Det gjordes en hel del framsteg om "tuners" på 80-talet.
Sailor-avstämmare t.ex. de till "System 1000" använde en variometer
+ omkopplingsbara spolar/kondensatorer. Avstämningsområdet blev därför
ganska litet.
Skanti-tunern och dess släktingar bygger på en ganska radikal princip, man mäter upp
antennimpedansen och väljer kondensatorer/spolar ur en tabell som sedan förfinas
genom att mäta upp fasvinkeln. OZ5TC var en av upphovsmännen, och jag hörde honom
presentera systemet på den första Fårö-konferensen HF86.
Sedan gjorde M0BMU hos Marconi en ytterligare förbättring som förkortade avstämningstiden rejält. De avstämmarna tillverkas fortfarande av SELEX/Leonardo.
På frekvenser över c:a 4-5 MHz kan de anpassa alla laster vilka ligger inom 20:1 SWR-cirkeln, vilket nästan alla sprötantenner som används militärt eller kommersiellt ger.
Korta antenner i MF-området och låga HF visar en kapacitiv last, och den konstlast från S.P. Radio som fanns i min väska när jag höll på med fartygsradio under 80-talet bestod av ett rejält motstånd på 10 ohm i serie med 250 pF och en termokorsamperemeter.
Man kunde få instrumentet att visa minst 3-4 A när en Sailor S-1303/T-1130 var rätt justerad på 2182 kHz.
Så länge som man har koll på mantelströmsfilter är det inte helt nödvändigt med
att jorda en "tuner", t.ex. om man matar en dipol. Men då blir tunerns hölje HF-förande,
och rejäla strömmar kan flyta på skärmens utsida. Vi yrkesfolk undviker därför att försöka mata dipoler med hög effekt via sådana "tuners".
På Sjöbefälsskolan i Sthlm hade vi en 1600-wattare som hade åtminstone delvis automatisk avstämning; den satte åtminstone avstämmaren i ett visst grundläge vid byte av frekvensband. Vid ett tillfälle hamnade systemet i en "loop" (motordrivet) och det tog ett par timmars strukturerad felsökning att hitta det lossnade och intryckta kontaktstiftet i en mångpolig kontakt, som orsakade att systemet aldrig stannade vid val av just 8 MHz-bandet. Annars var det en väldigt behändig sändare ur användarperspektivet...
Det här passar in på den ganska speciella lösning som SRT tog fram för att kunna
handskas med de små MF/HF-antennerna (Tjöstheim AS9) som togs fram för att sitta på akterdäcket till i synnerhet tankbåtar.
Den använde en avstämmare som förinställdes från spolrevolvern i ST1610 och dessutom en oljekyld dämpare på 3 dB som gjorde att SWR begränsades till 3:1 på den grova koax som gick från radiohytten ut till antennen under avstämningsförloppet. Jag såg aldrig någon sådan installation i verkligheten, men mina kollegor tyckte att det var en "nödlösning". Om förinställningen inte fungerade på något band så stannade inte spolrevolvern i PA:t förrän avstämningstiden (60 sekunder) gått ut.