balun eller stubb

scanner2000

Active Member
Jag har tysk loop som jag skulle anpassa med 1:2 balun men hittar inga bra beskrivningar på nätet hur. Är det någon som har koll på hur dessa konstrueras. Eller är det kanse bättre att köra med stub av 75 ohm kabel nackdelen är ju att det blir en stub per frekvens som skall anpassas. Antennen är konstruerad följande 84meter tråd 23 meter över mark går till 600 ohm bandkabel 32 meter lång denna går till en 4:1 balun sedan vidare i till radion med ca 10 meter rg58.(kan inte köra bandkabel ända in till radion på grund av en väg) Vidare är frågan vilket som blir bäst att sätta eventuella stubben på bandkabel eller på koaxkabeln.
 
Hej Scanner,
tillåt mig åberopa "transformatorekvationerna".

[N(in)/N(ut)] = [U(in)/U(ut)] = [I(ut)/I(in)] [= roten ur[Z(in)/Z(ut)]
Notera att bråket för "I" är inverterat!

av dessa drar vi fram "formeldelarna":[N(in)/N(ut)]=roten ur[Z(in)/Z(ut)] !

Linda en 14 varvs spole på ett 25 - 50 mm VP-rör, beroende på sändareffekt .
Anslut ena änden till coax skärm och ena antennpol.
Anslut coax inner till spolen efter 10 varv.
Anslut andra spolände till andra antennpol.
Du får då:
från jord till antennpol och coax skärm.
10 varv till coax inner och 10 + 4 varv till andra antennpol.
coax ger dig Z(in)=50Ohm.
Spartrafon ger dig spolförhållandet 10/14. "Trafoformeln" ger dig 1.4 x 1.4 = 1.96.
Kan vi komma närmare förhållandet 1:2?
Tja, 50 x 2 =100 Ohm. Varsågod!

Transformatorbaluner är faktiskt inte så svårt att "snurra ihop"!
Dessutom får du en likströmsmässigt jordad antenn = ingen statisk elektricitet!

Lycka till!
 
Last edited:
Hemuppgift för SM0ETT:

Hur stor behöver primärinduktansen vara för att en spartransformator ska fungera enligt formlerna?
Hur stor blir läckinduktansen i en spartransformator utan kärna?

Svaren på dessa frågor har en mycket påtaglig inverkan på dimensionering och frekvensområde...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
I ditt ställe skulle jag inte hålla på och trassla med transformatorer, som är svåra (eller omöjliga) att få till om dom ska klara ett stort frekvensspann och varierande impedanser. Byt till RG213 för koaxdelen. Ta en stump RG58 och linda några varv på en ferrittoroid, tex Amidon FT-140-77 för att göra en strömbalun (kan uteslutas om man inte är så noga). Koppla in den mellan bandkabeln och RG213.
Jag förutsätter att du har en anpassningsenhet mellan sändare och matarkabel.
För att se hur mycket som försvinner pga av missanpassning i koaxkabeln: Coax Calculator.
 
tackar för alla svar. Om man tittar på 21 MHz ligger SWR på ca 2,5 om man sätter en balun mellan stegen och coaxen. Får jag då inte ner SWR i själva coaxen. Att ha 2,5 SWR i 600 ohm stegen det kan man ju leva med det är ju inte några stora förluster. Eller är det så att balunen tar många watt på andra band som SWR ligger lågt på, så som 3.750 MHz där SWR är 1,2. Är det då bättre att bara matcha 21 MHz som har SWR 2,5 med en stubb eller är det så att en stubb matchar alla band även de som har en bra SWR på 1,2 så som 3.750 MHz.
 
Mitt första inlägg ...

I ditt ställe skulle jag inte hålla på och trassla med transformatorer, som är svåra (eller omöjliga) att få till om dom ska klara ett stort frekvensspann och varierande impedanser. Byt till RG213 för koaxdelen. Ta en stump RG58 och linda några varv på en ferrittoroid, tex Amidon FT-140-77 för att göra en strömbalun (kan uteslutas om man inte är så noga). Koppla in den mellan bandkabeln och RG213.
Jag förutsätter att du har en anpassningsenhet mellan sändare och matarkabel.
För att se hur mycket som försvinner pga av missanpassning i koaxkabeln: Coax Calculator.

"Ta en stump RG58 och linda några varv på en ferrittoroid..." Har då en fråga: Kan man ersätta denna strömbalun med "The Ugly Balun" ?
Hittas på denna länk:BUILD AN AIR WOUND 1:1 CHOKE BALUN FOR HF - THE UGLY BALUN!




de SM6GZL/Leif
 
Last edited:
Det går inte att ge några tvärsäkra svar på hur ett anpassningsnät ska se ut om man inte vet vilka impedanser man ska anpassa.

En kvartsvågstransformator (om det är det som avses med en "stub") ger bara transformering på de frekvenser där den är ett udda antal kvartsvågor lång.

Om SWR i änden av matarledningen ligger inom 3:1 cirkeln på de frekvensband som är av intresse skulle jag själv låta saken bero och i stället anpassa med någon enkel form av "tuner" när det behövs.

Ska man däremot konstruera ett anpassningsnät, antingen bestående av transformatorer, spolar och kondensatorer eller av segment av transmissionsledningar, som ger bra anpassning på ett stort antal frekvensband blir det dels ganska komplicerat och dels måste man veta både belopp och fasvinkel på impedanserna som förekommer i förväg. Det är i princip omöjligt att lyckas med något sådant med "cut and try".

Om du kan presentera impedanserna på de amatörband som du tänker använda, antingen som en lista med serieekvivalenter R +/- jX eller som punkter i Smith-diagrammet går det att uttala sig om saken på ett annat sätt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top