Bärvåg på 7030 kHz

SM4FPD

Well-Known Member
Vem lägger ut bärvåg på 7030 kHz?
På QRP Morse frekvensen ligger numera sedan veckor en bärvåg och blockerar trafiken.
Lite synd om de som vill köra små hebyggda kristallstyrda QRP sändare.
Själv tycker jag det är trevligt att ligga med mottagaren på 7030 kHz CW och lyssna på QRP entusiaterna. Jag har inte lyssnat tillräckligt mycket för att få nåpgon uppfattning om bärvågen kommer långt bortifrån, den är i alla fall inte lokal då den har QSB av olika styrka.
Nån mer som hör?
 
Hör en svag bärvåg på 7030. I QSB dalarna hörs den inte för att sedan stiga till en S1:a.
Men den hörs i alla fall i Bandhagen oxå, även dagtid.


mvh
Bengt / SM0KBW
 
Bärvågen är bortåt S9 här i Nyköping nu under tidig eftermiddag. Verkar starkast mot nord-väst. /Leif
 
Den är stark här i JO77MJ S8-S9 kl 14:00 GMT.

På Windomen 10m upp långa benet Västerut.

/Emil
 
Med tanke på alla störningar som finns numera kanske det inte är särksilt uppseendeväckande att det finns en ynklig bärvåg just här.
Varför jag fattade intresse är att den är relativt svag, ligger exakt på QRP frekvensen, ren CW utan minsta antydan till modulering. Lite skumt och spännande.
Men jag förstår de som fullständigt skiter i den.
Knappast något kommersiellt då. En störning brukar ju inte vara varken stabil eller CW.
Kan det vara någon som byggt en liten 1 Watt TX med kristall och två transistorer som glömt den på, och gått på semester? Den har funnits några veckor nu.
Igår kväll var den S1 till S7 och en del rymdvågs distorsion. Men man får lov att lyssna med smal RX då det är fullt med telegrafister omkring.
 
Jag skulle kunna tänka mig att någon har satt upp en "illegal" fyr för att t ex övervaka konditionerna, och det behöver inte nödvändigtvis vara en licensierad sändaramatör. Givetvis skall vi fortsätta efterforskningarna för att ta reda på var den finns och vem som "ställt till det".

Varför inte ta hjälp av våra norska och isländska kollegor?

/ Göstha
 
Bärvåg hos mig 1519GMT, S9 -QSB.
Ni som har riktantenner kan väl försöka ta ut riktning och publicera här
så försöker vi få fram en position med hjälp av triangulering :rolleyes:

/Emil
 
Kl 20.45 SST i norra Stockholm:
Samma signalstyrka som bruset, mycket QSB, ibland hörs den inte alls. Borde tyda på rymdvåg.
Ingen riktantenn, tyvärr.

73 SM0RVV
 
Linköping 22.30 hörs 2S (12 kalibrerade dB) ovanför bruset. QSB. 150 Hz filter i TT Jupiter. Fullt kopierbar om han nu bara sände nåt:)

/Micke
 
Kollade just (kl 2245 SST). Signalen är som starkast S9+10 med långsam QSB ned till S8. Dessutom snabb QSB. Detta mätt på en IC-735 med PRE AMP tillslagen och QTH Huddinge. Antennen är en fullstor vridbar dipol på 21 meters höjd. Extremt svårt att hitta bra minimum. Dels pga QSB, men antagligen också för att signalen kommer från en hög vinkel, vilket den snabba QSBn tyder på. Det finns dock ett flackt minimum på 260 grader +/-20 grader. Det kan givetvis också vara 80 grader eftersom jag inte har någon "sidobestämning" till min dipol.

73, Roland SM0BRF
 
Kollade med mina bävrar. Dom funkar inte riktigt som beverageantenner på 40m eftersom dom sitter för högt (4m), men signalen är i alla fall något starkare på min NO-bäver än på min SV-bäver. Kanske signalen ändå kommer från ca 80 grader.

73, Roland SM0BRF
 
Här hörs det inte heller något. C:a 08.10 SST. I går kväll var bärvågen S9+5 dB.
/Leif SM5KNV
 
I Karlstad hörs ingen nu, igår började den höras efer klockan 14 sst, och hördes hela kvällen.
Om det är en fyr är det ju intressant att studera vågutbredningen, men då vill man ju veta var den är.
Saken visar verkligen på hur svårt det är att pejla en sändare på HF.
 
Back
Top