Av

Jag tror att jag fattar nu - du trodde att jag tillrättavisade dig. Men nej, det
ett svar till Igge, jag fick den uppfattningen att han inte förstod vitsen och
kanske jag skulle ha visat tydligare med ett citat eller direkt tilltal att det var
en förklaring för honom.

Annars hade jag förblivit tyst - din version var mer än tillräcklig.

Har det stormat nog i glaset Bjarne?
 
Bjarne skämtare där, jag tyckte det var intressant att notera att en sådan icke-fråga (slängde du ut ett köttben åt vargarna?) kunde engagera så många lättledda filurer om vi jämför med responsen på mer renodlade tekniska inlägg om något byggprojekt eller motsvarande. Men det är väl så enkelt att ju längre ifrån radiohobbyn vi hamnar i diskussionerna ju fler kan vara med och bidra med mer nonsens om inget och ju mer brusar det i trådarna. Sak samma på amatörbanden. Substansen i förbindelserna vi hör där är med få undantag under nollstrecket.

Idag har jag jobbat vidare med min fältmätningsutrustning och förfinat avläsningsnoggrannheten ytterligare ett par snäpp. Apparaten har försetts med hölje och isolering av Frigolit och det gjorde susen. Det är ju snart vinter och fler fältstyrkemätningar skall göras.

Frågan är om det finns intresse för sådana udda projekt och om det är lönt att skriva mer? Eller det är så smala saker att ingen intresserar sig månne. Kanske en förlustfri G5RV hade intresserat fler? :rolleyes:
 
Jag följer intresserat dina experiment Bengt men då jag inte har mycket
att bidra med så "lurkar" jag bara.
 
Frågan är om det finns intresse för sådana udda projekt och om det är lönt att skriva mer? Eller det är så smala saker att ingen intresserar sig månne. Kanske en förlustfri G5RV hade intresserat fler? :rolleyes:
Jag tycker det är intressant att läsa om dina mätningar även om det är ett område som jag inte aktivt jobbar med.
På samma sätt är det intressant att läsa om hur den bästa katod drosseln skall tillverkas för att täcka alla band utan att man lyckas pricka in en seriresonnas på ett av banden i en annan tråd, eller att en LDMOS enhet lätt går sönder av effekt spikar etc, etc.

Jag kommer nog varken bygga ett rörslutsteg, eller åka omkring och göra fältmätningar men jag lär mig alltid något nytt och det ger en bredd och fördjupning av mitt vetande innom RF konstruktion som föder nya tankar och funderingar, som ökar lusten så att jag sen kommer vidare i mina egna byggen som är orelaterade till det här men som då får energi via de resonemangen som ni delar med er av.
Så fortsätt gärna att dela med er. Jag skall ta mig i kragen att skriva lite mer för tex ESR som motprestation.

//Harry
 
Last edited:
Jag följer intresserat dina experiment Bengt men då jag inte har mycket
att bidra med så "lurkar" jag bara.

Likadant här. Följer det mesta som som skrivs med stort intresse, men har som sagt inte speciellt mycket att bidra med. Jag nöjer mig med att klicka på Like för att visa mitt intresse istället för att öka mängden brus i trådarna.
 
om vi jämför med responsen på mer renodlade tekniska inlägg om något byggprojekt eller motsvarande.

Jag tror det är väldigt många fler som intresserat följer de mer tekniska trådarna än som skriver, precis som dom ovan mig här i tråden framfört.
Det är även gäster inne på forumet som läser, dvs ej inloggade.

Jag instämmer också helt i att jag inte skriver om man inte har något att tillföra, utan kanske skickar en uppmuntrande "like" istället.
Känner igen mig väl i den bilden :) ! Men jag njuter verkligen av att läsa tekniska trådar även om dom ligger utanför mina egna intresse
eller kunskapsområden, så fortsätt för allt i världen att skriva ! Vill tillägga att jag även njuter av att läsa på Radiokretsen.se också men ännu
inte skrivit nåt inlägg där av samma anledning :)

I trådar av annan lättare, icke teknisk sort anser fler människor att man har något att tillföra eller ha åsikter kring,
så är det helt enkelt både på gott och ont ibland.
 
Bjarne skämtare där, jag tyckte det var intressant att notera att en sådan icke-fråga (slängde du ut ett köttben åt vargarna?) kunde engagera så många lättledda filurer om vi jämför med responsen på mer renodlade tekniska inlägg om något byggprojekt eller motsvarande. Men det är väl så enkelt att ju längre ifrån radiohobbyn vi hamnar i diskussionerna ju fler kan vara med och bidra med mer nonsens om inget och ju mer brusar det i trådarna. Sak samma på amatörbanden. Substansen i förbindelserna vi hör där är med få undantag under nollstrecket.

Idag har jag jobbat vidare med min fältmätningsutrustning och förfinat avläsningsnoggrannheten ytterligare ett par snäpp. Apparaten har försetts med hölje och isolering av Frigolit och det gjorde susen. Det är ju snart vinter och fler fältstyrkemätningar skall göras.

Frågan är om det finns intresse för sådana udda projekt och om det är lönt att skriva mer? Eller det är så smala saker att ingen intresserar sig månne. Kanske en förlustfri G5RV hade intresserat fler? :rolleyes:

Jag säger som KBW att jag i just din tråd om fältstyrkemätningarna lurkar och försöker hitta info på annat håll om detaljer som jag inte riktigt hänger med i och följer andra tekniska trådar som du skriver. Jag har dock oftast inget att tillföra som ger mervärde annat än om det frågas efter var man kan få tag i prylar som fattas.

Jag vet inte om det har stormat Bengt, jag känner kanske att jag uttrycker mig något avigt ibland och blir faktiskt aldrig arg, snarare besviken på mig själv för att andra får fel uppfattning om vad jag menar. Det skrivna ordet är en konst i sig som jag kan ganska så bra så länge det inte involverar dubbelmeningar/skämt eller annat som kan uppfattas fel.
 
OK Bjarne och alla andra, men jag tänkte egentligen på de tekniska frågorna/projekten mer generellt som ju är ganska få och där engagemanget/intresset sällan når upp till den kritiska nivån där diskussionerna sedan blir självgående och genererar ett mervärde både för trådskaparen och deltagarna. Trots allt finns det ju enormt många som registrerat sig här och rimligen borde kunna tillföra nya synvinklar? Inte bara ställa nya frågor! :confused:

Jag använder Like för att bekräfta att jag läst ett svar, att det jag läst var intressant eller för att indikera att jag håller med i någon mening. Ganska trubbigt instrument men förmodligen uppskattat av många.

Nåja, det går kanske inte att jämföra Ham.se med skärpan och kreativiteten på Elektronikforumet som jag ibland refererat till? Å andra sidan skulle man ju kunna tro att frivilligt utbildade radioamatörerna hade ett djupare intresse för det radiotekniska än de allmänt elektronikintresserade på Elektronikforumet. Mycket här på Ham är lite avslaget och skrap på ytan utan att gå på djupet.

Nog om detta. Jag får väl ladda upp en bild på min modifierade fältmätningsapparat som nu fått en utsökt fin kapsling i form av isolerad papplåda. Billigt, funktionellt och ett riktigt amatörbygge! Häpp! :):):):):)
 
Back
Top