Clas Ohlson är död, både bildligt och bokstavligen. Denne herre hade som affärsidé att förse hobbyisterna med material och som fått generationer att läsa katalogen drömmandes och dreglandes över innehållet.
Han hette Andersson från början men bytte namn till Ohlson då han tyckte det namnet klingade bättre för en affärsman.
Nu har ledningen övertagits av vår tids parasiter, ekonomerna, och är väl börsnoterat. Utbudet är ett skämt och hobbyinriktningen är borta. Nu gäller att kränga billigt skräp med dålig kvalitét med enda avsikt att tjäna pengar. Att tjäna en slant är nu inget fel då det ju är målsättningen med en affärsverksamhet, men för hobbyisten är företaget nu helt ointressant då t.o.m. Biltema håller bättre utbud.
Kontinuiteten är också borta eftersom utbudet tycks utgå ifrån vad man för stunden lyckats fylla en container med i form av billigt krafs från orienten.
Jag tycker det är trist, och jag handlar sällan där längre.
/Lasse