Avstörning av bil

sm0gjk

Well-Known Member
Behöver lite tips & råd för avstörning av bil.
Har börjat köra HF mobilt och sliter mitt hår pga tändstörningar.
Fakta:
VW Polo 1990 med insprutning & elektronikbox.
Det första jag störde av var bränslepumpen med en konding.
Sedan kom generatorn vilkas dioder gav ett rejält brus som
oxo försvann genom en konding.
Sedan tändningen, skaffade tändstift med inbyggd resistor, tändhattar av bosch av metall, satte skärmstrumpor på
tändkablarna, kladdade fördelaren full med ungsfolie
och jordade alltihop. Tändspolen fick oxo kondingar på 2.2uF
mot chassie både på + och -.
Elektronikboxen vars hölje var av plast slogs in helt med
ungsfolie oxo, dessutom lödde jag in kondingar på 20-100nF
på alla anslutningar i boxen.
Trots detta: Har jag forfarande tändknatter på ca S7 med
långsam agc, har letat med sond (antenn) i motorrummet
utan att hitta ngn direkt störkälla. Störningarna kommer via antennen inte via el eller skärm på koaxen. Har testat att
avkoppla 12V med kondingar, både i fram & i bak vid bakljusen.
Även provat att jorda avgasröret i bakänden utan resultat..

Ska jag byta bil ?

Tips mottages tacksamt...

Urban i Svanberga
 

sm7ski

Member
Hej Urban.

Har du jordat motorhuven?

Titta även på jordningen mellan motor och minuspolen.

Bästa 73 de Christer SM7SKI
 

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Ofta är det så att störningarna från en (1) störkälla strålas ut från flera ställen samtidigt. Ibland finns flera olika störkällor, då blir det genast svårare.

På en Golf jordade jag först avgasröret vid bakre kofångare och det gav en liten obetydlig förbättring. Störningarna från tändningen var fortfarande en bra bit över S9+10 på 14 MHz.

Jag provade många olika åtgärder och upptäckte att när jag kopplade loss kontakterna till bakrutans värmeslinga så föll störningarna några S-enheter. Klart bättre alltså.

Eftersom jordning av avgasröret hade indikerat en viss förbättring tidigare provade jag en gång till. Nu föll störningarna till S2..3 om jag minns rätt.

Vid provet med jordning av avgasröreret använde jag en vanlig 0.5 m lång testsladd som jordning. Därefter monterade jag två kraftiga jordflätor och störningen försvann nästan helt. Inte helt perfekt men klart acceptabelt.

Tänk på att alla jordförbindningar MÅSTE vara utförda med korta breda jordflätor eller plåtband. Långa tunna ledningar har ingen eller liten effekt.


Ett sätt att förtydliga problemet...

Tänk dig en hink med vatten och som har många hål i varierande storlek på olika höjd. Vattnet forsar ut. Slut ögonen och försök lösa problemet.

Problemet är löst först när alla hålen under vattenlinjen är funna och tätade.

Vissa hål har ingen effekt, de ovanför vattenlinjen.

OK, liknelser med vatten brukar vara bra för att få den där aha-upplevelsen.. hi

73
Bengt EQL
 

sm0gjk

Well-Known Member
Komplettering:
Glömde skriva att jag jordat motorhuven med flätor i bägge gångjärnen.
Radion ft-857 ligger under passagerarstolen, fronten moterad i bilradiouttaget. Radion's matning är direktansluten till billbatteriet,
radion är ansluten mot jord endast genom - kabeln och antennfästet. Har provat att jorda radion i chassiet direkt under passagerarstolen utan skillnad.

Skall ta och testa koppla ur elbakrutan idag, tack fär tipset..

Urban i Svanberga
 

sm3rmh

Member
Hej!

Ett tips. Sätt fronten direkt på radion och kontrollera om störningen fortfarande finns kvar.
Just kablage för delat montage visar sig ha lite "bus" för sig. De snappar upp det mesta av runtomkringliggande, oönskat skräp.

Detta fenomen uppkommer ibland på kommersiell utsrustning.
Då i första hand där flatkabel med modularkontaktdon är applicerat.
Lägg på ett par ferritkärnor i varke ände på kabeln och kolla vad som händer.

73 de Lasse SM3RMH
 

sm0gjk

Well-Known Member
Tack Lasse, skall kolla det oxo, det kan ju ha ngt samband även
om allt knatter försvinner när jag skruvar av antennen.
 

sm0gjk

Well-Known Member
Detta hjälte inte: fronten tillbaka på radion, extrahögtalare urkopplad, elbakrutan urkopplad.

Nästa steg blir x-tra jordfläta mellan motor & chassie samt en jordfläta mot slutet av avgasröret... så får vi se ..

Tips mottages fortfarande tacksamt ...
Urban i Svanberga
 

SM7NZB

Seniormoderator
Staff member
Frågade en expert som inte vill vara med här:

"Det flesta tipsen verkar vara OK.

Liknelsen med vattenhinken är alldeles perfekt.

Erfarenheten är att man har flera kopplingsvägar och det finns inte en enkel lösning som löser allt på en gång.

Vi mäter ju med spec på den antenn som är aktuell och då kan man ju avgöra hur mycket olika åtgärder.

Gamla system där man har fördelar och kablar till tändstiften är ju svårare än moderna system med ”coil on plugg”, men motorkonstruktörerna som inte kan elektronik lyckas göra det så det stör oxo.

Som Du ser håller jag mig ganska allmän. Jag skulle ju mäta med spec för att hitta både källan och kopplingsvägen.

Det är vanligt att själva motorn ligger på annan potential än jordpunkten till antennen. Man får då common mode så potentialdifferensen driver en ström i strökap mellan motorn och antennen. Lösningen till detta är att hitta den punkten på motorn som har högst potential och försöka potentialutjämna till chassi och/eller kaross. Verkar som om det tipset också finns, men det kan vara tricky oatt finna både bästa punkten på motorn och chassit."


QSP av Tommy SM6NZB
 

sm0gjk

Well-Known Member
Jodå, FT-857 har DSP med noiseblanker som jag använder, men den tar inte bort allt, när vädret blir bättre utan snö i kragen skall jag expriementera mer med jordningar. Symboliken med hinken och dess hål har jag förstått, gäller bara att hitta alla små "hål".
Tycker själv att det är spännande och lite utmanande, detta har jag inte hållit på med tidigare under mina 30 år som radioamatör.
 

sm0gjk

Well-Known Member
Av jord är du kommen ...

Motorn xtra jordad.. sänkte lite, nivån ligger nu på S5/80m och S8/20m.
Fler jordingar på avg.syst. skall jag prova senare, kallt å snö nu ..

Tips till andra: Se upp med att applicera kondingar på anslutningarna till elektronikboxen, jag provade först försiktigt med 20nF, motorn gick som vanligt men med samma störnivå. Ökande på till 100nF (motorn gick bra), , efter ca 5 km körning luktade det bränt kollade boxen, men hittade ingen källa till oset. Sedemera visade det sig att ngt blivit bränt på bakstycket till hastighetsmätaren. Temp & bensin visar numer mycket mer, bensinen tar slut före rött upptäckte jag ..

Skriv gärna ideer och erfarenheter .. / Urban i Svanberga
 

SM0NCL

Well-Known Member
Besvärligt med tändknattret,
jag har sett att man använder sig av LCfilter på tändspolens DCförsörjning,
kanske behöver du prova med ett bättre filter som har L&C (typ FT-140-43 minst 10varv) + en konding?. Såg att du hade 2.2uF, borde du inte ha en 0.01uF oxo på samma ställe?.

Antar att du har en monomotronic med en injektor, injektorer kan knattra beroende på typ. men du hade ju "probat" under huven redan...

Se QEXartikel, bra som referens, där har man militär-spec på avstörning av tänddelarna, kolla detaljerna.
http://www.k2bj.com/Pages/Noise/articles/downs.pdf

/Christer :cool:
 

sm0gjk

Well-Known Member
Tack Christer för länken..
Den var intressant, såg lika ut som i mitt motorrum med strumpor på tändkablarna mm.
Injektorerna kar jag kollat med "sond" och testat med kondingar utan resultat, så jag tror dom är oskyldiga. När jag letar med sond överallt hittar jag ingen störkälla misstänker att knattret går via elsystemet på ngt sätt, har dock provat att avkoppla det på många olika ställen med 100nF utan resultat.
Har satt 1-2uF parallellt med 10nF på både bränslepumpen och generatorn,
ska ta och testa med att lägga på 10nF parallellt med 2.2uF på tändspolen oxo så får vi se..
Kan inte förstå att det ska va så svårt att avstöra bilen, omkring 1970 så körde jag PR-radio (AM) mobilt, och kan inte minnas det var sådana här problem då. Skillnaden på bilarna mot idag är bara elektronikboxen och dess styrning av insprutning och tändning, så källan borde ju ligga där ngn stans, men där har jag oxo härjat .. utan resultat.. förutom att det luktade bränt ..hi ..

Fortfarande mottages tips tacksamt ... Urban i Svanberga
 

sm0gjk

Well-Known Member
Till slut har har jag nu lyckats störa av bilen hyfsat, störningarna är som mest S 3-4 på vissa band.
Detta efter att idag ha:
* Jordat motorn ändå mer, sitter nu 5 jorningar mot chassie, typ spindelnät.
* Jordat avgasröret baktill.
* 10nF parallellt med 2.2uF på tänspolens bägge (+/-) anslutningar.

Trägen vinner .. Tack för hjälp och ideer. / Urban i Svanberga
 

sm0gjk

Well-Known Member
Sista inlägget, fordonet gäller VW polo 1990.

Om ngn mer håller på & trasslar som jag, så beskriver jag vad jag gjort.
Störningarna kom från 1:bränslepump 2:tändning 3:generator.

Bränslepump
1-2uF parallellt med 10nF till jord på matningsspänningen.

Tändning
Avstörda tändstift, avstörda tändhattar (bosch) av metall, skärmstrumpor på alla tändkablar (även jordade i motorn). Aluminiumfolie över hela fördelarlocket, 2.2uF parallellt med 10nF till jord på bägge anslutningarna till tändspolen. Motorhuven jordad i bägge gångjärnen med skärmstrumpa. Motorn jordad i 5 punkter (spindelnät) mot chassie, avgasröret jordat i bakänden, även kåpan med elektriska kylfäkten jordades.

Generator
2.2uF parallellt med 10nF till jord.

N.B. Avstörningen av elektronikboxen hade ingen inverkan ..

Lycka till !
 

SM0NCL

Well-Known Member
Tack för det!

Läste just i QEX jan/feb 2004 en mycket läsvärd artikel,
Se "The primary source of Automotive RFI: Ignition Noise" p42-46
av Stu Down WY6WW.

Artikel är skriven för att förklara, med bilder & grafer & text, hur tändstörningarna uppstår i bilen och hur omöjligt det är att bli kvitt dom helt.
Ett E-fält läcker överallt ut under motorrummet mha. av tändspole-kabel-stift-motorblocket som agerar som en "E-magnetfälts - loop antenn". Att jorda motorhuven hjälper inte helt, det läcker i skarvarna.

Artikelförfattaren nämner också att biltillverkarna gör en del ändringar som har viss effekt på RFI genom att förkorta "loop antennen": dvs. korta ner tändkablarna, dra tändkablarna nära motorblock/topp, integrera tändspole i toppen. Man sänker oxo RFI genom att sänka strömmen i "loop antennen", dvs. med dom vanliga motstånden i tändkablarna.

/Christer
 
Last edited:
Top