V-antenn
.........
..........
Är det någon som har provat stackade V-antenner?
Har provat en V-antenn under en tid nu och försöker jämföra med de antenner som andra amatörer använder vid samma tillfälle och vid kontakt med samma DX-station.
Men eftersom vi finns på olika QTH så går det bara att få ungefära uppfattningar om antennernas skillnader.
Min V-antenn står sig i alla fall gott mot 5 el monobanders på 17 och 20 m banden.
Mina trådar är 85 m långa, separerade 30 grader och matas med 450 ohm stege och via matchbox.
Tyvärr har Vattenfall en luftledning mellan antennen och sjön nedanför huset men jag vill gärna inbilla mig att sjön kompenserar för vad Vattenfalls kabel stjäl från antennloben.
Nu är ju V-antennen inte terminerad och loben åt andra hållet (60 graders bäring) förefaller mindre skärmad och ger trevliga DX mot ZL, VK, JA med mera.
Om du har 60 x 50 meters utrymme så kan du nog få upp en bra V-beam, tänk då på att du får två antennriktningar om du inte använder avslutningsmotstånd på trådarnas ändar (=inte terminerad antenn).
Använd så långa trådar som möjligt och LIKA långa. Har letat efter en färdig uträkning av vilka trådlängder som funkar bäst men den uträkning jag sett slutade vid 20-30 m om jag minns rätt.
Stackning kan ge vinst men räcker dina träd till på höjden?
V-antennen är faktiskt en helt ok antenn, den har också några sticklober som är användbara, särskilt när det är lite konds.