Avstörning med ferriter

SM6VKC

Well-Known Member
Hej.
Efter tips av en amatör har jag nu investerat i lämpliga ferrit-ringar för att
störa av grannens hemma-bio.
Problemet är att jag vid sändning på kortvåg går in i högtalar systemet.
Nu till frågan:
Jag har uppgifter på hur många varv som rekomenderas att man lindar
högtalarkabel på, men hur ska dessa ligga?
Utspridda över hela ringen eller hur är bäst?
Tacksam för tips.

//Peter
 

SM6WET/8S6T

Well-Known Member
Vet inte svaret på din fråga men jag skulle sätta dem så nära högtalarna som möjligt!
Hörs på testerna
73
 

SM6GXV

Korsdominant
Du skall sätta dom sa nära förstärkaren som möjligt. RF tar sig annars in "bakom" ferriterna, vandrar in i förstärkaren, tar sig in till lagnivaförstärkarstegen, likriktas där och blir till amplitudmodulerad störning.

Det kan vara bra att veta vilket material ferriterna är gjord av sa att det fungerar inom frekvensomradet.

RF kan även ta sig in via elnätet, sa Du kan behöva göra flera "hembesök"

73/GXV
 

SM0NCL

Well-Known Member
SM6VKC said:
Hej.
Efter tips av en amatör har jag nu investerat i lämpliga ferrit-ringar för att
störa av grannens hemma-bio.
Problemet är att jag vid sändning på kortvåg går in i högtalar systemet.
Nu till frågan:
Jag har uppgifter på hur många varv som rekomenderas att man lindar
högtalarkabel på, men hur ska dessa ligga?
Utspridda över hela ringen eller hur är bäst?
Tacksam för tips.

//Peter

Ta en titt på:
http://www.svessa.se/hf/

under "avstörning" står det mesta om HF störningar.


/Christer
 

SM6VKC

Well-Known Member
Japp, jag har provat på min egen dator och där funkar det med ferriter på högtalar kablaget.
Men jag ska meddela hur det går med grannen.
tack för alla tips!

//Peter
 

SM6VKC

Well-Known Member
Avstört och klart. Rapport....

Så här såg det ut:
Hemmabioanläggning (Pioneer)
5 små högtalare som matades från förstärkare/receiver.
1 subwoofer som matades med lågnivåkabel. Denna har egen förstärkare
och drivs med 220V.
Störningarna uppkom bara i subbwoofern.
Dess då lättare att det bara var subben, tänkte jag.
Jag satte en ferrit (ELFA 58-743-18) på lågnivå kabel alldeles intill
ingången på subwoofern och störningarna försvann.
Nu kan jag köra QRO på hela kortvågen. Livet leker igen...!


//Peter sm6vkc
 

SM5DXU

Well-Known Member
Fungerar det här?

Går det att utan avancerad mätutrustning ta reda på egenskaperna hos en omärkt, olackerad ferrittoroid? Den har suttit som någon slags avstörning på kraftkablaget inuti ett PC-nätagg. Jag har tänkt testa den som störningsspärr på en RG-58 koax till en antenntråd ändmatad via en Magic Balun, men är nyfiken på om den är värd att prova. Toroidkärnan är 31 mm i ytterdiameter, 6 mm tjock och 16 mm hög.

Jag bor i mitten av en parhuslänga med 3 hus och störnivån på 3,5 MHz är just nu S7-S9, på 7 och 14 MHz S6. Antenntråden (12 m) går från ett maströr, 2 m över taknocken, vinkelrätt horisontellt ut mot en tall på grannens ;) tomt. Koaxen är närmare 20 m lång, till största delen förlagd utomhus varav 10 m på marken längs med husväggen. Antennen kommer inte att användas för sändning.

I komponentsamlingen finns också en något större toroid, Philips 4C6, men den tänkte jag reservera till en hemlindad balun.

/ Göstha
 
Last edited:

SM4FPD

Well-Known Member
Ferriterna skall sitta så nära LF förstärkarna som möligt.
Är det aktiva högtalare, dvs med inbydda förstärakre skall ferriterna sitta vid högtalaren, är högtalaren passiv skall ferriten sitta vid förstärakrutgången.
Är det båda delar och dessutom strömförsörjnig av högtalaren med separat sladd lär du behöva många ferriter.
Mig veterligen finns ingen "avancerad mätututrustning" som kan tala om var man sätter ferriterna. Här gäller fantasi och experiment.
Det vore lätt att svara: kolla med tillverkaren hur man avstör deras anläggning. Men de orden är idag värdelösa, troligen finns noll kunskap hos en eventuell tillverkare eller importör.
Ibland är sådan här saker så känsliga "radiomottagare" att de nästan inte går att avstöra.
Prova och experimentera är nog ett bra tips.
Kansdke man kan dela upp systemen för att se vilken del som är "radiomottagare".
Om man väntar till nästa solfläcksmaxima kommer säkert BBC, Radio Moskva etc. att höras i dem, och då måste problemet framstå som att tillverkaren har ansvaret.
I ARRL handboken finns tips som går ut på att man avkopplar ingående komponenter, men då måste du ju öppna och modifiera apparaterna.

Kanske det är billigare och enklare att du köper en ny anläggning som inte är radiomottgare, till din
granne.

Ursäkta om jag framstår ganska pessimistisk i det här ärendet. Men man blir så sur när det säljs sådan skit.
 

SM4FPD

Well-Known Member
Avstörning av telefon, gjordes väldigt mycekt förr. Jag har en samling av sådana åtgärder för en del telefoner.
De flesta åtgärder bygger på att man sätter två drosslar i serie med telefontrådarna. En i varje och så nära telefönen som möjligt. Eller möjligen inne i denna.
Exvis två drosslar på 10 mH.
Men nog borde commonmode spolar funka här oxo. Dvs där man lindar hela ledningen på en ferrit toroid.

Av någon anledning är den gamla metoden att avkoppla ledningarna separat, med två vanliga drosslar bortglömd.
Idag har ju alla telefoner modularkontakter i båda ändar, och det är lätt att tillverka korta sladdbítar med modular som en form av skarvsladd med olika alternativ för avstörning inmonterat.
Då folk helst inte vill ha en klump med drosslar vid telefonen kan man då prova en sådan sladd i jackänden. Vi får då en bit, någon meter, "antenn" tillbaka på telefonen, och problemet kan komma tillbaka.
Med lösa avstörningsladdar kan man dock prova sig fram.

Så material för prov och utveckling blir några meter "platt sladd" modularkontakter, skarvdon för dito och en klämtång, samt ferriter och drosslar eltejp och ett glatt humör.
Samt ett anteckningblock för att efter proven redovisa för sina vänner på forumet här.

Ang SM5DXU inlägg, nej jag vet i alla fall ingen bra metod att ta reda på ferriters egenskaper. Men ofta är de omålade lämpliga för avstörning och baluner. Medan målade kan vara järnpulver kärnor.
Har man en induktansmätare kan man linda på exvis 10 - 20 varav tråd och mäta induktansen och använda det värdet som en form av referens för att få fram skillnad mot andra kärnor.
Jag har sökt metoder för att skilja på ferrit och järnpulver, men ej lyckats. alla har liknande
megnetiska egenskaper och påverkar exvis en kompass lika. Obs du skadar dem eventuellt med en kraftig magnet. Värme förstör oxo ferrit och järnpulverkärnor.

Olikheterna handlar om de ingående legeringsämnena, järn järnoxid, nickel etc och pulverisering och kemisk analys är då alternativet, dock inget man gör hemma i källaren.

Men i allmännhet är de allra flesta kärnor man hittar i skotade saker användbara, och värda att spara.
Att linda baluner på dem och testa på 1,8 - 30 MHz, kan man på ett vis klassificera dem. Med konstlaster etc kan man då mäta upp dem, och prova sig fram med olika antal varv.
På 4C6 kärnar blir c:a 20 Varv bra för 50 OHm.

Vore kul att höra andras erfarenheter i ämnet???
 

Uffe Stjärna

Well-Known Member
Hur många ferrit pärlor?

Hur många ferrit pärlor skall man trä på högtalarkablarna? Räcker det med 1? Eller är det "ju fler destå bättre" som gäller? Funderar på hur många jag skall beställa till grannens stereo...
 

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
"Ferritpärlor" tillverkas för olika ändamål, olika frekvenser och finns i alla möjliga storlekar och dimensioner. När det gäller "vanliga" ferriter på kortvåg så kan man "kanske" räkna med att en (1) ferrit kan dämpa en störning några enstaka dB. Om ledningen/kabeln kan dras igenom ferriten två till tre gånger (varv) så kanske man kan räkna med en något högre dämpning, upp till 5...10 dB - sällan mer.

Att hänga på ytterligare en ferrit ökar i de flesta fall dämpningen, men bara marginellt. Det går tyvärr inte att addera dämptalen rakt av. Om en ferrit ger en dämpning av säg 5 dB så kanske den andra ferriten bara ger ytterligare en eller två dB. (5 + 5 = c:a 7)

Den verkliga dämpningen beror på många faktorer utöver valt ferritmaterial. En ferrit gör i de flesta fallen bäst nytta i de punkter längs kabeln där common mode impedansen är låg. Problemet är bara att dessa punkter inte är helt lätta att lokalisera utan avancerade mätinstrument och/eller en god portion erfarenhet.

När det gäller avstörning av en anläggning, vilken som helst, så är varje kabel att betrakta som en potentiell "sändarantenn" som kan föra ut mer eller mindre störningar till sin omgivning. Det innebär att det kan behövas ett stort antal ferriter för att få tyst på apparaten - eller för att göra apparaten okänslig för närbelägna sändare som kan orsaka hög fältstyrka i närheten av apparaten/ledningarna. Ibland har man tur och det räcker med en eller två ferriter på "rätt" kabel för att lösa problemet.

Jim K9YC har skrivit ihop ett 61-sidigt dokument som behandlar avstörningsproblematiken på ett praktiskt sätt. Mycket av informationen baserar sig på egna experiment och det finns många bilder som säkert kan sprida ljus över ämnet.

EMC är ett oerhört komplicerat men man kan komma ganska långt om man går metodiskt tillväga och tar sig tid att sätta sig in i hur saker och ting förmodligen hänger samman.

Här är länken till Jims dokument; http://audiosystemsgroup.com/RFI-Ham.pdf

Det finns iofs hur mycket info som helst om detta på nätet men det är inte helt lätt att utvärdera om det man läser verkligen är korrekt eller bedöma om tipsen har bäring och fungerar i verkligheten.

/Bengt
 

SM7-8291

Well-Known Member
Omärkta toroider

Ett sätt att få en uppfattning om vad det är för material är att mäta upp Curietemperaturen.
Linda på teflonisolerad tråd och in med den i ugnen.
 

SM1TDX

Well-Known Member
Låter opraktiskt, visserligen ligger Curiepunkten inom 150-300C för flertalet ferriter, men varken denna eller ugnstemperaturen är särskilt exakt.
 
Top