Bärvåg på 7030 kHz

Har lyssnat vid några tillfällen men endast hört den kvällstid. Den är betydligt starkare på min 70 gr. Bäver jämfört med min 270 gr Bäver. Kollade IARU R1 Bandwacht men hittade ingen info där. Man kan ju också prova att lyssna remote http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

Börjar man gräva i bruset kan man höra märkliga signaler...

Göran SM7DLK

Nya mätningar från Huddinge.
När jag lyssnade kl 1345 SST var signalen stadig med långsam QSB mellan 8,5 och S9+5 dB. Nu gick det att få ett skarpt minimum med dipolen. Signalen kommer från antingen 325 eller 145 grader +/-5 grader. Osäkerheten beror på ofullkomligheter i min mekanik med glapp och kraftig blåst. Dippen är mycket skarp. När jag lyssnar nu på bävrarna är signalen mycket kraftigare på NV-bävern jämfört med NO och SV. Problemet är bara att NV-bävern är oavslutad, så den hör nästan lika bra åt sydost.
Således andra resultat än igår kväll. Jag gissar att det har att göra med höga infallsviklar och hur antennloberna ser ut.

73, Roland SM0BRF

Glömde säga att den nog inte hörs i Belgien i alla fall för det låg en ON4 QRP-station och ropade CQ länge och i stort sett nollsvävad.

Last edited:
Den börjar arbeta upp sig hr i Karlstad nu. kl 1500 SST
Kan det vara frågan om 1 Watt, eller kanske någon som har satt på sin signalgenerator med 13 dBm? (20 mW)

Har just satt i mig en delikat smörgåstårta, nåja en bit i alla fall. bara för att läska er lite.

Märkligt .. det hörs inte mycket på 40 m här just nu (1520 SNT) men bärvågen ligger S8 med QSB, och nu är den starkast på min 270 gr bäver.

Göran SM7DLK

Idag kl 1640 SST är den S8-S9. Nytt försök att pejla gav ett djupt dipp igen, men frisk blåst och stort glapp i fästet mellan rotor och maströr gjorde det svårt att pejla. Gick ut på tomten och syftade med en kompass längs med dipolen och fick riktningen till 300 grader (eller 120 grader), men dipolen svängde en del i blåsten. Klart svagast på SV-bävern (egentligen 250 grader). Något starkare på NO och klart starkast på NV/SO-bävern. Men som sagt, dom fungerar mer som LW-antenner på 40.

73, Roland SM0BRF
PS
Ett samtal till SM0DDK, som har en 2 el Yagi, bekräftade att signalen kommer från ca 120 grader.
Dessutom hörs nu en svag nyckling av bärvågen.

Last edited:
Idag söndag kl 1800 SST KIL, är den S1 till S5 QSB, och lite rå i tonen.
I förmiddags fanns den inte.

I dag Fredag den 22 maj 22.48 SST:
Bärvågen kvar, 80 hz bred, QSB S4-S7, onycklad, nollsvävar på 7.029.920 Mhz
Bäring SO
Pratat med PTS Radiokontroll i Sköndal, bad dem köra signalen för att utröna ursprunget.

Det finns en mycket distorderad modulation på bärvågen. Ett envist oläsbart pratande. Signalstyrkan här kl 2325 SST är 59+10 dB.
Gissar på en trasig BC-station.

Kan det möjligen vara 1 eller 2 andra övertonen från en BC station "gone bad"?
Kollat frekvensbibeln - inga uppslag.

Hej!En koll i en gammal World Radio TV Handbook från 1974 ger svaret Radio Peking med 120/240 Kw, likandant med 7035 kHz, det fanns på den tiden "smockfullt" med dylika sändare på 40 meters bandet från öststaterna,, Vem kommer inte ihåg Radio Tirana från Albanien med svenska program som under en tid fanns på 7065 kHz med 500 kilowatt i AM-mode...! Kan det vara något sådant...? Annars vet jag att olagliga Somaliska sändare har härjat strax ovanför bandgränsen runt 6950 khz...men det är förmodligen ganska långsökt..! Bara en tanke att vidga vyerna på diskussionen!

Lördag SST 22.30: Ihållande bärvåg QSB S5-S9, viss modulering, röster i bruset = QRK <1. Nollsvävar nu på 7.030.000 Mhz
SST 22.42 observerar sinusformad ny signal med utbredning både över och under denna bärvåg, åkte berg och dalbana mellan 7029 Mhz och 7031 mhz.

Last edited:
Nu är det i alla fall tyst. kl 0900 Söndag FM
Men modulation? Nej det hör jag inte.
Ren CW men en viss fading som ibland verkar lite snabbt fasvridande och som kanske kan verka som modulation.
Men visst lyssnar man med smalt filter på en AM station exvis ovanför 7,2 MHz så låter den som en bärvåg. Särksiltom de har ganska låg modulationsgrad.

Modulationen är svag. För att höra den måste man lyssna med ett smalt filter på sidorna om bärvågen. Det är mycket distorderat och olinjärt ungefär som om modulationen berodde på överslag någonstans på taltopparna. Lite udda att även bärvågens amplitud ökar vid "överslagen". Den nya signalen över och under bärvågen är väl troligen en modulerad ton som varierar i frekvens.

Du har rätt SM0BRF det finns AM på den.
Igår var den mycket starkt och jag lyckades höra musik i AM med 3 kHz bandbredd, det var oxo tyst omkring på Morse stationer. Genom att lyssna på respktive sidband med liten bandbredd kunde jag oxo hör att det fanns AM, musik!
Så vi bevittnar nog den låga nivån och vågutbedningen från en fjärran AM sändare.
Då återstår att klura ut om det är DX? Varifrån den sänds, och med vilken effekt.

Kan man misstänka att det är ett blandningsfenomen som nu uppstått efter det att de flesta BC-stationer flyttat uppåt i frekvens?

Göran SM7DLK

NEJ inget sådant blandar sig i min mottagare..... inte i min inte....
Vi har ju oxo läst att flera hör den och med olika mottagare, så en brist hos mottagaren i form av en imd eller annan blandningsprodukt tror jag inte på. Även med avstämd antennavstämmare, som ju ger god förselektivetet finns den kvar.
Vad de annars kulle kunna blanda sig i vet i katten.
Man jag har varit med om att det skett oönsklade saker i eleketronik som står passivt. Men i sådana fall blir de oönskade produkterna så svaga att de är lokala problem.

Ibland har man varit med om att det är lokaloscillatorn på exvis en TV, eller komradio som står på som hörs på det här viset, men ofta är den lokal ändå.

För minst 20 år sedan fanns en bärvåg på 144 MHz som hördes dygnet runt. det var fading på den och den hördes en bit utanför Karlstad. Efter mycket forskning kom man fram till att det var en komradio i en buss som strålade ut sin lokalosc via antennen.
Det var på den gamla goda tiden på televerkets kontrollstation kunde pejla in sådana "olagliga" sändningar.

Inte i din mottagare men innan signalen når dit...
Jag har precis lyssnat under ca 15 min kl. 1415 och framåt. Det finns en svag modulation som överensstämmer med BC-stationen som ligger på 7210. Jag har verkligen fått gräva i signalen en lång stund men är helt säker nu.
Någon annan som kan konstatera detsamma?

Göran SM7DLK

PS. Egentligen borde man nu kontrollera om bärvågen på 7030 kommer i samma stund som 7210 börjar sändningarna

Last edited:
Kanon Göran!
Då är det Radio Belarus i Minsk med 75kW
Sändningstider i UTC på 7210 kHz:
11-14 Vitryska
14-16 Ryska
16-18 Polska
18-20 Tyska
20-22 Engelska

Återstår då frågan vad som orsakar bärvågen på 7030 kHz

73, Roland SM0BRF

Back