Avstånd mellan antenner vertikalt

Leif

Member
Hej.

Här kommer en liten i många ögons troligen en dum fråga.
Men jag har pratat med folk och även läst på om detta.
Och får inte riktigt grepp på detta efter som de säger så olika saker.

Följande är scenariot.

Jag skall upp med en Gain-Master på taket den kommer vara monterad på ca 6m maströr.
Den skall köras på 10/11/12m
Ca 1,2-2m ned tänkte jag ha en utliggare med en magnetloop som har sitt verkningsområde på 15-40m bandet.
De kommer gå till varsin radio.
Och på loopen kommer där sitta en tuner.

Frågan hur stor påverkan gör de på respektive?
En del säger att det inte går utan de måste vara så långt ifrån varandra som möjligt.
Men många andra säger samtidigt att det inte är något större bekymmer efter som man dels separerar dem vertikalt och att de ligger så pass långt ifrån varandra i verkningsområdet.

Har stor begränsning på hur jag får montera antennen.
Men jag vill ju inte "bränna" någon radio heller.

Vad säger ni experter?
Hur stor påverkan kommer de ha på varandra.
Och vilka har egentligen rätt hehe.
 
De flesta hade helt enkelt provat.

Den enda typen av expert är den som har provat just det du funderar på att montera och fått erfarenhet av det. Eftersom det finns så många kombinationer med olika antenntyper och installationer så är det liten möjlighet att kunna få ett expertsvar.

Håll alla feedrar borta från varandra och se till så du har minimalt med HF på skärmarna med hjälp av HF Choke vid matningspunkterna. Se också till att hålla rotorkabeln borta från allting annat. Jag förstår att kablarna antagligen måste gå i en härva tillsammans men tankegången är så här.

I schacket kan du ha bandpassfilter för vardera bandet för att minimera överhörning om du ska ha flera apparater. Du får då en dämpning mellan banden mellan 35-45 dB.

Förmodligen kan du sätta upp alltsammans som du tänkt dig och inte få några större bekymmer om du inte kör mer än kanske 100W. Det är låg effekt i sammanhanget.

Nätaggregatet är också en historia du bör tänka på eftersom HF gärna smyger sig in genom det om du har 12V-drift på utrustningen. Hur det är med det märker du om displayerna börjar dimma ner när du sänder. Det kan variera beroende på åt vilket håll du ställer beamen.

Beträffande vilka som har rätt eller fel (kul fråga) så har alla rätt och alla har fel. Alltid.
 
De flesta hade helt enkelt provat.

Den enda typen av expert är den som har provat just det du funderar på att montera och fått erfarenhet av det. Eftersom det finns så många kombinationer med olika antenntyper och installationer så är det liten möjlighet att kunna få ett expertsvar.

Håll alla feedrar borta från varandra och se till så du har minimalt med HF på skärmarna med hjälp av HF Choke vid matningspunkterna. Se också till att hålla rotorkabeln borta från allting annat. Jag förstår att kablarna antagligen måste gå i en härva tillsammans men tankegången är så här.

I schacket kan du ha bandpassfilter för vardera bandet för att minimera överhörning om du ska ha flera apparater. Du får då en dämpning mellan banden mellan 35-45 dB.

Förmodligen kan du sätta upp alltsammans som du tänkt dig och inte få några större bekymmer om du inte kör mer än kanske 100W. Det är låg effekt i sammanhanget.

Nätaggregatet är också en historia du bör tänka på eftersom HF gärna smyger sig in genom det om du har 12V-drift på utrustningen. Hur det är med det märker du om displayerna börjar dimma ner när du sänder. Det kan variera beroende på åt vilket håll du ställer beamen.

Beträffande vilka som har rätt eller fel (kul fråga) så har alla rätt och alla har fel. Alltid.

Tackar
Ja jag får helt enkelt testa.
I dagsläget blir det ingen rotor.
Så där försvinner en faktor iaf.
Och 100w är det som kommer köras idagsläget.
Kanske blir ett mindre slutsteg på 10m i framtiden.

Någon beam är det inte tal om.
Tackar för tipsen och synpunkterna :)
 
jag har en gainmaster, en 2/70 blindkäpp, två stackade 10el 2m, inverted-v för 80 + 40m samt ibland en vertikal för 20m och alltihopa är monterat i sin omedelbara närhet till varandra med gainmastern högst upp och inverted v-antennen längst ner samt att alla kablarna är dragna intill varann.
Förmodligen ser strålningsdiagramet ut som skit på de flesta antenner men i övrigt har jag inga problem med att kräma på med 100w.
Varken överhörning eller mantelströmmar vad jag märkt.
 
Last edited:
Back
Top