Avstörd strömkabel samt andra kablar...

Det är helt sanslöst!
Undrar just om folk vet hur elinstallationen ser ut i ett hus.
1,25m finkabel seriekopplad med ytterligare 20m FK i väggarna........:D de e galet.
 
Vilket kvalificerat kvacksalveri :)

Att detta på något sätt skulle ge "ultrasnabbt" strömflöde (?) eller på något som helst
vis påverka ljudet i en HiFi-anläggning är naturligtvis struntprat.

Den avbildade kontakten på sladden lär också bli svår att ansluta i Sverige...

700_nordost_odin_stromkabel.jpg
 
Det är helt sanslöst!
Undrar just om folk vet hur elinstallationen ser ut i ett hus.
1,25m finkabel seriekopplad med ytterligare 20m FK i väggarna........:D de e galet.

Mänskligheten vill bedras...

Erinrar mig från min studietid hur SM6CVV gjorde sig lustig i GSA-tidningen QRO
över de av vinprovning inspirerade HiFi-testerna i R&T (högtalare med "fruktigt ljud" mm.)
samt över de som köpte nätkablar av finsilver.
Även "färgkonditionerade" komponenter i HiFi-förstärkare fick sig en släng av sleven.

Många guldöron tog väldigt illa upp.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det finns någon på tradera som säljer Nätkabel i bauta klass för hiskeliga pengar också .

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej!

Visserligen har jag upplevt att en del ljudfreaks är en smula obalanserade i val av kablar och andra magiska produkter.
Är denna sida på allvar?

Jag o min fru (som är elkraftingenjör) skrattar så vi nästan kräks...
Hur kan nå'n meter super-duper-hej-p-hå-kabel göra nå'n skillnad?
 
Visst finns det gott om mer eller mindre verkningslöst skräp som säljs för hutlösa summor till aningslösa konsumenter, det finns så oändligt mycket bättre saker att lägga de pengarna på om man nu önskar förbättra sin välljudsupplevelse, guldpläterade säkringar är ju bara fånigt.

Man kanske inte skall skratta åt de som köper en driverklubba för 7000.-, ett flugspö för 5000.-, en mountainbike, gitarr eller hagelbock för 45 000.- eller kanske en ICOM-transceiver för 90 000.- och ett slutsteg för ytterligare 30 000.- ?
jag vet inte om jag egentligen ser någon större skillnad på hobbyutövare och hobbyutövare när det kommer till att plöja ner stora pengar på saker som för de allra flesta utövare knappast gör någon större skillnad.

Det viktiga för många är nog jakten på bra grejor, man suktar efter att nå prylnirvana men målet flyttas fram hela tiden när det kommer ut nya produkter.
Var och en blir salig på sin fason :)
 
En f.d. kollega åkte till Spanien och beställde sig en makalöst snygg side by side hagel, 165000:- var prislappen.
Den var jäkligt snygg...
 
Hyrorna där är ju numera inte direkt låga, därav priserna månne ?

Hur kan nå'n meter super-duper-hej-p-hå-kabel göra nå'n skillnad?

På kraftsidan nej. Då har du för klen matning fram til uttaget. På lågnivåsidan, särskilt vid något längre avstånd, absolut.
Samma för högtalarkabel, längre avstånd kräver bättre kvalisort. Men, nu talar vi om längder mellan 10 och låt säga +100m,
något vi inom professionellt ljud med vilket jag jobbat tidigare känt till sedan skået uppfanns.

Men för hemmabruk, haha, ja bor du inte på Globen faller alla mina påståenden ovan,,, :)
 
Det blir ju till sist rena dumheter, ta som exempel en vanlig dipol. Vi amatörer bygger ju gärna trådantenner, eller hur ?
Inte sjutton gör antennen bättre ifrån sig för att jag använt en gudplatinafosforuran-hittepå-kabel för 1000kr/m :)
Billig FK eller kronans gamla DL blir alldeles ypperliga för ändamålet, möjligen kan användning av trådar med högre
hållfasthet avseende brottstyrka vid t.ex extrem väderpåverkan behöva väljas i speciella fall, men det är ju en annan historia.
Men inte sjutton blir antennen, rent elektriskt, bättre med den där dyra fina 1000kr/m kabeln ovan
 
Back
Top