Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det låter rimligt. Man kan konstatera att med din balun så kan du stämma av på alla band vilket du inte kan utan balun. Det är således en förbättring.
Om balunen inte blir varm när du sänder tyder det på att förlusterna är låga. Men det kan också bero på att du sänder för korta pass eller har kallt i rummet.
Jag har vid några tillfällen testat div baluner och transformatorer genom att lägga på t ex 100 W kontinuerlig effekt under ett antal timmar. Någon gång har jag värmeisolerat kring balunen med en trasa eller bara lagt några tidningar över. Mest för att dämpa avkylningen en aning. Om balunen känns svagt ljummen så är det ingen fara men om den blir het så är kanske förlusterna höga.
Mer vetenskapliga tester kan göras i värmeisolerade kärl men det har vi väl redan diskuterat.
Men mätningarna ser bra ut och balunen fungerar säkert bra också.
/Bengt
Har förmånen att bo i ett hus med riktiga metallrör i värmesystemet, 1953 står det på huset att det är byggt. En klämma på ventilen som är omålad ger en jordanslutning med låg impedans. Har experimenterat med avstämda motvikter, balkongräcke med mera men som sagt värmesystemet ger bäst RF-jord.
Det låter rimligt. Man kan konstatera att med din balun så kan du stämma av på alla band vilket du inte kan utan balun. Det är således en förbättring.
Om balunen inte blir varm när du sänder tyder det på att förlusterna är låga. Men det kan också bero på att du sänder för korta pass eller har kallt i rummet.
Jag har vid några tillfällen testat div baluner och transformatorer genom att lägga på t ex 100 W kontinuerlig effekt under ett antal timmar. Någon gång har jag värmeisolerat kring balunen med en trasa eller bara lagt några tidningar över. Mest för att dämpa avkylningen en aning. Om balunen känns svagt ljummen så är det ingen fara men om den blir het så är kanske förlusterna höga.
Mer vetenskapliga tester kan göras i värmeisolerade kärl men det har vi väl redan diskuterat.
Men mätningarna ser bra ut och balunen fungerar säkert bra också.
/Bengt
Det är lite trist att upptäcka att en stor strömbalun med ferrit blir glödhet vid 100W vanlig telegrafi. Det har hänt mig vid semesterkörning med en i sista stund hopkommen vertikalantenn matad med 450 ohms bandkabel. Det var nog en stor del av uteffekten som blev till värme. I det fallet hade en förlustfri drossel känts bättre.
/Roland
Jag hade en liten obalanserad anpassningsenhet så bandkabeln gick över i en RG-58 sista biten. Den var upplindad på en ferrittoroid med 60 mm diameter.Antar att du talar om en 4:1 balun, en drossel är ju en 1:1 strömbalun och hade arbetat under ännu högre missanpassning - är du säker på att den inte skulle blivit ännu varmare?