Bärvåg på 24900 kHz

SM4CTI

Well-Known Member
Någon som vet vad det är för bärvåg som ligger på 24900. Har hört den ett tag, den verkar ligga på dygnet runt och kommer via antennen.
 
Verkar finnas en standardkristall som ligger på 24,9 MHz så det kan vara någon annan elektronikburk i ditt närområde.
 
Jag har signalen på två olika Collinsrx och den kommer via antennen. Tror inte att någon XTAL skulle finnas i här i byn är nog inte sannolikt. -2OWW - jag ska se om jag klarar av SDR-biten i afton. Var mest intresserad om någon annan också hör den.
 
Ligger kvar här, kanske S 4-5 i styrka. Funderar om någon i byn installerat något nytt?
 
Har lyssnat på frekvensen med ett par fjärrmottagare, varav en med en
stor log-periodisk antenn riktad NW från Stockholmsområdet.

Det har inte gått att höra något, så signalen kommer nog inte via jonosfären.
Många "dataprylar" har kristallstyrda klockfrekvenser i detta område.
 
OK, tack för tipsen. Då blir nästa fråga hur långt bort källan kan vara? Jag har varit i EA7-land över vintern och tror inte att den här signal fanns i höstas. Jag bor ju inte direkt i något tättbebyggt område---bara 2 grannar inom 100 meters avstånd. Har tyvärr inte någon portabel rx för 12 meter att springa runt i skogen med.
 
Någon ide vad det kan vara för utrustning som genererar bärvågen, som är så pass stark?
 
Någon ide vad det kan vara för utrustning som genererar bärvågen, som är så pass stark?
Inte direkt, men du prova att stänga av din huvudbrytare för att verifiera att det inte är i din fastighet.
Alternativt bryta allt annat om du inte har någon batteridriven radio.
 
jag har inget igång som har dator i sig, inte ens ett modernt kylskåp. Huset äger bara 2 laptops, avstängde. Sedan finns bara fiber-modemet inom elektronikfacket.
 
Back
Top