Balunens kärna

Ingen mättnad

1. LF-transformatorer för exermpelvis högtalare. En sådan kan man enkelt driva till mättning vid 50Hz men knappast vid 5kHz.
2. På samma sätt är det med ferriter. Vid 50kHz kan man lätt driva en sådan kärna till mättnad. Men knappast vid 5MHz. Vid 50kHz arbetar man ofta vid 200mT.
XXX. Förlusterna i kärnor utgöres av hysteresförluster och virvelströmsförluster. För många ferritmaterial ökar dessa med temperaturen.
 
Jag har några Amidon T225A-2. Hur många varv behövs för en 1:1 balun för lägsta förluster 2-30 MHz på den kärnan?
SM5DXV Sture
 
Jag har några Amidon T225A-2. Hur många varv behövs för en 1:1 balun för lägsta förluster 2-30 MHz på den kärnan?
SM5DXV Sture

Typ-2 materialet är inte lämpligt till baluner.
Det krävs så väldigt många varv för att få en rimlig induktans och då blir tråden alldeles för lång vilket negativt påverkar egenskaperna på dom höga frekvenserna.

Vid 55varv får du ca 65uH vilket motsvarar 800ohm vid 2MHz.

/Micke
 
Jaha, då har jag kanske införskaffat fel kärnor? Tycker man sett många baluner på T200-2 med inte så många varv och tänkte at det behövs färre antal varv på T225A-2, samtidigt som den tål mer effekt. :confused:
Sture
 
Ja det där med typ-2 måste vara ett klart feltänk från början, den har ingen CM-impedans att tala om om den lindas med typiskt angivet 8-10varv.
Dessutom ser man ofta att dom lindar 4:1 balun på endast en kärna av typ-2.

Använd programmet "Mini Ring Core Calculator" där ser du snabbt hur många varv som behövs på de vanligaste kärnorna.

/Micke
 
Ja det där med typ-2 måste vara ett klart feltänk från början, den har ingen CM-impedans att tala om om den lindas med typiskt angivet 8-10varv.
Dessutom ser man ofta att dom lindar 4:1 balun på endast en kärna av typ-2.

Använd programmet "Mini Ring Core Calculator" där ser du snabbt hur många varv som behövs på de vanligaste kärnorna.

/Micke

Det är ofta i beskrivningar av spänningsbaluner som -2 material brukar användas med argumentet att en järnpulverkärna hanterar förluster bättre. Som du skriver ger den typen av kärnor ett dåligt utbyte av induktans per varv.

-43 eller 4C65 fungerar bättre till strömbaluner, det ska gå med -61 material men det har jag aldrig testat.
 
Provade att stacka 2st t200-2 kärnor på varandra, lindade dom med eltejp och lindade på 18 varv 1mm lackad koppartråd, satte 200ohm som last och provade med antennanalysatorn (mfj-259), får vid 1,8Mhz 1.8:1 i swr och vid 30Mhz 1.6:1. Vid 3,5Mhz 1,4:1 och övriga band ligger den mellan 1.1:1 - 1.2:1
Då jag tänkt ha den till att kommande ocf cl dipole 80-10m så verkar det vara en ok utgångspunkt.

lägger med en bild, ser ut som skit då jag använde överbliven lacktråd från ett tidigare transformator bygge.
 

Attachments

  • jj.jpg
    jj.jpg
    99,9 KB · Views: 75
Är det bara 2 parallella trådar?
Om den i så fall är tänkt som en 1:1 balun, varför 200Ohm belastning?

T200A-2 är ju nästan som två stackade kärnor, enligt mini_ring_core_calc
får en sådan runt 80 Ohm vid 1,8 MHz.
 
Gjorde enl denna beskrivning.

Lägger med hela pdf:en
 

Attachments

  • s.jpg
    s.jpg
    47,5 KB · Views: 72
  • s-.jpg
    s-.jpg
    54,6 KB · Views: 82
  • Making_Baluns.pdf
    74,8 KB · Views: 94
Last edited:
Då trådens titel är "Balunens kärna" vill jag lämmna ett kärn-bidrag.

Jag kollade lite på Elecraftbalunen BL2 och kunde konstatera att den tvåhålskärna som dom använder är svår att få tag på, åtminstånde här i landet.
Kärnan visade sig vara av -43 typ och det finns ferritrör av samma material att köpa på nära håll.

type 43 core.jpg

Fyra av dessa rör blir lika stor "klump" som de två tvåhålskärnorna som Elecraft använder. Längden är 28mm.
Både Elfa och Bhiab säljer dessa och en av leverantörerna är billigast, gissa vem:confused:

Jag lindade två 4:1 baluner, den ena med högtalarkabel och den andra med ett tvinnat Cat5-par.

4to1 balun.jpg

Balunerna mättes upp med VNA, HP 8753.

VSWR vid 50MHz var 1,15:1, lika på båda typer av kabelval.
Dämpningen mättes på två baluner kopplade back-to-back:
1,8MHz till 50MHz gav 0,13dB till 0,2dB dämpning / balun.

Endast ett varv behövdes för att få ca 38uH och två varv gav 96uH.
Dom mätta balunerna hade två gånger 1varv (eller kanske kan man säga 1,5varv)
Ca 13cm kabel / linda......det är kort och det märks på högfrekvensegenskaperna.

Med anpassning 200ohm och 100W kan jag inte känna att temperaturen stiger något. Vad som händer vid obalans är väl en annan femma.

/Micke
 
Är det Elfa? Har märkt att man inte längre kan lita på att de dyrast! :)))


Det är som med meteorologerna, man kan inte lita på att de alltid har fel!

Kul konstruktion!
Har du skaffat dig ett ordentligt instrument?
 
Last edited:
Är det Elfa? Har märkt att man inte längre kan lita på att de dyrast! :)))


Det är som med meteorologerna, man kan inte lita på att de alltid har fel!

Kul konstruktion!
Har du skaffat dig ett ordentligt instrument?

Jo, Elfa är dyrast;)

En HP VNA finns på jobbet.
Men man MÅSTE ha en hemma också, billigare men lika bra:D

/Micke
 
Jo, Elfa är dyrast;)

En HP VNA finns på jobbet.
Men man MÅSTE ha en hemma också, billigare men lika bra:D

/Micke

Du har ju redan gjort jobbet, vad är det för varubeteckningar på ferriterna, och vilken prisbild?

Du verkar ha kommit på en prima lösning!

En 1,5 varvare måste ju gå upp rätt långt i VHF, hur högt testade du?
 
Last edited:
Jag har gjort ett jobb, har flera jobb som kräver VNA.

Bhiab: BEADS-9871 11.25
Elfa: 58-742-84 37:-
Skrämmande prisskillnad:eek:

Testade endast till 50MHz (nu behöver jag VNA igen:D)
På 2m och 70cm använder man andra baluner vanligtvis.

/Micke
 
Jag har gjort ett jobb, har flera jobb som kräver VNA.

Bhiab: BEADS-9871 11.25
Elfa: 58-742-84 37:-
Skrämmande prisskillnad:eek:

Testade endast till 50MHz (nu behöver jag VNA igen:D)
På 2m och 70cm använder man andra baluner vanligtvis.

/Micke

Jag har med viss framgång testat att använda 75Ohms koax för 4:1 det är sådan där brun med teflonisolering, de har med framgång fungerat på VHF och UHF (bara testat med Birden). De vanliga, 4:1 halvvågen och 1:1 kvartsvågarn, är ack så smalbandiga.
 
Back
Top