"Att köra radio"

SM0HXO - Sven

Well-Known Member
Det har jag undrat över! - Betyder det att man kör omkring i något mobilt med en radio och hanterar en form av lyssning, eller när det gäller att sända på någon frekvens som man tillåtelse till. Kör man då radio oavsett man är fast stationerad eller är mobil på något sätt. - Just uttrycket "köra radio", någon som har ett ursprung till detta? Hämtat utrikes ifrån kanske? - I drive radio!?

/ SM0HXO.
 
Man brukar ju säga att man "kör" allehanda maskiner, när man manövrerar dem. Detta oavsett om de är stationära eller mobila.
En radio kan väl kallas för en slags "maskin".
 
Hantera en maskin, utrustning, manövrera den - köra den. Låter logiskt! Någon med äldre uttryck och erfarenheter?

/ Sven.
 
TJC är på rätt spår. Förkrigsamatörerna under 1920- och 30 talen användes begreppet "kärra" för sina hembyggda sändare. Man kan läsa i gamla QTC från 20-talet att SMXU byggt en ny kärra för 20 meters våglängd. Det var en enrörs Hartley med väl tilltagen spole av 10 mm kopparrör. På den tiden byggdes det mesta i storformat och det fanns i regel stora rattar, vred och spakar på frontpanelerna. Rattarna såg ut som vanliga bilrattar ser ut idag med två- eller tre ekrar från centrum ut till ringen. I bland var rattarna försedda med handtag så att man kunde "veva över bandet". Diameter på rattarna från 5 cm upp till 25 cm. Tillverkade i svart Bakelit, mässing eller förkromat. Jag har en hel låda sådana antika rattar i min samling. En del med vevar också. Det blir därför logiskt att man "rattade sin kärra" som senare kanske blev moderninserades till att "köra radio" när de "riktiga rattarna" försvann och ersattes av små knappar och numera mest undermenyer i fem nivåer.

På "min tid" då jag började med amatörradio i slutet av 60-talet "körde" alla radio och uttrycket är väl egentligen lika gångbart idag som då? Det var bara BCDX-arna som lyssnade. Radioamatörerna körde - vilket kunde höras på banden som var fulla av chirpande, brummande och drivande kärror. Vacker musik. Aktiviteten var hög till skillnad mot nu när banden ligger öde och alla "dataamatörerna" bara "knappar på tangentborden". Ty här finns minsann inga "riktiga rattar" och inget att "köra". Ur led är tiden. Det var bättre förr!
 
"Köra" är synonymt med "använda" i vardagligt tal. Nyligen hörde jag en VD som "rattade sin firma". Puh...

/Arne
 
alla "dataamatörerna" bara "knappar på tangentborden". Ty här finns minsann inga "riktiga rattar" och inget att "köra". Ur led är tiden. Det var bättre förr!

När jag "dataamatörar" mig med digitala moder så använder jag en VFO-ratt bestående av en inkråmet från en datormus där scrollhjulet ersatts av en encoder med ratt, det fungerar riktigt bra.

Apropå "köra radio" - man säger ju också: "häromdan körde jag en TF på 17m" så inte kör man bara radio utan man kör även radioamatörer...
 
Att köra liknar att manövrera är sannolikt ok. Men det kan också handla om andra aktiviteter, t.ex. sådant som handlar om förflyttning eller att ändra ett tillstånd? "Köra ut bråkstakarna", "Köra på en tenta" eller varför inte "köra slut på sig ..."
Sture
 
Kan det vara rötmånaden som höjer samtalet till dessa höjder?
Ämnet för tråden verkar vara kört från början!
 
Det är nog så, i Sverige är det mycket som är "kört", men hur är det t.ex i USA eller andra världsdelar!? Vad/Hur brukar man säga där när man är aktiv och använder sin radioutsustning, förutom QRV, finns där synonymer med betydelsen "köra"? Någon som kör och känner till!?

/Sven.
 
Det här var en tråd i rättan tid! Äntligen får jag chansen att ta upp något riktigt väsentligt, något jag morrat över i åratal, ja ibland t o m knutit näven över i byxfickan - för att nu inte tala om alla sömnlösa nätter jag genomlidit.

Jag kör gärna radio och har inga problem med det eller att ratta eller veva över bandet, men det finns annat som jag har svårare för, som aldrig skulle komma över mina läppar. Och vad är det då?

Jo, att "bygga en dipol". För mig är bygga något man gör när man lägger tegelsten på tegelsten, spikar planka på planka, löder komponent till komponent som när man t ex löder ihop sin K2:a.

Själv gör jag helt enkelt en dipol, kanske tillverkar jag också en ibland, men att "bygga en dipol" - USCH!

Denna svenska horrör har förmodligen sin upprinnelse i ett inlägg i ett amerikanskt forum för något 10-tal år sedan, då någon tog upp frågan "how to build a dipole". Ja, hur bygger man egentligen en dipol, det är frågan.

Grrr, voff!

73,

Rolf
SM5MX
 
Du menar att först gör man en dipol och sen gör man en reflektor och sen bygger man en Yagi med dem :)

/Arne
 
...och jag tillverkar just nu i denna stund ett helt koppel mekaniska detaljer i svarven och som skall användas för att bygga ihop chassiet till en portabelstation.

För det heter väl fortfarande att bygga radio, inte att göra radio? Å andra sidan så gör ju vissa hela radioprogram har jag hört.
 
Vad gäller människans fortplantning så det väl så att man "gör barn" och när de väl är levererade så "bygger" man dem, individen vill säga, och sen får man väl se om den funkar som man tänkt sig.. - Hi.

/Sven.
 
Vad gäller människans fortplantning så det väl så att man "gör barn" och när de väl är levererade så "bygger" man dem, individen vill säga, och sen får man väl se om den funkar som man tänkt sig.. - Hi.

/Sven.

Det heter väl att "köra barn"...det är ju mycket jobb med det där:D

/Micke
 
Fram till sluttesten för deras egna liv så blir det, kan tänkas, väldigt mycke "körande" och i värsta fall att dom "kör" med en själv..

/Sven.
 
Back
Top