Balun på yagi

SM7PEV

New Member
Jag har en tre elements yagi för 15 m från Hy-gain. Jag har renoverat den och tänkte passa på att sätta dit en balun när den ändå är nere. Jag köpte därför en 1:1 balun tillverkad av Balun Design. Mitt problem är att jag inte kan få en bra SWF-kurva med balunen. Lägsta SWF är över 2:1. Utan balunen har antennen en bra kurva.

Jag har ändrat placeringen av beta matchen men det hjälper inte. Anslutningssladdarna från baluen till antennen har jag försökt ha så korta som möjligt (ca 15 cm). Balunen sitter på bommen. Den sitter inte på samma sida som beta matchen utan på andra sidan elementet. Någon som har en idé vad jag skall prova?

/Jonas
 
1. Har den rätt omsättning, kanske du har fått en 1:2 eller 1:4 balun?
2. Prova balunen mot en 50 Ohms konstlast, då skall SWR bli 1, låna en konstlast om du inte äger en.
3. Prova baluen på en i hast tillklippt halvvåg för samma band.

de
SM4FPD
 
En sak till.
Jag har sett hur man monterar en balun på en Yagi, och det blir trådar från balunen tuill antennelementet.
Man tänker inte på längden på dessa utan placerar baluen på ett sätt så att antennens drivelement förlängs 10 cm ja kanske upp till 30 cm.
Är det detta fel borde du finna en ny resonanspunk lägre i frekvens.
De
SM4FPD
 
Prova en "ugly balun", linda upp koaxen ca 8varv, ca 10cm diam nära matningdpunkten innan du drar den vidare.

/0IXY
 
Hej

Ursäkta det sena svaret. Jag har varit på resa mm så jag har inte hunnit ta tag i det här förrän nu.

Sedan min fråga har jag skrivit ett mail till Balun Design och av dem så fick jag två tips. Dels så tyckte de att jag skulle vända på anslutningarna på antennsidan. De påstår att symmetrin inte alltid är ok. Jag tycker att det låter konstigt så det tipset har jag inte provat. Det andra tipset var att använda släta solida kopparledningar eller ”band” mellan balun och antenn. Jag hade använt vanlig elkabel (2.5) så detta provade jag utan att se någon större förbättring.

Jag hade en gammal väderbiten Hy-gain balun liggande och den har jag också provat med och den fungerade utmärkt. Efter detta gav jag upp. Nu sitter antennen uppe igen med en, som IXY skriver, "ugly balun" med 12 varv i mitt fall dvs. som jag hade det innan.

/Jonas
 
1:1 Balun på två olika sätt

En 1:1 balun går att använda på många olika sätt
1. Som strömbalun: Den ena spolen(transformatorlindningen) anslutes till koaxialkabels innerledare och till det ena sprötet. Den andra spolen anslutes till koaxialkabelns ytterledare och det andra sprötet. Observera att ansluta de båda transformatorlindningarna i rätt fas.
2. Som spänningsbalun: Den ena spolen(transformatorlindningen) anslutes till koaxialkabeln och den andra lindningen till antennen.

En anslutning enligt punkt 1 ger lägre förluster i spolens ferritkärna och alstrar mindre mängd övertoner.
Se artikel i QST mars 1983.
 
Last edited:
Back
Top