AVO Mark 4 visarinstrument

Eftersom muttern på justerarmens axel är direkt inblandad i instrumentets lagring, så avråds det bestämt från att hålla på med
den om man inte vet exakt vad man gör. Det är mycket lätt att
skada nållagringen i ett vridspoleinstrument.

Inte heller ska man hålla på med fjädrarna, som är ömtåligare än vad man tror.

På baksidan av instrumentet finns det en motsvarande mekanisk nolljustering som arbetar på den andra returfjädern.

Normalt så behöver man inte bekymra sig om den mekaniska nolljusteringen hos instrumentet, utan den kommer bara in i bilden när man ändrar läget på instrumenthuset.

Surt förvärvade erfarenheter har lärt mig att "instrumentkirurgi" ska man bara ta till som absolut sista utväg.
Så att göra som jag tänkte med piggen som sitter på justeringsskruven i fronten att få den längre ut utan pilla på själva instrumentet vilket jag verkligen inte vill göra inte behövs? Utan att låta missvisningen få vara?

pigg.png
Detta borde väl fungera. En pinne i trä - avklippt tandpetare - som inte utsätts för fukt. Eller tänker jag fel?

Last edited:
20240817_171654.jpg
Det gick i alla fall lätt att plocka ut visarinstrumentet ur panelen på rörtestaren även om det var frågan om engelska mått på muttrarna baktill på polerna.

Det funkade inte med en extra arm med en pigg i...den blev för lång. Får återkomma.

Som -AOM var inne på, det finns oftast en motsvarande anordning på spolsystemets "undersida", fast kanske utan den långa armen. Om man "grundjusterar" den såpass att den normala justerarmen kommer inom räckhåll för originalpiggen, borde man kunna få till normal funktion.

EPILOG:
limmad.jpg
Eftersom jag inte vill plocka med några som helst detaljer inuti instrumentet så fick lösningen bli en ytterst liten limklick med superlim där den röda markeringen syns eftersom justerpiggen inte når till spåret i armen. Det verkar som om att fjädern som sitter undertill (syns inte på bilden) har blivit utsatt för åverkan och gör så att armen måste stå i ett läge där justerpiggen inte når den.

20240811_135115.jpg
Före
klar.jpg
Efter. Det kan nämnas att det var enkelt - när man väl visste hur - att skruva loss instrumentet ur rörtestaren. Konstruktörerna hade nog tänk till där. Mer att läsa om denna rörtestare och dess föregångare finns här. PS Tejpbiten över justerskruven är till för att man inte ska kunna skruva på den då den i ett visst läge kan komma åt justerarmen på utsidan av spåret.DS

Följde länken. Intressant läsning.
Alltså är det en Mk-III jag har.
Har stått i ett torrförråd i decennier
och är i ganska fint skick rent "kosmetiskt".

Rörkatalogen fanns i ett fack undertill.

Har dock inte testat den.

Följde länken. Intressant läsning.
Alltså är det en Mk-III jag har.
Har stått i ett torrförråd i decennier
och är i ganska fint skick rent "kosmetiskt".

Rörkatalogen fanns i ett fack undertill.

Har dock inte testat den.
Har man väl läst igenom manualen (ett par gånger krävdes för mig) så är den inte så krånglig. Jag har precis testat ett 807 och alla värden stämde bra med databladet. Mk4 är ju i princip samma som Mk3 fast Mk3:an har rör som likriktare.

Back