audio in icom 7000

scanner2000

Active Member
jag har en 13 polig DIN kontakt som jag skall ha ljud in ut till dator. Vad är det korrekta kopplingen schema för detta. Kan man köra denna koppling rakt in från datorn och sedan använda VOX för sändning. Eller kan man göra sönder något på radion om ljudet kommer direkt från datorn. På internet finns det ju beskrivningar på olika intefacekablar som har en massa komponenter. Men jag vill ha det så enket som möjligt.
 
Last edited:
På sidan 12 i manualen till IC-7000 finns alla data du behöver.
På den 13 poliga jacken finns LF ut från radion på pinne 12 det står 100 - 300 mV vid 4,7 kOhms last. Vilket verkar vara det datorn behöver på line eller Aux ingången.
På pinne 11 skall LF in till TX, Här behvös c:a 100 mV och den ingången latar c:a 4,7 kOhm.
Nivåerna i RMS, medelvärde dvs det som en voltmeter visar.
Skulle tro att de flesta datorer kan lämna den nivån på line out.
Annars är det väl bara att ta motsvarande specifiaktioner från Datorns manual, eller från han som säljer datorn.

Det kan vara en bra ide att isolera LF in och LF ut med små transformatorer, detta för att glavaniskt skilja dator och radiostation. Bra för att minska skaderisken vid åska.

Om du får fel nivåer så håller säkert IC-7000 för en faktor tio.

Att köra VOX skulle nog gå, men det beror ju på vilket trafiksätt du avser köra. Pactor kräver att datorn helt kontrollerar PTT, men SPK-31 skuklkle nog gå emd VOX men det blir onödig delay.
Bäst är att koppla PTT via optokopplare eller ett litet relä. För att hålla galvaniskt skilt även här.
 
Back
Top