SM0KBW
Well-Known Member
VSWR 1,28:1 @100MHz
VSWR 1,39:1 @145MHz
VSWR 1,4:1 @150MHz
VSWR 1,5:1 @192MHz
/Micke
Tack!
Har beställt kärnor och 0,5mm Försilvrad virtråd från BHIAB. Här ska byggas baluner a'la GLD
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
VSWR 1,28:1 @100MHz
VSWR 1,39:1 @145MHz
VSWR 1,4:1 @150MHz
VSWR 1,5:1 @192MHz
/Micke
Materialet A13 verkar vara en äldre produkt. Frågan är om det finns något bättre är 43 kärnor för en sådan balun?
Vet du vad tvåhåls kärnorna är gjorda av?
kunde vara intressant och se om det är någon skillnad mellan denna 4 koaxers-balun och den traditionella 4:1 av två koaxer.
"traditionella 4:1 av två koaxer"
Vet inte riktigt vilken typ du menar.
Har jag bara koaxer och ferriter så kan jag mäta.
(glömde kolla upp Steward-ferriterna)
/Micke
Jag har tillverkat 1:4 balun (50:200 ohm) genom att modifiera lågförlust koax.
Kom på 80-talet över några meter koaxkabel där innerledaren var distanserad med en plastspiral. Genom att fästa innerledaren till en klenare cu-tråd och sedan dra ut orginaltråden lyckades jag tillverka en koaxialkabel med impedansen 100 ohm av en 75 ohms koax.
Av den 100 ohmiga kabeln gjorde jag två luftlindade spolar med en diameter omkring 200 mm.
Spolarna parallellkopplas i ena ändan och seriekopplas i andra ändan. I princip en guanellabalun.
Tipset fick jag från Grimeton Radio där man lät en rörmokarfirma tillverka 120 ohmig "cu-rörs-loax" för att erhålla 240 ohm på utgången matad med 60 ohms koax på ingången.
60 ohms koax är mycket vanligt när man kör med effekter > 10 kW.
Min 200-ohms balun använde jag i många år för att mata min exponentiella transmissionsledning som var kopplad till min rhomb.
För c:a 10 år sedan ersatte jag denna balun med en guanella tillverkad av två ferritringar (CoreCom!).
Koaxbalunen blev inte så bredbandig som motsvarande gjord av ferritmaterial.
73
Bengt
SM6APQ
OK, den typen kräver 100ohm´s koaxer, eller hur?
/Micke
Har du tillgång till samma typ av koax som du använder men med 75 Ohms impedans?
Det skulle vara kul att se S11 och S22 för dina balunser, eh, _baluner_
Tipset fick jag från Grimeton Radio där man lät en rörmokarfirma tillverka 120 ohmig "cu-rörs-loax" för att erhålla 240 ohm på utgången matad med 60 ohms koax på ingången.
Jag har tillverkat 1:4 balun (50:200 ohm) genom att modifiera lågförlust koax.
Kom på 80-talet över några meter koaxkabel där innerledaren var distanserad med en plastspiral. Genom att fästa innerledaren till en klenare cu-tråd och sedan dra ut orginaltråden lyckades jag tillverka en koaxialkabel med impedansen 100 ohm av en 75 ohms koax.
Av den 100 ohmiga kabeln gjorde jag två luftlindade spolar med en diameter omkring 200 mm.
Spolarna parallellkopplas i ena ändan och seriekopplas i andra ändan. I princip en guanellabalun.
Min 200-ohms balun använde jag i många år för att mata min exponentiella transmissionsledning som var kopplad till min rhomb.
För c:a 10 år sedan ersatte jag denna balun med en guanella tillverkad av två ferritringar (CoreCom!).
Koaxbalunen blev inte så bredbandig som motsvarande gjord av ferritmaterial.
73
Bengt
SM6APQ
Det är lustigt det där med 60 ohm,
50 ohm som vi alla är så vana vid är egentligen en kompromiss, delvis en rejäl kompromiss dessutom.
Allt beror på vad man vill prioritera i överföringen,
är det effekt är 28-30 ohm finfint,
för spänning är 60 ohm toppen och för att hålla dämningen till ett minimum så gäller 70-80ohm (75ohm..)
50 ohms impedans är bara hyfsad ur spänning- och dämpningshänseende men den är egentligen rätt usel på effekt