Automatiskt Repeater Skift (Yaesu FT-817)

SM0YYQ

Well-Known Member
Mors.

Jag har juh skaffat åvanstående radio, nätt och trevlig maskin.
Iaf till min fråga, ARS (Automatic Repeater Skift) finns juh på denna radio och är påslagen som default, ställer jag således in tex 145.7625 på 2M så borde den när jag sänder där, indikera på LCD frekvensen 145.1625, RÄTT ?

Jag har dock märkt, att om ARS är påslaget så visar den inte på LCD'n när jag sänder att den skiftar frekvens utan BARA om jag slår av ARS och använder Repeater funktionsknappen och ställer in att den skall ha "-" negativ skiftning, då ser jag på LCD'n att han sänker frekvensen till Infrekvens som är rätt.

Är det så att han skiter i denna trevliga lilla funktion när ARS är inkopplat.. ?

Nån med en FT-817 som märkt samma sak ?

/Mattias
 
SM0YYQ said:
Mors.

Jag har juh skaffat åvanstående radio, nätt och trevlig maskin.
Iaf till min fråga, ARS (Automatic Repeater Skift) finns juh på denna radio och är påslagen som default, ställer jag således in tex 145.7625 på 2M så borde den när jag sänder där, indikera på LCD frekvensen 145.1625, RÄTT ?
Rätt! När du trycker PTT:n visar displayen sändningsfrekvensen.

SM0YYQ said:
Jag har dock märkt, att om ARS är påslaget så visar den inte på LCD'n när jag sänder att den skiftar frekvens utan BARA om jag slår av ARS och använder Repeater funktionsknappen och ställer in att den skall ha "-" negativ skiftning, då ser jag på LCD'n att han sänker frekvensen till Infrekvens som är rätt.

Är det så att han skiter i denna trevliga lilla funktion när ARS är inkopplat.. ?
Nejdå, displayen visar sändningsfrekvensen även när ARS är inkopplat.

Om din rig är modifierad (öppnad TX) kan det vara så att ARS helt enkelt inte fungerar längre, utan du måste slå på/av repeatershiftet manuellt. Har sett en del inlägg om detta i FT817-gruppen på YahooGroups.

Jag har inte modifierat min station så jag kan inte kolla om det stämmer.

SM3ULN Kent
 
Last edited:
Tack, för svaret Kent.

Mycket riktigt, den är hårdvarumodifierad.. vilket oxo gjort att ARS inte funkar längre, men jag ställde in shiftet manuellt och det funkar perfekt på 2m & 70cm, så då är det problemet löst, kanonfin rigg för övrigt. :)

/Mattias

SM3ULN said:
Rätt! När du trycker PTT:n visar displayen sändningsfrekvensen.


Nejdå, displayen visar sändningsfrekvensen även när ARS är inkopplat.

Om din rig är modifierad (öppnad TX) kan det vara så att ARS helt enkelt inte fungerar längre, utan du måste slå på/av repeatershiftet manuellt. Har sett en del inlägg om detta i FT817-gruppen på YahooGroups.

Jag har inte modifierat min station så jag kan inte kolla om det stämmer.

SM3ULN Kent
 
Back
Top