Batteridrift

SA0HTV

Active Member
Hej

Jag funderar lite på att köra med batteri hemma. Varför? Jo för att radion ska funka när övriga informationskällor som mobiltelefon och fiberanslutningen inte gör det.

Vad har jag glömt tänka på? Kan man ersätta 12V nätaggregaten med batteri + laddare rakt av? Känns för enkelt.... som att det saknas nån diod i skemat. Någon som har gjort detta? Bonuspoäng om du har lyckats ;-) Och sen det här med solceller: vore ju väldigt trevligt om man kunne supplera med en panel eller två vid senare tillfälle.

73 de Bent
 
Vissa laddare ger ganska elaka störningar.
Jag har tyvärr sett att namnet Cetek förekommer då och
då när folk haft problem. Jag skulle nog letat upp
någon passande linjär konstruktion på nätet och byggt
en sådan.
 
Jag har alltid kört med ett blybatteri och en mindre laddare till mina riggar här hemma. Lustigt nog har jag, efter flertalet olika laddare genom tiderna, hittat just en Ctek M300 som inte verkar störa alls. Har inte hittat några störningar på varken kortvågsriggen eller SDR:en, båda drivs av den och blybatteriet.
Om du ska ha ett blybatteri inne så se till att det är av sluten typ, GEL eller AGM. Se också till att laddaren klarar just den batteritypen och är gjort för att vara konstant inkopplade (marina laddare brukar vara sånna).
En annan bra sak att tänka på är att ha säkring nära batteriet. Kortsluta blybatteri inomhus kan sluta illa...
Men fördelen är ju helt klart att man fortsätter köra radio som om inget hade hänt när strömmer går, vilket händer oftare än det borde här i stockholmsförorten...
 
Jag har numera aldrig ett blybatteri på laddning inomhus efter att ett exploderat när det stod på underhållsladdning i garaget. Plastdelar och syra hade slungats flera meter. Det var ett slutet batteri där det tydligen hände någonting internt. Jag hade laddat batterier i mer än 50 år utan incidenter, men plötsligt händer det.
/Roland
 
Det finns många typer av slutna blybatterier. Bara AGM och GEL med katalysator som återförenar syre och väte till vatten är säkra att ladda inomhus. Man måste också ha en laddare som är gjord för att ladda sånna batterier, dom är mycket känsligare för överladdning. Vanliga gamla hederliga laddare ger lätt 15-16 volt obelastade. Gamla öppna batterier klarade det hyffsat genom att gaserna kunde vädras ut, och sedan ersättas med nytt batterivatten.
GEL/AGM ska laddas till ca 14,4 volt och sedan ska spänningen sänkas till runt 13,8 volt. Annars kan det bildas mer gas än vad katalysatorn kan ta hand om, och då öppnar säkerhetsventilen. Men så länge det är just AGM eller GEL så kommer batteriet aldrig läcka någon syra. (Slutna GEL och AGM sitter i mängder i UPS:er i serverhallar,. skulle läckage eller explosionsrisk varit ett problem hade det nog inte varit tillåtet.)
 
Hej!
Först måste du specificera hur du tänkt använda din station, hur mycket effekt hela rasket förbrukar och hur länge den skall klara sig utan nätanslutning osv.
Om dina krav hamnar "högt" så tycker jag att bly-syra tekniken inte är aktuell.
Belastar du ackumulatorn/erna hårt så kommer den användbara energimängden att bli "generande låg".

Det finns modernare kemier att förlita sig på.
 
Visst är LiFePO4 bättre, men extremt dyrt i så stora batterier och knappast värt mervärdet för en fast station. Ett 80Ah GEL-batteri kostar bara en 10-del av motsvarande LiFePO4, och har inga som helst problem att leverera de 25A en normal rig behöver. Visst, drar man 600A som en startmotor gör så tappar man i kapacitet, men att dra 1A 95% 25A 5% är inga som helst problem (vid 0,3C urladdningshastighet har man ca 80% kvar av batteriets kapacitet).
 
Det jag har kommit framtill är att det måste ha blivit en intern kortslutning i batteriet på grund av ett mekaniskt fel. Antagligen kortslutning av en cell. Laddaren gav då troligen mer ström än "trickle charge" när polspänningen sjönk. Det var ett modernt "underhållsfritt" startbatteri. Explosionen var så kraftig att bara botten var kvar av plasthöljet. Resten låg utspritt i garaget. Jag använde batteriet till min IC-735 när det var strömavbrott, vilket inträffar 3-4 gånger per år här. Nu använder jag mindre batterier för att bara lyssna eller köra min FT-817.

/Roland
 
"underhållsfritt" startbatteri
De flesta "underhållsfria" startbatterier är egentligen helt vanliga "blöta" batterier som man inte kan fylla på vatten i :-(
Dom ventilerar ut vätgas precis som gamla hederliga batterier, och är inte avsedda att användas inomhus. Kolla på UPS-batterier istället, eller marinbatterier som är ok att ha inne i båten. Eller batterier för elektriska truckar och t.ex. rullstolar. Dom laddas nästan alltid inomhus.
 
Last edited:
Vissa laddare ger ganska elaka störningar.
Jag har tyvärr sett att namnet Cetek förekommer då och
då när folk haft problem.

Kanske beror det på att CTEK överlag används mycket?

Jag skulle nog letat upp
någon passande linjär konstruktion på nätet och byggt
en sådan.

Tror inte det är så lämpligt för en permanent inkopplat laddare:
 
Explosionen var så kraftig att bara botten var kvar av plasthöljet. Resten låg utspritt i garaget.
Låter ju inte som nånting man vill ha inne i huset, håller med. Tack för att du delar med dig.

Dessutom har 150AH batterier ganska låg WAF (wife-acceptance-factor) så att hålla dom borta från vardagsrummet och dra in DC kabel model lite tjockare känns som en bra idé.
 
Vad tror du om en sån här eller två?
Jo det borde funka. Medicinsk utrustning och rullstolar är ju typiska inomhusapplikationer.
Lite overkill med 2 st 150Ah kanske ;-)

Klart man kan sätta batterierna utomhus om man har möjlighet. Men blybatterier mår inte bra av kyla (och inte värme heller för den delen). Vid låg temperatur sjunker spänning och kapacitet kraftigt, och över 25 grader tappar dom snabbt i livslängd. Så försök ha dom nära ytterväggen i så fall, helst isolerat utåt, så dom får en lagom temperatur från väggen.

Kanske beror det på att CTEK överlag används mycket?
Jo, det är nog troligt. Jag kollade forumet efter klagomål på ctek-laddare. Alla är från 2010-2011. Det kan ju vara så att dom hade ett problem på den första modellen, som numera är fixat.
 
Man kan tänka sig att C-TEK laddare finns i en mängd kopior. Dvs billigare liknande laddare. Och alla verkar ha fått namnet C-TEK, då de liknar varandra till förväxling, därför kan det nog bli så att de alla får stämpeln att störa, dvs de billigare kopiorna stör.
Att bygga något analogt låter sig göras. Exvis en LM317 med strömbegränsning och inställd på 13,8 V, som är stby spänningen för en bly acc. Då får man visserligen inte uppladdningen till 14,5 V men förmodligen kommer inte en sådan acc att cyklas så särskilt mycket.
Att ställa blyaccen ute skyddar mot gas och explosioner, lägre temperatur gör att kemiska reaktioner som åldring går långsammare.
En jordkällare borde vara det optimala, men då krävs ju ofta rätt långa sladdar, och vill man kunna dra 20 - 30 A till en SSB station så bör det inte finnas så stora spänningsfall. Mycket låg temp som - 20 till -10 C kan möjligen ge lägre kapacitet men man kanske inte behöver tömma accen helt. En hål i marken utanför fönstret är nog en bra lösning.
Ett startbatteri är dåligt på många cykler, men bra på att ge stor ström i några sekunder för att direkt laddas upp när motorn startar. Ett batteri avsedd för husvagnar, båtar och husbilars bodel är avsett för minst 500 cykler ner till 50 procent. Med konstant spänning för laddning 13,8 V kommer det sällan att bli särskilt djupa urladdningscykler, förrän den dagen då någon ( läs utländsk makt) lyckats med konststycket att stoppa alla kraftverk och ställverk med ett cyberangrepp på landet. ( läs: långvarigt strömavbrott).
Tänk på att ett startbatteriet skall lämna kanske 100 A i flera sekunder, det motsvarar en energimängd lik den vi har en handapparat för 145 MHz FM..... men är dåligt på cyklisk drift.

Obs tänk på att inte köpa en laddare som är "uppkopplad"... då är vi där igen..... Snart gäller bygg själv igen, för att vara säker på att prylen vi köper inte är "uppkopplad".


de
SM4FPD
 
Ett bekymmer kan vara att de flesta transceivrar vill ha 13.8 V snarare än 12 V. Min FT-450D är väldigt kinkig och ska enligt manualen ha 13.8 V +- 10 %. Ett blybatteri sjunker väldigt fort under 13.8 * 0.9 = 12.4 V. Den "fungerar" säkert under 12.4 V också men vad jag förstår är det inte säkert att den presterar enligt specifikationerna längre. Min Ft-817 däremot klarar sig på allt från 8-16 V.

Egentligen borde väl ett blybatteri med sju celler, dvs. 14 V nominellt, vara att föredra för ett 13.8 voltssystem? Men sådana batterier finns säkert inte att få tag i?
 
Ja vilken spänning riggen klarar får man hålla ett öga på. Man kommer antaligen inte märka själv om man går utanför spec, det som antagligen händer är att TX THD också går utanför spec.

Samtidigt ska man aldrig låta batterispänningen gå under 12.0V, för då börjar batteriets livslängd snabbt förkortas.

Egentligen borde väl ett blybatteri med sju celler, dvs. 14 V nominellt, vara att föredra
Det går iofs att köpa 2V-celler styckevis, men 7 celler ska laddas till nästan 17 volt, och det är nog mer än vad de flesta riggar mår bra av.
 
Det går iofs att köpa 2V-celler styckevis, men 7 celler ska laddas till nästan 17 volt, och det är nog mer än vad de flesta riggar mår bra av.

Jag tänker i så fall att man inte har riggen inkopplad under laddning utan kopplar in det först när det blir aktuellt att använda batteriet.
 
Jag körde under många år med 2x12 V batteri med ett Polytronic?, störningsfritt, switchat 24-12 V spagg. Spagget var uppskruvat till 13,8 V.
Laddade kontinuerligt batteribanken med hemsnickrad linjär 27,6 V laddare, batterierna överlevde i många år med god kapacitet.
24-13,8 V spagget var industriöverskott från jobbet. Kosta "skjortan" för 25 år sedan.
Det gick ju inte att riskera att bli strömlös under V/UHF testerna.
 
Last edited:
Jag har alltid kört med ett blybatteri och en mindre laddare till mina riggar här hemma. Lustigt nog har jag, efter flertalet olika laddare genom tiderna, hittat just en Ctek M300 som inte verkar störa alls. Har inte hittat några störningar på varken kortvågsriggen eller SDR:en, båda drivs av den och blybatteriet.
Om du ska ha ett blybatteri inne så se till att det är av sluten typ, GEL eller AGM. Se också till att laddaren klarar just den batteritypen och är gjort för att vara konstant inkopplade (marina laddare brukar vara sånna).
En annan bra sak att tänka på är att ha säkring nära batteriet. Kortsluta blybatteri inomhus kan sluta illa...
Men fördelen är ju helt klart att man fortsätter köra radio som om inget hade hänt när strömmer går, vilket händer oftare än det borde här i stockholmsförorten...
Samma här... Införskaffade ett Biltemas Gula AGM-95 Ah batteri + C-Tech M300 laddare, och måste säja att denna laddare verkar vara helt störnings-fri. Har även den minsta varianten av detsamma monterat i bilen som startbatteri. Helnöjd med båda. Visst finns andra märken som ex. Sonnenschein... som har förordats av radioamatör som är betydligt kunnigare än jag själv är, men då pratar vi betydligt högre priser. Om denna laddare lockar, så rekommenderar jag att ta en titt på Prisjakt.se innan köp. Vissa firmor kan ta väldigt bra betalt för denna laddare !! Hälsningar/ Kent.
 
Back
Top