Avstånd till bandkabel för att undvika oönskvärd koppling

SM3ZBB

Grumpy ol´man
Hej intelligentian
Jag har sedan tidigare god erfarenhet av horisontell trådloop (HOHPL). Jag har alltid matat via 420 ohms bandkabel som fått hänga fritt. Det enda som bandkabeln möjligen kan ha kopplat emot är en fönsterbräda av plåt vid intaget till schacket och det tycks inte ha spelat någon roll även om den bara haft någon millimeter till bandkabeln .

Har nu köpt hus och givetvis letat rätt på något med lämpligt åtkomliga antennträd. Flyttar in den 1:a augusti och har så klart redan rekognoserat kommande antennmiljö. Tyvärr så sitter en gammal murken telefonstolpe i hörnet av tomten varifrån tre luftledningar löper, till mitt hus och till två grannar. Grannens tråd hänger som lägst på 2,5 m höjd över min tomt och naturligtvis tvärs där min framtida bandkabel är tänkt att hänga.

Därför undrar jag, vilket "säkerhetsavstånd" gäller mellan dessa kablar för att icke önskvärd koppling ska kunna ske? Omtanken gäller närmast grannsämjan..
 
Lasse,

Utan att tillhöra den grupp du adresserar, likväl som lydande under jantelagen ;), tror jag inte du behöver vara särskilt orolig! Kopplingen mellan bandkabeln och telefontråden kan inte bli särskilt stor, då de väl i det närmaste blir vinkelrät orienterade. En bandkabel är ju faktiskt lika "tät" som en koax, när balans råder. En koax är dessutom lika känslig för och utsatt för obalansströmmar.

Antagligen kommer din horisontella loop att koppla hårdare till telefontråden än själva matarledningen.

Grattis till nya huset och antennmöjligheterna!!

73/Lasse
 
Tack
Jo, nämnde det där med "tvärs" eftersom det minimerar risken för koppling. Matningspunkten för loopen blir ca 15m från och parallell med telefontråden vilket säkert spiller in HF. Misstänker att trådarna tillhandahåller såväl TV som ADSL dessutom, det lär väl visa sig vilken påverkan deras nya granne har, bara att försöka tänka efter före, så gott det låter sig göras förstås.

Min tidigare bostad hade telefonledningarna i mark och internet och TV via fiber, där var det jag som blev allt mer mobbad i takt med grannarnas nyinköpta elektronikprylar. Då jag hängde upp loopen var det en käring i radhuset intill som höll på att bli hysterisk. Först när jag hängde sex fästpunkter för loopen i tallarna omkring, då av nyfikenhet över dårfinken som ensam fiskade omkring i skogsdungen, jag hade nog ännu mer roligt än hon eftersom jag hela tiden såg henne smyga omkring och speja. Jag trodde hon skulle spricka av nyfikenhet innan hon till slut frågade. Vid det laget hade hon jobbat upp en ilska eftersom hon inte kunde räkna ut vad jag höll på med. När hon förklaringen ökade ilskan ytterligare:

"Amatörradio.. jojo.. så vi ska inte få titta på TV nu?". Jag försökte stillsamt förklara det där med kabelTV men det bet inte på henne. Tack och lov kom hennes gubbe och lugnade ner henne. Efter en tid när de inte blivit störda så förvandlades hon till en av de trevligaste i grannskapet och hälsade alltid glatt.

Vi nämnde aldrig antennen någon fler gång...
 
Back
Top