Att ta licens vid högre ålder

Christer5

Well-Known Member
Jag är en pensionär som gärna skulle vilja ta amatörradiocertifikat men är rädd för att jag inte skall klara av vissa delar.

Det är länge sedan jag pluggade matte och det blir ju inte lättare att lära in vid högre ålder.

Men nog skulle det vara ruskigt kul att äga en license.

Kan någon råda mig då jag inte vet vad det är som fordas för att klara provet.

Tack

Christer5
 
Last edited:
Hej Christer5!

Jag tog helt nyligen min licens i regi av den lokala klubben och har därför utbildningen färskt i minnet. Jag är själv 35 år (...ung :) och har en stor aptit på allt som rör teknik.

Utbildningen är uppdelad på områdena "teknik" respektive "reglemente". I teknikblocket ingår en hel del helt grundläggande ellära; Ohms lag, enkel kretsteori, de vanligaste komponenterna, sändare/mottagare och lite om antenner och elsäkerhet. Själva matematiken bygger på de vanliga fyra räknesätten och det mest komplicerade var väl att hålla reda på de olika storlekar och dito prefix som används tillsammans med olika enheter. Man lär sig en handfull ganska snälla formler och får sen fundera lite på om svaret skall vara i milliampere.. eller kiloohm.. eller kanske megavolt? ;-) Matematik har aldrig varit min starkaste sida men jag uppfattar kursen som väldigt snäll och tror att du med helt normala vardagskunskaper kommer att klara den galant. Oavsett så kommer du ha väldigt roligt till en billig penning.

Reglementesdelen uppfattar jag mera som en hög med kunskaper att memorera. Det är frekvensindelningar, landskoder, fonetiska alfabet och förkortningar som man helt enkelt får upprepa tills de sitter. Det tar några kvällars övning men är faktiskt rätt kul. Vår kurs var uppdelad på två helger med två veckors uppehåll vilket gjorde att vi kunde planera självstudierna som det föll sig bäst vilket underlättade när man skulle hitta ledig tid.

Bästa rådet är att inte tveka och följa ditt intresse. Gå kursen, ställ alla frågor du orkar och behöver och lär dig i den takt du mäktar med.
Lycka till!
/Richard (SA5BTF)
 
På SSA hemsida kan du ladda hem exempelfrågor som förekommer på provet.
Där finner du ganska tydligt vad det handlar om.
Köp sen boken och läs bara.

Jag är provförättare och har provat både unga och gamla.
Skillnaden är egentligen inte kunskapen, den är ofta god på de saker som krävs, största problemet är nervösiteten inför att åny bli testad, det kan vara många år sedan man prövades, i skolan exvis. detta kan orsaka "hjärnsläpp", det botar man genom att inse att även provförättaren är en människa som förstår andra människor, och ser till att kaffe finns, samt att det inte är på liv och död, utan en hobby.

Dock det allra värsta som kan hända är att inte bli godkänd, och det löser man med en veckas nya studier och ett omprov. Omprovet gör man bara på den del av proven som man missar.

Så Christer, ös på bara!

De
SM4FPD
 
Japp, det är bara att tuta och köra. Skaffa bok, läs på och bestäm tid för prov.
Jag är av den åsikten att man lika gärna kan göra provet innan man är "fullt utbildad". Då får man reda vad man verkligen behöver plugga på, så man inte lägger möda på sådant som man ändå kan tillräckligt av.

Man blir INTE utrustad med dumstrut bara för att man inte klarar provet, hi.
 
Hej, Christer5,
som gammal(?) amatör, närmar mig 40 års aktivitet, och som
"pappa" till ett STORT antal signaler så vill jag föreslå att du
tar kontakt med någon närliggande radioklubb för att bättre
få hjälp med dina studier.
Där kommer du att få "mer hjälp än du kanske behöver"!

Studieplan "3 kurshelger varannan helg" med mellanliggande
14 dagars enskilt pluggande med någon kurskamrat,
är ett lugnt sätt att utan stress nå det eftertraktade Certet.

Klarar du reguladetri så borde du klara cert-provet.

Go, man, go!
 
Ja, Ingvar,
efter att "ha knackat lite rost" så upptäcker du att det faktiskt
"sitter mer i minnet" än du trodde dig förmögen till !

Då Reguladetri just är logiskt resonemang så tyckte jag att just
den jämförelsen passade bra.

Så, Christer 5,
du ser att Cert-kraven inte är på professorsnivå. Låångt ifrån! ;)

Tänk på att tekniken är logiskt tänkande, naturlagar och erfarenheter
efter praktiska expriment och mätningar.
Alltså inga långkok av häxor ute på heden i nattdimman. :D

Reglementet har tillkommit för att vi i "the Ether" ska ha största möjliga
"framkomlighet" för alla utan att i onödan begränsa för den enskilde.

Att plugga m.h.a. en klubbs assistens medger att du kan/borde kunna
ställa frågor på det du finner svårt eller inte förstår, du har folk omkring
dig som redan "har gått genom ekluten".
Att "lite diskret" fråga efter lektionspasset är aldrig fel.

Dessutom så har du (och vi andra nyfikna) möjlighet att fråga här!!!

Ärligt talat: den sista lärdomen vi gör här i livet är svaret på frågan:
< Hur är det att dö? >

Ännu har ingen "smitit tillbax" för att skvallra om svaret!
 
Last edited:
Christer!

Du behöver inte vara ett dugg orolig. Jag har själv för ett par år sedan avlagt provet - femtio år efter det att jag egentligen hade tänkt mig! Det var inga som helst konstigheter eller svårigheter (ett enda svar som var fel - och då sa provförrättaren att "vi kanske ska formulera om den frågan") - och jag behövde ju inte ens lära mig CW som skulle varit fallet på femtiotalet (i så fall hade jag nog aldrig kommit till skott).

Här är min "livshistoria": SM4ZDK .

73 de Bosse. SM4ZDK
 
Med rätt provförrättare kan du säkert få ett personanpassat prov som så många andra har fått. Ingenting att oroa sig för.
 
Jag har en Televerkets författningssamling B53 från 1946 och en från 1959.
Den senare utgåvan erhöll jag 1960, då jag tog amatörcertifikatet.
Men när kom B90 ut? Är det någon som minns årtalet?
/Ingvar
 
OK!
Min första "riktiga" B:90 är från 1 juni 1982.
Innan dess har jag bara ett antal lösa s.k. rättelser o tillägg.

Intressant att läsa om bl.a. frekvensbanden i den gamla B:53 samt
åldersgränsen för C-licens, max tillåten effekt för resp. certifikat osv.
/Ingvar
 
Radioamatörerna var "hårt hållna" på ett sätt som det är svårt att föreställa sig nu.
Kontrollstationerna övervakade både trafiken och de tekniska prestanda hos sändarna.
Den som låg några Hz utanför bandkanten eller som inte använde korrekt anropssignal
fick problem. Att t.ex. köra på 20 m som C-amatör ledde också till svårigheter, och effektöverträdelser likaså.

Både Televerket, SÄPO och Fst/Säk höll koll på vad som föregick på amatörbanden.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Både Televerket, SÄPO och Fst/Säk höll koll på vad som föregick på amatörbanden.
I många hänseenden är jag både glad och tacksam för att den tiden är över. För jag tror faktiskt inte att huvudsyftet med övervakningen var att hjälpa oss amatörer behålla våra band. Det handlade nog mer om politik och/eller säkerhetspolitik, kontroll av informationsflöden och i värsta fall åsiktsregistrering.

En ökad "övervakning" från PTS sida skulle jag välkomna även idag. Men övriga myndigheters överdrivna intresse i våra förehavanden - dit vill åtminstone inte jag komma igen.

Sedan håller nog ett flertal myndigheter (både svenska och andra) "örat mot rälsen" ändå, det är något vi får leva med.

73 de SM0RVV
 
För jag tror faktiskt inte att huvudsyftet med övervakningen var att hjälpa oss amatörer behålla våra band.

Det var det inte heller.

Innehav och användning av radiosändare ansågs vara ett mycket stort förtroende för den enskilde, och myndigheterna följde aktivt upp att amatörerna uppfyllde detta.

Att Televerket på den tiden ansåg att internationella överenskommelser skulle uppfyllas, och därmed även rapporterade "inkräktare" på amatörbanden till IFRB och de nationella administrationerna var en annan konsekvens av den helhetssyn som rådde.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Ja,Televerket var noggranna.
Jag hade byggt en liten sändare med en 7000 kHz kristall.
Någon speciell DX-frekvens var inte "uppfunnen" på den tiden.
Efter att ha kört med den ungefär en vecka kom ett påpekande från myndigheterna om att sändaren låg ungefär hundra Hz utanför bandkanten och att man skulle iakttaga de bestämmelser som gäller för respektive frekvensband.
Jag blev naturligtvis både överraskad och rädd. Jag var ju en alldeles nybakad B-amatör och ägde en enda kristall. Illa kvickt plockade jag ut kristallen från höljet och putsade lite på den för att höja frekvensen lite. Men jag hade otur för frekvensen blev onödigt hög efter det. Då beställde jag den "berömda" Geloso 4-104 vfo:n. Efter det var jag noga med att hålla mig innanför bandkanterna. På den tiden var det inte så lätt för en amatör att hamna exakt på en viss frekvens. Det var endast de med tjock plånbok som hade råd med så fin utrustning.
/Ingvar
 
Back
Top