Att mäta på antenner via matningskabeln.

SM0BRF

Well-Known Member
Eftersom jag tänkte ge mig på ett antennprojekt med många variabler tänkte jag införskaffa ett mätinstrument för att mäta matningsimpedansen. Mätobjektet kommer att sitta otillgängligt, så antennens impedans måste mätas via matningskabeln. Det går givetvis att manuellt, eller med hjälpprogram, få fram rätt värde, men det kommer antagligen bli många mätserier. Jag har därför sökt efter program som automatiskt kan kompensera bort kabeln. Att hänga en MiniVNA med Bluetooth i matningspunkten är uteslutet. Inte heller att inför varje mättillfälle kalibrera bort kabeln. Det ideala vore att kunna lägga in längden och dämpningen manuellt i beräkningsprogrammet.
Jag har sökt förgäves efter ett sådant program.

Sedan ska det också gå att mäta transmission med burken.

Någon som varit igenom detta?


/Roland
 
Kommentar.
Jag snubblade över en diskussion där det sades att VNWA 3 från DG8SAQ hade just den av mig efterfrågade funktionen. Jag har inte lyckats installera mjukvaran för att "torrsimma" och få det verifierat.
Månne mjukvaran till MiniVNA har den funktionaliteten då också?

/Roland
 
MiniVNA med javaprogrammet är nog det som kommer närmast det du vill göra, VNWA är jag inte så bekant med att jag vågar uttala mig om den.

Med DTF får du fram kabellängden och därmed dämpningen (20 år gamla kablar stämmer inte alltid så bra överens med tabellvärdena så har du fräsha kablar från kända tillverkare är det ett plus..) dämpningen kan du sedan subtrahera från en RL-mätning.
Du har också möjligheten att ta upp ett Smithdiagram med impedans och de kapacitiva/induktiva delarna.

Ingenting av detta kommer ju att vara vare sig snabbt, intuitivt eller enkelt men en miniVNA är en billig bit på vägen.
 
Back
Top