Bästa trådantennen för 18 MHz?

SM5DRY

Well-Known Member
Det är dags att sätta upp en ny trådantenn för 18 MHz! I dag använder jag en 4 x 20 m horisontell loop som går bra på de flesta banden.Men jag vill ha en antenn som ger lite mer förstärkning och som har lite riktverkan mot Nordamerika. Den disponibla ytan som jag har är cirka 60 x 50 m. Jag har höga fästpunkter i omkringliggande granar.

Funderar på en liten romb-antenn eller liknande. Skulle gärna ta emot tips om lämpliga antenntyper. Saknar antennmast för yagi eller quad.
 
En Moxon eller W8JK om du vill ha förbättrat gain i en riktning.
En Lazy-H om du vill ha två riktningar med låg strålningsvinkel.

/Micke
 
En half square har jag provat på 20 m och den gick bra. Moxon eller W8JK har jag inte provat. Nu står inte mina träd så lämpligt för att hissa upp dessa antenner. Half square är mycket intressant, undrar bara om det nedersta elementet kommer för nära marken trots mina ganska höga träd.
Är det någon som har provat stackade V-antenner?
 
Du kan ju hänga upp en log periodisk antenn gjord av enbart tråd. Det skrevs mycket om sådana antenner i Ham Radio Magazine någon gång i slutet av 70-talet eller en bit in på 80-talet.

Här är ett exempel på en snarlik sådan. Har du fyra lämpliga fästpunkter så går det ju lätt att hissa upp t ex en 15 ele antenn för "halva kortvågen" eller så dimensionerar du om den så att den täcker ett mindre frekvensområde för att få högre gain.

15 Element Log-Periodic-Antenna.

/Bengt
 
Bobtail med bredsidan 310/130 grader. PS: Half square är en havererad Bobtail och matningen lite annorlunda. W8JK oxo bidirectional, med ungefär samma prestanda men svårare mekaniskt och matningsmässigt. Half-square & Bobtail är V-pol (av praktiska skäl), W8JK kan du montera vilketsom.
Satsa på en Bobtail, du har plats för den. Den funkar bra (erfarenhet).
Lycka till !
 
Hej! Varför inte testa min MH-antenn som jag beskrev i QTC nr 6 2009. Om du har 2 fästpunkter (träd) så får du en antenn som ger 10 dBi gain och ett F/B på ca 20 dB. Bifogar en skiss på en 14 MHz version. / Martin
 

Attachments

  • MH_14.jpg
    MH_14.jpg
    60,2 KB · Views: 549
V-antenn

.........
..........
Är det någon som har provat stackade V-antenner?

Har provat en V-antenn under en tid nu och försöker jämföra med de antenner som andra amatörer använder vid samma tillfälle och vid kontakt med samma DX-station.

Men eftersom vi finns på olika QTH så går det bara att få ungefära uppfattningar om antennernas skillnader.

Min V-antenn står sig i alla fall gott mot 5 el monobanders på 17 och 20 m banden.

Mina trådar är 85 m långa, separerade 30 grader och matas med 450 ohm stege och via matchbox.

Tyvärr har Vattenfall en luftledning mellan antennen och sjön nedanför huset men jag vill gärna inbilla mig att sjön kompenserar för vad Vattenfalls kabel stjäl från antennloben.
Nu är ju V-antennen inte terminerad och loben åt andra hållet (60 graders bäring) förefaller mindre skärmad och ger trevliga DX mot ZL, VK, JA med mera.

Om du har 60 x 50 meters utrymme så kan du nog få upp en bra V-beam, tänk då på att du får två antennriktningar om du inte använder avslutningsmotstånd på trådarnas ändar (=inte terminerad antenn).
Använd så långa trådar som möjligt och LIKA långa. Har letat efter en färdig uträkning av vilka trådlängder som funkar bäst men den uträkning jag sett slutade vid 20-30 m om jag minns rätt.

Stackning kan ge vinst men räcker dina träd till på höjden?

V-antennen är faktiskt en helt ok antenn, den har också några sticklober som är användbara, särskilt när det är lite konds.
 
W8JK oxo bidirectional

W8JK är inte bidirektionell om man matar de båda elementen med 160graders fasvridning.
Det är fullt möjligt att med två trådar skapa en riktantenn för ett band.
Fasvridningen får man med olika längder av matningskabel till de båda elementen.

/Micke
 
DRY skriver att "Den disponibla ytan som jag har är cirka 60 x 50 m. Jag har höga fästpunkter i omkringliggande granar."
---

De givna förutsättningarna utesluter i princip alla vertikalpolariserade antenner om de inte kan monteras mycket högt i förhållande till omgivningen. Lågt monterade vertikaler, Bobtails m fl lär inte fungera något vidare i en skog av träd.

Kvar bland kandidaterna blir då de horisontalpolariserade antennerna där man kan dra viss nytta av markreflektionen även i en besvärlig omgivning.

Men det finns fler saker att fundera över. Först bör man kanske ta reda på vad man egentligen är ute efter. Många stirrar sig blinda på maxiamalt gain utan att reflektera över att antennhöjden påverkar hur loben kommer att se ut i vertikalplanet. Det är ju ingen mening med en "högeffektiv" antenn med mycket gain om den utstålade effekten tillsammans med markreflexen inte passar ihop med avståndet som skall överbryggas.

På 18 MHz och för DX-trafik behöver man komma ner i ganska låga vinklar. Är man ute efter kontakter inom Europa och så passar något högre vinklar bäst, d v s 1:a och 2:a hoppsförbindelser. Jag bara nämner detta eftersom ingen annan(?) har gjort det i de otaliga diskussionerna om alla möjliga och omöjliga antenner som diskuterats här på Ham.se den senaste tiden.

Hur ser ni andra på att ta hänsyn till antennhöjden och önskat förbindelseavstånd som några av de allra viktigaste parametrarna då nya antenner skall planeras och sättas upp?

/Bengt
 
Jag har en 2 el Quad för 30m mot SV för ZL långa vägen. Den hänger från ena benet på min sloper (som kan ses på SM0BRF.SE). Övre hörnen sitter på ca 18m-19m och de undre ca 7-8m. Marken sluttar nedför mot SV med ca 10m per 30m. Den är 1-2 S-enheter bättre i ZL än min vridbara full size dipol, som sitter på 21m. Om du kan få upp en lina NV/SO kan du hänga upp Quadelement i den. Min erfarenhet är att det är betydligt lättare att få en Quad att fungera än en Yagi, trots att Quaden ju i princip består av två stackade yagis. Antagligen har den lägre Q-värde och är därför inte så kritisk.
 
W8JK är inte bidirektionell om man matar de båda elementen med 160graders fasvridning.
Det är fullt möjligt att med två trådar skapa en riktantenn för ett band.
Fasvridningen får man med olika längder av matningskabel till de båda elementen.

/Micke

Javisst, men då är det inget äkta W8JK längre och dessutom går den bara på ett band. Finessen med en "äkta" W8JK är att den kan köras som "single section" på lägsta design-fq och dubbla fq som "2-sections". Elementavstånd 1/8 resp 1/4 lambda. Man kan ju mata vilka 2 element (el fler för den delen) som helst med olika fasförskjutning, beroende på vad man vill åstadkomma i lobväg. Men W8JK blir det inte och det var väl det frågan gällde... ?
 
SM5EQL (citat): De givna förutsättningarna utesluter i princip alla vertikalpolariserade antenner om de inte kan monteras mycket högt i förhållande till omgivningen. Lågt monterade vertikaler, Bobtails m fl lär inte fungera något vidare i en skog av träd.

Självklart är det så ! Trodde jag oxo.... För ett antal år sedan körde jag just en Bobtail för 14 MHz (ok inte 18, men ändå). Den var uppsatt i lövskog, med mest björkar mycket nära och mycket högre än min Bobtail. Dödförklarat ? Nehej. Den gick som ett spjut mot Sydamerika ! Vida överlägsen min horisontella dipol på 15 m över marken (2x20 m). Jag var själv skeptisk till en början, men fick ge mig för det praktiska beviset. Men visst, vertikaler i terrängen SKA inte funka... ! Och gör det förmodligen inte alltid heller. I teorin. Förresten min Bobtail satt med nederändarna av de vertikala elementen bara ngn dm över mossan... Så försöka duger ;-)
 
Det betvivlar jag inte Mr Sparky. Det är ju så mycket som spelar in när det gäller antenner och omgivningens påverkan är inte alltid så lätt att förutse eller att mata in i simuleringsprogrammen. Men som jag skrev, i princip så är vertikalpolariserade antenner uteslutna i en skog.

Däremot finns det väl knappast något som är bättre än just en vertikal antenn om den placeras en bit ut i havet eller i strandkanten där den egentligen hör hemma.

Nåväl, vi får se vad som kommer ut av diskussionen. Jag står nämligen själv i begrepp att sätta upp "den bästa antennen för 18 MHz". Det finns gott om plats för diverse fasta trådantenner på varierande höjder upp till 28 m men frågan blir då vilken riktning jag vill prioritera och varför. Det är inga lätta beslut att ta. Man vill förmodligen ha möjlighet att köra i alla riktningar och både i låga och medelhöga elevationsvinklar kan jag tänka...

Många olika antenner är nog den allra bästa antennlösningen.

/Bengt
 
Först vill jag tacka för alla tips och intressanta inlägg! Men jag tror att EQL slog huvudet på spiken när han skrev om att vertikalpolariserade antenner är uteslutna i skog. Och tät granskog är just vad jag har runt omkring torpet! Har provat många vertikaler för 80 och 40 m utan framgång. Så horisontalpolariserade antenner passar nog bäst för mig.
Jag kommer nu att prova V-antenner samt även fundera över andra förslag som har presenterats här.
En annan antenn som jag har haft stor framgång med är den som har visats i QST Juli 2009 "HIGH GAIN SINGLE WIRE BEAM ". Om någon är intresserad så kan jag maila en PDF fil som beskriver den.
 
There's a correction in the August 2009 QST to his article in the July issue;

"In “A High Gain Single Wire Beam” [Jul 2009, pp 38-39], the author notes that the inductor should be in series with the center conductor of the coax, not across the coax. The resonant frequency, that at which the SWR is lowest, may need to be adjusted by adding or subtracting turns from the coil. In his case, on 20 meters, the coil only needed about 8 turns rather than 26 turns. If the inductor is in parallel, the antenna will work, but the SWR will likely be about 3 to 1."
 
Angående HIGH GAIN SINGLE WIRE BEAM så hade jag kontakt med författaren som mailade följande:
If you have the July 2009 QST article, on pages 38 and 39, it gives all the dimentions for the beam on other ham bands. All you need to do is NOT use the inductors shown, and use a 4 to 1 balun rather than the 1 to 1 balun in the article. However, you have already done the second good alternative to a 4 to 1 balun by using 300 Ohm transmission line for a feeder. The dimentions for the other bands were scaled from the 20 meter antenna and later tested by EZNEC calculations. It was necessary in the tests to NOT use the transmission line available in EZNEC for the stubs, but rather draw out the lines as "hard wired" portions of the antenna.
Själv matade jag med 300 Ohm bandkabel och det funkar mycket bra.
 
DRY nämner själv Rhombic i första inlägget. Vill minnas Bengt APQ hade (har?) en rhombic som han använde på 18 MHz, riktad mot Afrika. Bengt finns väl här på forumet ibland och kanske kan dela med sig av sina erfarenheter.
 
Här finns själva artikeln om High Gain Single Wire:

http://www.infoark.org/InfoArk/Science-Engineering/Radio/Antennas/High%20Gain%20Single%20Wire%20Beam-Wilson_2009-07.pdf[/url]

Jag gjorde den största varianten matad med bandkabel och den fungerar bra på de flesta banden.
 
Last edited:
Här är en annan artikel:

http://www.bvarc.org/Tech/CompactW8JKBeam-K5LJ.pdf.

Man kan ju tänka sig att hänga upp 2 identiska dipoler men stegmatare som når fram till matchboxen. Där ansluter man den ena feedern 180 grader ur fas mot den andra. Genom att förkorta/förlänga den ena kan man få strålningen åt ett håll.

Varför inte en portabel lösning med hjälp av t ex 2 st 12 meters metspön och 2 identiska inv v dipoler som matas enligt ovan?
Tore
 
Back
Top