avstämd antenn för mottagning

scanner2000

Active Member
Jag har en lite fråga vad ni andra tror om detta. Jag har en dipol byggd av fk 1,5 kv kabel matas med en rg 58 längd är ca 19.2 m varje ben 8 meter över mark. Denna antenn är avstämd på 3.650 Mhz inga problem funkar kanon. Jag hör bra på 14 Mhz men denna antenn men den är inte avstämd på detta band. Nu till frågan, hur mycket bättre skulle det vara om jag satte på en tråd till och stämmer av denna antenn även på 14 Mhz. Skulle man höra någon skillnad eller är det försumbart. När man sänder är ju en helt annan sak det förstår jag ju men hur är det med mottagning.
 
Det beror på om du har extra antenntuner eller ej. Om du inte har extra tuner skulle jag tippa att du får bättre inpedansanpassning för 14 MHz och därmed förbättrar mottagningen en aning, även om det kan upplevas marginellt.
 
Jag har inte någon tunner utan detta är rak matning. De skulle vara intressant att veta hur mycket det gör på mottagning med hög swr. Är det någon som har någon sådan info eller tabeller så hör av er.
 
Jag har inte någon tunner utan detta är rak matning. De skulle vara intressant att veta hur mycket det gör på mottagning med hög swr. Är det någon som har någon sådan info eller tabeller så hör av er.

För mottagning har det inte så stor betydelse att det råder en missanpassning, men om man ska sända bör antennen givetvis vara någorlunda avstämd. Lycka till med lyssnandet!
 
Man brukar väldigt sällan behöva bekymra sig om missanpassningen i mottagarantenner.

En "80m dipol" har en impedans på 20 m på några 100 ohm, alltså ett SWR relativt 50 ohm
på 10 - 20:1.

Om matarkabeln är någorlunda kort kan man bortse från dess dämpning jämfört med reflektionsförlusten, vilken blir c:a 7 dB jämfört med anpassat tillstånd.

På frekvenser runt 14 MHz är fortfarande atmosfäriskt brus dominerande (förutom "man-made brus" som ofta kan vara ännu starkare). Det atmosfäriska bruset ligger i medeltal c:a 20 - 30 dB över den termiska bruströskeln, och en genomsnittlig mottagare har en egenbruströskel som ligger 10 - 15 dB över den termiska.

Det som inträffar vid en stor missanpassning är att både signaler och brus dämpas lika mycket, så signal/brusförhållandet blir ganska oförändrat, så länge som det yttre bruset är starkare än mottagarbruset. I det föregående fallet kan man tolerera en dämpning mellan antennklämmor och mottagaringång på c:a 10 dB innan man börjar märka av en försämring av S/N.

Inget hindrar att man förser antennen med ett par extra trådar avstämda till 14 MHz.
Dock är det så att trådlängden skiljer sig rejält från formlerna, eftersom trådarna kopplar till varandra.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top