Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
När jag tänker på saken har jag nog bara sett en TT-3420 DSC-installation; i Radio Hollands utställningsmonter på ett RTCM-årsmöte 1990 eller 1993.TT-3420 såldes en kort tid i början av 90-talet som "retrofit" till Skanti TRP-8000 familjen, men blev inte utbredd.
Man slås av vilket "släkttycke" det fanns mellan generationerna och fabrikaten av japansk fartygsradio. Materielen var i stort sett stöpt i samma form, vilket ska ha med de japanska typgodkänningsbestämmelserna att göra.Exempel på jättefina fartygsradio stationer som man blev tvingad att kasta överbord etc. på slutet av 1990-talet
Ja du har rätt angående placeringen. Vad som också var tråkigt är att det lagts mycket möda på att installera dessa stora fartygsradio enheter omborg. Om jag inte mindes fel är en enhet ofta en reservsändare för 500 KHZ cw. Pip göken samt dess mottagare tyck sitta som du säger till höger i mitten.Man slås av vilket "släkttycke" det fanns mellan generationerna och fabrikaten av japansk fartygsradio. Materielen var i stort sett stöpt i samma form, vilket ska ha med de japanska typgodkänningsbestämmelserna att göra.
Stationen på bilden var ganska representativ för en radiohytt på 80-talet, med huvudsändaren till vänster, huvudmottagare, audiopanel samt VHF i mitten och med reservsändaren, reservmottagaren samt auto-alarmen till höger.
Detta hade en viss relevans med tanke på att det holländska kolonialväldet i Fjärran Östern ännu inte avvecklats.“Tropikutförande av högsta klass”
Den lilla lampan höger om ratten med vev på, vad står det där?De enda Philips trafikmottagare som använts i SM jag känner till var BX925.
View attachment 10064
Kan dock inte varit många, eftersom de prestandamässigt motsvarade BRT-400 och var betydligt dyrare. Dock fanns en annan Philips-enhet i fasta radionät; den av SM5PL konstruerade stabiliserade styroscillatorn eller "IGO"
View attachment 10065
som primärt användes för att få enklare mottagare frekvensstabila nog för radiofjärrskrift.
Dock var båda enheterna från "rörtiden".
View attachment 10066
Sedan kom RO150 och RO250, med Nixie och LED-displayer.
Veterligen hamnade inga sådana i SM.