Avskalningsverktyg koaxialkabel.

SM0RCL

Well-Known Member
Har ett så kallat "kit" för att krimpa koaxialkontakter. Men verktyget klarar bara av att skala RG-58 dimensioner. Finns det inga bra verktyg som klarar RG-213 och andra lika grova kablar?

Och då menar jag inte verktyg för 2-3kkr....

73 de Kai
 
Det bästa verktyget är en skarp kniv!
Det kan du köpa i närmaste hobbyaffär - en skalpell.
Kostnad 10 - 15 kr.

Det använde vi på 50-talet ;-)

73
 
Jaja, det är vad jag använder idag....

Men man har ju blivit gammal och lat :)

73 de Kai

Det bästa verktyget är en skarp kniv!
Det kan du köpa i närmaste hobbyaffär - en skalpell.
Kostnad 10 - 15 kr.

Det använde vi på 50-talet ;-)

73
 
Tror mig minnas att Limmared skulle få hem någon nyleverans av verktyg till överkommligt pris. (Enligt hörsägen på loppisen i Norrköping)
 
I ARRL handboken förtenner man skärmen och använder sen en röravskärare.
Dvs en sådan grej med en klinga och två rullar som man kapar kopparrör med.
Någon som provat detta?
Verkar lite onödigt och klumpigt kanske...

de
SM4FPD
 
Låter lite omständigt. I så fall känns den gamla hederliga knivmetoden bättre. Röravskärare är nog inte heller lämpligaste verktyg om man har förtennat skärmflätan....

73 de Kai

I ARRL handboken förtenner man skärmen och använder sen en röravskärare.
Dvs en sådan grej med en klinga och två rullar som man kapar kopparrör med.
Någon som provat detta?
Verkar lite onödigt och klumpigt kanske...

de
SM4FPD
 
I ARRL handboken förtenner man skärmen och använder sen en röravskärare.
Dvs en sådan grej med en klinga och två rullar som man kapar kopparrör med.
Någon som provat detta?
Verkar lite onödigt och klumpigt kanske...

de
SM4FPD

Ska man löda PL259 är detta den absolut bästa metoden faktiskt. Man skalar av en bit av yttermanteln på kabeln. Sedan förtennas hela skärmen försiktigt! Sedan tar men en röravskärare eller vass kniv och skär ett spår i skärmen, alltså inte helt igenom! Sedan knäcker man försiktigt manuellt med fingrarna så lossnar ett runt rör av förtennt skärmfläta. Sedan tar man bort dielektrikumet och trär in kabeländen i kontakten och löder. Man får en perfekt kant inne i kontakten och när man får tennet att flyta ut i kontakten så flyter det ut perfekt och jämnt mot den redan förtennta skärmflätan. Har sett alderlses för många lödda PL259 där skärmen inte varit tillräckligt lödd vilket oftast blir resultetet om man inte förtennt skärmen i förväg!

73 de Teemu SM0W
 
De felsta har dock ingen röravskärare, eller någon att låna en sådan av.
Att köpa en är uteslutet, den kan kosta 49 kr på Biltema, och koaxkontakter, lödkolvar, verktyg etc får inte kosta något.

de
ÄffPeDeh
 
Hahaha, jag har allt hemma, och har betalt för det oxo :) .

200W eller 50W kolv för att förtenna RG-213?

Själv har jag alltid föredragit att vika över skärmen över plasten. Sen skruva av bara h-e.... Sitter bra och har aldrig haft problem med det. Men nu tänkte jag mest på crimpkontakter, då vill man kanske inte löda i skärmen....

73 de Kai

PS: Det enda som jag är snål på är att betala för aluminium i form av antenner, dessa bygger man själv. Slutsteg är 50-50 köpa/bygga beroende på vad man vill.....


De felsta har dock ingen röravskärare, eller någon att låna en sådan av.
Att köpa en är uteslutet, den kan kosta 49 kr på Biltema, och koaxkontakter, lödkolvar, verktyg etc får inte kosta något.

de
ÄffPeDeh
 
Om man löder PL259 så kan man i princip säga, "The more värme the merrier" så jag hade valt 200W kolven. Tennet flyter snabbt ut innan dielektrikumet hinner börja smälta vilket blir resultatet om man har för lite effekt i kolven och värmer och värmer..

Crimp är fint =) Synd bara att Suhners PL-259 crimp inte tillverkas längre och att de som ännu finns på marknaden är SVINDYRA runt 250 riksdaler styck! Men det finns ju billigare skräp från Kina oxo ;) Jag brukar ha en vass mattkniv till hands, efter några kablar får man in rätta knycket för att precis skära igenom yttermantel + skärm (eller dubbelskärm om man kör RG214) så att det blir snyggt.

73 de Teemu
 
Själv har jag alltid föredragit att vika över skärmen över plasten. Sen skruva av bara h-e.... Sitter bra och har aldrig haft problem med det.

Använt mig av samma metod i snart 30 år och det funkar utmärkt. Andra HAMs fnyser lite när jag har pratat om det, men ingen har kunnat bevisa att det inte håller.
 
Hej.
Beträffande PL-259 på RG-213/214.
Jag följer Amphenols rekommenderade beskrivning plus att jag filar upp de fyra hålena försiktigt med en trekansfil så att jag får fram "färsk" mässing. Innan jag påbörjar arbetet trär jag på en bit krympslang på koaxialkabeln som jag sedan krymper på bakstycket av PL-259:an.
I Onsala (SAG) hade vi otur med krimpkontakterna. Innerledaren lossade ibland från mittstiftet när kontakten användes flitigt. Kanske handhavande fel?

73
Bengt SM6APQ
 
Japp.

Fältmässigt och bra. Enkelt att löda mittledaren och den andra är ganska trycksatt. När plasten är så dålig att kontakten försvinner, så är det nog dags att byta kabel ändå. Har haft väldigt gamla kablar som har hållit med den metoden....

73 de Kai

PS: Funkis behöver inte vara snyggt eller rätt....


Använt mig av samma metod i snart 30 år och det funkar utmärkt. Andra HAMs fnyser lite när jag har pratat om det, men ingen har kunnat bevisa att det inte håller.
 
RCL de APQ.
Jag har fått ett mail från dig till min e-mailadress. Du frågar om log.per.ant. Samtidigt kommer det upp en skylt att: "svara inte på detta mail" (?).
Kan du upprepa din fråga och begäran under Antenner och master.

73
Bengt SM6APQ
 
Ahaa. Du har fått ett mail i din vanliga e-post som en notifiering om att jag har skickat ett privat meddelande till dig på ham.se, tror jag i alla fall.

Hur som helst så är jag intresserad av din LP och ritning.

Om du har något i elektronisk form eller annan info så kan
du maila till kairam01(at) gmail punkt com. Jag skriver e-postadressen så att de roliga spamrobotarna inte ska hitta adressen.

Annars så skicka ett sms till min mobil med ditt nummer så ringer jag.

mvh
Kai
0 7 0 54 07 74



RCL de APQ.
Jag har fått ett mail från dig till min e-mailadress. Du frågar om log.per.ant. Samtidigt kommer det upp en skylt att: "svara inte på detta mail" (?).
Kan du upprepa din fråga och begäran under Antenner och master.

73
Bengt SM6APQ
 
ursäkte ja puster
I min värld ere en vass morakniv som gäller.
Förmodligen tillhör ja väl stenåldern.

/0IXY har talet
 
Back
Top