemas bränslerör i koppar (finns i 6 eller 8 mm) som är klart billigare än vanliga kopparvattenledningsrör och dessutom säljs i längder (5 eller 10 m) som gör det möjligt att bygga antennen i ett stycke, utan att löda. Det skulle antagligen också fungera med deras 3/16" bromsrör (4,76 mm) men så tunt rör kan nog bli ostadigt för så stora antenner.
 
Är det bara jag som har "otur" eller är det nästan bara ryska som gäller på 20m?

Visst, jag kan några ord på ryska, men jag har svårt att förstå vad de pratar om, och uppfattar sällan eller aldrig deras callsign.

På sistone har jag haft mer tur på 15m, inklusive första kontakten utanför Europa (asiatiska delen av Ryssland). Kanske att min antenn för 15m är bättre...

Finns det något sätt, förutom att lyssna på hela banden, att ta reda på vilka specifika frekvenser som brukar användas?
 
Hej!

Om du provar att lyssna lite högre upp på 20 meter, så hör du nog mindre antal ryssar. Prova från 14180 kHz o uppåt.
 
Hej!

Om du provar att lyssna lite högre upp på 20 meter, så hör du nog mindre antal ryssar. Prova från 14180 kHz o uppåt.

Och för att känna på litet lugnare "tempo", leta upp en frekvens kanske mellan 14300-14347 kHz (tänk på att inte lägga dig mellan 14347-14350 vid USB-trafik för att försäkra sig om att din signal inte kommer utanför bandgränsen.

10 meter är annars ett skoj band att prova på då konditionerna är skapliga. Dessutom är utrymmet gott. Man kan ligga mellan 28300 och upp till 29000 och finna massor med stationer om solen tillåter dvs.

73 och väl mött på banden!

RM2D (SM6LRR), Mats
 
Jag tror inte du haft otur och jag vet inte heller vad du har för antennresurser. Prova 14.320(20m) och lyssna där då du har tid, prova gärna ropa CQ vid 11-tiden eller 15-tiden. Där kan du få prata svenska med diverse utlandssvenskar. Med antenn mot USA kan du prova fredag em på 14.317 från kl 14-15, också på svenska. - Största problemet på banden är alla gaphallsar med hög effekt och bandbredd utöver det extrema, tyvärr!!

/ Sven.
 
SM7I: DXsummit verkar kunna vara användbart. Hur får de sin information? Det vore enklare för mig om jag kunde filtrera på de band jag har antenner för, och trafiksätt jag hanterar (än så länge bara tal, tyvärr).

SM6OID och RM2D: Jag får testa övre delen av bandet, och kanske även göra klart min dipol för 10m. Än så länge använder jag orörliga dipoler, kommer åt 20m, 15m och 6m. Jag har kapat till aluminiumprofilerna för en 10m-dipol men inte gjort mer med den.

B]RM2D[/B]: Bandplanerna har jag och använder ofta, men de ger en bild av vilka områden inom bandet som används för olika trafiksätt, inte om det är några specifika frekvenser som brukar användas.

SM6OID: Antenner för andra band kommer, någon gång... :)

SM0HXO: Tack för tipsen! Jag får testa de frekvenser och tidpunkter du nämner.

Jag har för stunden en väldigt enkel antenn som var tänkt att vara flerband men som bara fungerar adekvat på 20m, gjord av vanlig FK. Vidare har jag en horisontell antenn för 15m och en vertikal för 6m, båda av rund aluminiumprofil på omkring 10-12 mm, den för 15m sitter väl 8-10m över markplanet, den för 6m omkring 3m över markplanet (matningspunkten).

Min mest avlägsna kontakt än så länge är RL9I, asiatiska delen av Ryssland, drygt 350 mil från mitt QTH, och det var på 15m.
 
Hej!

Jag tycker att DXHeat har ett väldigt trevligt användargränssnitt.
I högermarginalen finns en grafisk presentation, "Band Activity", där man enkelt kan se vilka kontinenter som kan vara körbara just nu.

Band Activity.jpg

73,
Jonas/SM5PHU
 
Tack Jonas! hade missat det clustret, mycket trevligt gränssnitt jmf med DX Summit som varit prefered tills nu. Nu skall jag bara lista ut hur man filtrerar fram HF banden som är det enda jag har intresse av. Borde ju gå om man grottar runt lite :D

/Johan
 
3BYC de 6FPG

Prova CCUser från VE7CC DX Cluster .
Visserligen ett program som du kör på din dator, men selekteringsmöjligheterna är utmärkta.

Om man sedan kopplar sina logprogram via 127.0.0.0:7300 till CCUser så kan man sätta olika kriterier lokalt på aktuell loggprogram
 
Back
Top