AVO Mark 4 visarinstrument

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
På min AVO rörtestare är nålen inte nollad och skruven i mitten undertill har ingen inverkan på nålen. Finns det något sätt att få nolljusteringen att haka i nålen eller kan man bara lägga till det fysiska felet på ett avläst värde?
 

Attachments

  • 20240811_135115.jpg
    20240811_135115.jpg
    1,9 MB · Views: 16
För att komma åt den fysiska nollställningen, måste man öppna instrumentet och försäkra sig om att excentern på skruven hakar i långhålet på justeranordningen (oftast returfjäderfästet). Om någon varit där innan och gjort nåt, kanske det missades.
 
Jo jag vet det Rickard, frågan är hur man tar av fronten. På bilden ser man fyra kulmuttrar EDIT: (det är faktiskt skruvar med en rund special mutter på insidan) men det sticker upp så ohyggligt lite så att de inte går att komma åt. Då hade det "bara" varit att ta loss fronten och hitta hålet på justeranordningen (oftast returfjäderfästet) med excentern på skruven.
 
Last edited:
Säkerligen är inte meningen att kulmuttrarna ska lossas från framsidan då de samtliga, åtminstone vad jag ser i bilden, är låsta i sexkantiga hål för att låsa dem då de dras från baksidan. Har du haft i sär och kollat hur instrumentet ser ut på baksidan?
 
gg.png

Så här ser skruvarna ut på baksidan, det är den högra sidan upptill sedd bakifrån. Det ska alltså till ett specialverktyg för att lossa muttern som håller skruven, inifrån.
 
20240811_161932.jpg
Det är som synes ganska trångt/kompakt inuti. Det blir nog att avläsa visarinstrumentet vid en test så att man får "flytta" nålen åt höger lika mycket som den visar fel åt vänster om nollan.
 
View attachment 12345

Så här ser skruvarna ut på baksidan, det är den högra sidan upptill sedd bakifrån. Det ska alltså till ett specialverktyg för att lossa muttern som håller skruven, inifrån.
Ta en spårmejsel med klingbredd ca samma som diametern på muttrarna. Fila sedan en skåra i klingan med bredden som motsvarar diametern på gängen; förmodligen en M3.
 
Ta en spårmejsel med klingbredd ca samma som diametern på muttrarna. Fila sedan en skåra i klingan med bredden som motsvarar diametern på gängen; förmodligen en M3.
Hmmm, tricket är att komma åt inuti men du har helt rätt med det där med skruvmejseln!
 
Muttern är med nästan 100% säkerhet inte M3, utan mer troligt 6 BA
eller 8 BA, eftersom instrumentet är brittisktillverkat.

Genom att använda någon form av improviserad haknyckel, som man kan göra av en bit tunnväggigt stålrör som man filar ner änden på så att
ett par "hakar" uppstår går det att lossa den bara den inte sitter för hårt.
 
Jag ställer helt enkelt nålen på visarintrumentet lika mycket till vänster som när den står på noll i avstängt läge då den står en liten bit till vänster om noll.

Har mätt upp ett par 3A5 och ett EC90 och de "höll måtten' på anodström och branthet, inget läckage eller kortslutning heller.
 
Last edited:
Ber om ursäkt om jag svarade lite snett på frågan, jag tog den "at face value", så att säga.

Jag undrar om jag inte sett bits med den funktionen, dvs flatskruvmejsel med en "flisa ur" i mitten. I bästa fall kunde man kanske komma åt med ett vinklat handtag, men det ser ju himla trångt ut...
 
Jag tackar för feeback och nu kommer det att bli kontroll av audiofilrör med guldplätterade ben som ger ett "väldigt mycket bättre ljud" än icke guldplätterade ben.
 
20240817_134915.jpg20240817_143429.jpg
Här är läget för att visa noll.
20240817_144001.jpg
Med rätt verktyg gick det att få ut visarinstrumentet...MEN...den lilla justerskruven räcker inte till att föra armen tillräckligt långt ut till höger för att få nålen att stå på noll. Är det rådigt att låsa armen i "rätt" läge med lim?

20240817_144833.jpg
I detta läge når piggen på justerskruven nålen i sitt yttersta läge men då visar nålen inte noll, den måste längre ut åt höger. Ska man klippa av pinnen på justerskruven och limma på en bredare rund platta och fästa en ny pinne som kan vrida nåljusteringen mer åt höger?
 
Last edited:
Går det kanske att böja armens motstående ände lite åt andra hållet, så arbetsområdet centreras?
 
Nej, du kan bara böja armen mot dig i bild eller inåt i bild

Jag menar den diametralt motsatta änden av armen, (där fjädern verkar vara infäst/fastlödd?) på andra sidan centrumskruven, går denna kanske att försiktigt böja åt "andra hållet" så armen kommer bättre till i förhållande till justerskruven?
 
Om du öppnar muttern på axeln borde justerarmen gå att flytta på axeln.
En gissning bara utifrån bilderna.
Lycka till.
 
20240817_152709.jpg
Jag siktar på att få piggen mer utåt med en påklistrad arm där det sitter en "ny" pigg som passar i spåret på justeringsarmen. Jag vågar inte göra någon som helst åverkan på instrumentet då det är så känsligt utom då att justeringsarmen kommer att böjas inåt en aning eftersom utbyggnadsbiten med en ny pigg kommer att bygga på 1,5mm.

Nu gäller det dock att hitta en pigg i plast som passar i det lilla hålet i den påklistrade armen.
 
Frågan är väl kanske vad som är grundproblemet/vart justerutrymmet har tagit vägen? Har instrumentet tappats, visaren krökt sig eller något liknande? Det borde väl inte bara bli på det här viset av sig själv?
 
Eftersom muttern på justerarmens axel är direkt inblandad i instrumentets lagring, så avråds det bestämt från att hålla på med
den om man inte vet exakt vad man gör. Det är mycket lätt att
skada nållagringen i ett vridspoleinstrument.

Inte heller ska man hålla på med fjädrarna, som är ömtåligare än vad man tror.

På baksidan av instrumentet finns det en motsvarande mekanisk nolljustering som arbetar på den andra returfjädern.

Normalt så behöver man inte bekymra sig om den mekaniska nolljusteringen hos instrumentet, utan den kommer bara in i bilden när man ändrar läget på instrumenthuset.

Surt förvärvade erfarenheter har lärt mig att "instrumentkirurgi" ska man bara ta till som absolut sista utväg.
 
Back
Top