audio bilslutsteg

SA2CEM

Well-Known Member
Har ett audioslutsteg i bilen, Kicker 1000.1dx Class D och det stör nåt fruktansvärt från kortvåg upp till åtm. 70cm bandet.

Det ligger en brusmatta på S6-S7 vid "idle" dvs steget igång och ingen musik spelas men vrider man upp volymen så minskar brusmattan påtagligt men då kan musiken tydas i 2m radion (som har en fastmonterad duobands pinne mitt på taket bak).
Slutsteget är kopplat med 20-30cm långa strömkablar direkt till batteriet.
Det gör ingen skillnad om jag rycker ut signalkablarna och högtalarkablarna till steget, ej heller om jag kopplar 2m radion direkt på batteriet (sitter normalt med cigg-plugg)

Nån som har erfarenhet av detta och vad jag bör felsöka/åtgärda?
 
Class "D" är ju ett switchat slutsteg och jag misstänker att det strålar friskt från sina 12V matarkablar och även hgt-kablar.
Troligtvis krävs det extra flitrering på alla sladdar in och ut.
Jag skulle börja med klämferriter på 12V-kablarna tils det blir tyst.
Därefter koppla in hgt-kablarna och även filtrera dom om det behövs.

Switchade slutsteg är ett otyg i kombination med radio.

/Micke
 
Har inte riktigt hajjat det där med ferriter, hur vet jag vilka jag ska ha?
Menar du att jag även ska klämma dit ferriter på övriga kablar om det behövs eller tänkte du på någon annan filtrering där?

Har för mig att chassiet till steget inte är anslutet till jord och måste isoleras från bilens chassi enl. manualen men vet inte varför. Inte heller är lågnivåingångarna jordade gemensamt vilket tydligen är bra för ljudåtergivningen men...

Hade inte en tanke på detta när jag köpte slutsteget, det var ju bara 1/4-del så stort och tungt som mitt äldre trafosteg men likvärdig uteffekt. Och verkningsgraden är betydligt högre men vad hjälper det när man inte kan använda det alls..

Tack för tipsen, skall prova
 
I sådana här fall måste man prova sig fram med olika metoder.

Jag vet inte vilken switchfrekvens just ditt slutsteg jobbar med men det kan röra sig om ca 200-500kHz, kanske högre. Vissa Class-D steg jobbar med fast frekvens andra är självsvängade och då varierar frekvensen i takt med modulationen vilket blir lite svårare att störa av.

På utgången sitter det alltid en drossel som filtrerar bort just denna switchfrekvens men om den är effektiv på 2m vet jag inte, det kan behövas extra filtrering för höga frekvenser.

Det kan räcka med ferriter på 12V-kablarna, börja med det är mitt tips.
Varför chassit inte kan jordas låter underligt, inte bra i EMC hänseende.
Man kan prova att jorda chassit med en liten kondensator på 100nf, det kan inte skada slutsteget.
På övriga kablar kan man också använda klämferriter dom är i alla fall ganska effektiva på VHF och UHF men det är tveksamt om det räcker till på HF.
Kanske kör du inte HF-radio samtidigt med bilstereon igång och då är ju det inget problem.

Vilken ferrit ska du då använda....bra fråga.
Vilka frekvenser är viktigast att dämpa?

/Micke
 
Ursäkta en dum fråga!

Varför inte lägga slutsteget i idle läge när du kör radio? Den faciliteten bör finnas eftersom du har det kopplat direkt till batteriet.
 
Ursäkta en dum fråga!

Varför inte lägga slutsteget i idle läge när du kör radio? Den faciliteten bör finnas eftersom du har det kopplat direkt till batteriet.

Ja den finessen bör givetvis finnas.

/Micke
 
Jovisst, det är så jag gör idag, stänger av bilstereon så stängs ju slutsteget också av.
Problemet är dels att med navigation o cd-växlare o sånt skit som sitter i en "modern" bil så tar det en liten stund att starta den igen, förvisso inget problem vid qso:n men om man bara vill höra varför squelchen öppnade så är det irriterande.

Och dels får man vrida squelchen i botten för att inte slutstegets störningar ska tjuvöppna squelchen hela tiden vilket gör det nästan omöjligt att ha radiopassning.

Ett tråkigt alternativ är förståss att inte använda sig av slutsteget alls men det är så oerhört tunnt o tråkigt ljud original att jaginte klarar av det. Det måste gå att lösa på nåt sätt.

Edit: missade ditt inlägg där Micke. Det kanske skulle gå att mäta upp steget hos nån som har kunskap o utrustning för det.
Har tagit upp detta på klubben så vi får se vad som händer.

Det som är viktigt att dämpa är väl just 2m o 70cm banden. Fm rundradio bandet störs också ordentligt men ja lyssnar så sällan på det så där lägger ja ingen energi.
Kortvåg skulle vara roligt mobilt också men där ser jag inget problem med att stänga av bilstereo under tiden, det blir ju inte samma passning som på vhf/uhf
 
Last edited:
Det som är viktigt att dämpa är väl just 2m o 70cm banden. Fm rundradio bandet störs också ordentligt men ja lyssnar så sällan på det så där lägger ja ingen energi.
Kortvåg skulle vara roligt mobilt också men där ser jag inget problem med att stänga av bilstereo under tiden, det blir ju inte samma passning som på vhf/uhf

Ja så tänkte jag också, 2m passning måste ju fungera annars är det inte kul.
Konstigt att det stör på FM rundradio, då är det kanske något fel på steget.

/Micke
 
Konstigt att det stör på FM rundradio, då är det kanske något fel på steget.

Ta i beaktande att själva bilstereons huvudenhet i själva verket sitter bak bredvid reservhjulsbaljan och stereon man ser i instrumentbrädan är bara en display.
Och slutsteget är placerat bredvid huvudenheten samt att fm antennen sitter integrerad i bakre sidorutan ovanför alltihopa och förmodligen då också en antennförstärkare nånstans där så det behövs nog inte så mkt för att stör rundradiomottagningen.

Det problemet skulle säkert lösas genom att placera slutsteget på andra sidan men som sagt, jag bryr mig inte så mkt om det men det vore ju ett intressant garantiärende som jag tyvärr inte längre kan utnyttja.
 
Ta i beaktande att själva bilstereons huvudenhet i själva verket sitter bak bredvid reservhjulsbaljan och stereon man ser i instrumentbrädan är bara en display.
Och slutsteget är placerat bredvid huvudenheten samt att fm antennen sitter integrerad i bakre sidorutan ovanför alltihopa och förmodligen då också en antennförstärkare nånstans där så det behövs nog inte så mkt för att stör rundradiomottagningen.

Det problemet skulle säkert lösas genom att placera slutsteget på andra sidan men som sagt, jag bryr mig inte så mkt om det men det vore ju ett intressant garantiärende som jag tyvärr inte längre kan utnyttja.

OK, jag förstår.
 
Back
Top