"Att köra radio"

En snarlik beteckning åtminstone förr, var att man slog på TV`n för att titta.
Med dagens standby, är den alltid igång vare sig man tittar eller inte.

På engelska var det istället turn on som bestämde tittandet.
Det var mycket vridomkopplande för att hitta de amerikanska TV-kanalerna förr.
 
Man slog för att det var glappkontakt:D......varje gång.

En sån tv har väl alla haft, med ett intermittent fel som löser sig om man klappar till den :D

Det är först när felet inträffar så ofta att man måste resa sig för ofta ur soffan att arbetsinsatsen blir för stor man skaffar en ny tv eller eventuellt lagar den gamla.

En kompis till mig hade en tennisboll i ett snöre som han kastade mitt i bildrutan när färgen försvann, ungefär var tjugonde minut, i flera års tid :D
Han var dock en udda filur på fler sätt, så det var inte förvånande att han ansåg att det var en fullgod lösning på problemet.
 
Men en dator "stänger man ned", liksom en TV-sändare.
Inte slår av, eller slår på.
Vad står det då på on off knappen, som man "stänger ned" med? Nedstängning ???
"Kör ni radiotelefon" när ni talar i mobilen oxo?
Nja väldigt få, förutom då radiointresserade, (bredare ord för radioamatör) inser ju att mobilen är en kommunikationsradio ansluten till telefåånnätet.

Tur att vi har Q-förkortningar så alla vet vad som sker om man "går QRT", dvs stänger ner radiostationen, förlåt... slår av strömmen på radiostationen, nu finns det förstås de som bara slutar trycka på PTT, efter QRT, och fortsätter att smyglyssna.

De
ÄffPeDeh
 
Min farmor sägen än i dag "vrid ner strömmen" när hon vill att man ska sänka ljudet på tv/radio.

Men så är hon över 90 år gammal och har överlevt diverse tvivelaktiga hembyggen både i radio och tv väg.

Hon har nog kännt både glöden och strömmen :D
 
av gammal ohejdad vana säger jag ibland "stänger station" när jag packar ihop då jag kört portabelt.
 
Att "stänga stationen" innebär att man inte längre tar emot anrop eller korrespondens.

T.ex. kunde en fartygsstation som inte hade specificerade öppettider
stängas för lunch eller för att operatören behövdes till andra uppgifter ombord.
Sådana förhållanden markerades i ITU:s listor med "HX" dvs att stationen hade öppet när man fann det lämpligt.

Om man efter att ha "stängt stationen" också demonterar och packar ihop den har man även "brutit stationen".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Men nu är det inte så ofta man hör de gamla slitna uttrycken som "Tackar och slutar" eller "Skiftar och lyssnar da-di-dah"

När jag som ung tonåring började lyssna på 80 m AM på en träradio i mitten av 60-talet så sa många "Vi skickar Majken vidare till SM5XX" Jag minns att jag alldeles i början undrade vem denna Majken var som man skickade runt men kom sedermera underfund med att det var mikrofonen som liksom skickades vidare på något sätt. Detta tjatande håller ju på än idag i ringarna. Hur skickar man en mikrofon. Räcker det inte med att sluta prata och invänta att någon annan tar vid?

"Som sagt var" säger någon fem gånger på raken, någon som inte sagt något tidigare.

För att inte tala om när SSB med VOX började bli populärt. Då började man med "ehhhhhh" i tid och otid för att hålla sändaren igång och hindra motstationen att komma in och kommentera som ju är själva finessen med VOX-körning. Här blev det nog ett för stort steg att ta från de gamla AM-sändarna och trafikkulturen med 10-15 min långa monologer för att sedan med flera handgrepp skifta om till mottagning. Inte alla hade ju sådana moderniteter som PTT i sina hemmabyggen. Och plötsligt fanns det VOX på sändaren. Snacka om utveckling.
 
Kan det vara rötmånaden som höjer samtalet till dessa höjder?
Ämnet för tråden verkar vara kört från början!

Du deltar inte i tråden utan förbehåller dig rätten över den slutgiltiga lösningen, kört från början! - Detta låter som sprunget ur en "rötmånad".

/ Sven.
 
Det var mest en iaktagelse och lite ordvrängning - för det är
ju inte ett av de mest angelägna ämnena som du tog upp :)



Hoppas du inte blev för upprörd, för det var inte avsikten med
min kommentar!
 
Det var mest en iaktagelse och lite ordvrängning - för det är
ju inte ett av de mest angelägna ämnena som du tog upp :)



Hoppas du inte blev för upprörd, för det var inte avsikten med
min kommentar!

Nej, jag upprör mig inte, det var mest en iaktagelse från min sida.
Men, vem avgör vad som är angeläget i trådarna från start, - finns det en jury att rådfråga!?

/Sven.
 
Nej Sven, ingen jury - bara att efter stormarna kring SSA med mera den
senaste tiden så var ditt ämne lagom "laid back".

Ingen bör gå i taket av det :)
 
Back
Top