Batteridrift

Tacka vet jag laptop, energisnåla och du behöver bara en omvandlare från 12V till vanligen 19-19,5V.
Stationära är visserligen bra när man vill ha möjlighet till expansion med PCIe ljud- eller grafikkort (nån som minns EISA?) eller bästa möjliga prestanda,
i övrigt tycker jag de har spelat ut sin roll i de flesta fall.
 
Last edited:
Apropå ämnet, bilbatterier tycker jag hör hemma i bilen eller garaget, skulle jag behöva ström till radion kan jag allt bära in ett batteri.
Ogärna underhållsladdar jag ett batteri i bostaden, man har sett hemska kopplingar med nakna batteripoler och råttbon ovanpå och kabelbrand är inte särskilt trevligt.

Ett kreativt geni på en repeatersite hade borrat ett 4mm hål i batteripolerna för då passade de guldpläterade banankontakterna rakt i.. :rolleyes:
 
bilbatterier tycker jag hör hemma i bilen eller garaget
Jo, men nu pratar vi inte om vanliga bilbatterier, även om formfaktorn kan vara samma, och båda innehåller bly. De moderna helkapslade AGM och GEL-cellerna för UPS:er m.m. är betydligt säkrare. De flesta har för övrigt skruvanslutning eller t.o.m. powerpole. De används i allt från UPS:er i serverhallar, i rullstolar, i nödbelysning och i medicinsk utrustning som inte får bli strömlös. Även i flygplan används dom (även om Boeing börjat använda Li-Ion där för att spara vikt, och det vet vi ju alla hur det gick...).
 
Under några år så hade jag två 12V30-35Ah AGM batterier ståendes för nöd och framförallt portabelbruk,
det hände att jag slängde in ett eller båda i bilen när jag ville ut och köra radio i skogen (bodde i lägenhet)
Det är skönt att ha separat radiobatteri så slipper man bli ståendes strömlös och inte kunna starta bilen om man skulle råka få en pile-up.

Personligen har jag bara goda erfarenheter av CTEK-laddare, precis som alla andra tillverkare kan de råka ut för en dålig batch med komponenter som skapar EMI.
Biltemaladdaren jag hade var däremot ett sorgebarn, både när det gällde störningar och det faktum att den blev alldeles för varm, (frågan är om den inte självsvängde...?)
Jag skulle gärna kika på en CTEK med lisn och specka under en hel laddcykel, tyvärr är hela labbet nedpackat så det blir inte än på ett tag.
 
Finns det lösningar för att driva en stationär dator via batteri?
Ja... Det skall väl funka att använda en Inverter 12-230V. En sådan med ren Sinusvåg är nog kanske att föredra, de kostar betydligt mer än en med modifierad sinusvåg. Sök gärna på Wish.com där finns mycket att välja på. Stor priskillnad jämfört med Sverige. Hälsningar/Kent.
 
Skulle i så fall föreslå en UPS som man kan koppla in externa batterier till. Men både invertrar och UPS:er har en tendens att skapa en hel del QRM. Det finns iofs undantag, jag har använt Victrons invertrar utan att märka några störningar. Men dom kostar därefter (>10 000 SEK).
Laptop, eller möjligtvis mini-pc typ Intel NUC, som också drivs med 19V DC, känns som ett bättre val.
 
Jag såg att det fanns en solcell 13,2 V för 399:- hos Lidl.
Någon här på forumet som har erfarenhet av den? Det kanske måste till någon form av "laddrelä"? Jag vet inget om ursprung eller märkning så jag måste nog gå tillbaka i nästa vecka och kolla lite närmare på den.
Ha en trevlig helg
 
Nej men jag använder en sån här, som kostar ungefär lika mycket:
https://www.teknikmagasinet.se/produkter/el-o-batteri/laddare/solcell/solar-pack-18w

Den ger i original 12,0V ut (det sitter en boost-converter i den), men jag har trimmat om den så den ger upp till 14,4V för att matcha min LiFePO4. (Strömmen betränsas ju naturligt av storleken på solpanelen).
En dag ute i halvklart väder ger kanska exakt vad jag förbrukar på en kvälls körning med min KX3:a.
 
Jag såg att det fanns en solcell 13,2 V för 399:- hos Lidl.
Vet du nått mer om denna? Har inte varit där, men kanske bud på att sticka dit å kolla.

... men jag har trimmat om den så den ger upp till 14,4V...
Intressant..
Lämnar panelerna 12v? Eller mer då du kan dra ut 14.4v? Hur ser den ut inuti? Lätt att fixa 14v laddström?
 
Själva panelen ger runt 7 volt. Sen sitter den en step-down-converter till 5V för USB-porten och en step-up-converter till 12V för DC-pluggen.
Det jag gjorde var att sätta ett motstånd parallellt med det "nedre" motståndet i spänningsdelaren för step-up-converterns sense-ingång, se bilderna.
Plastkåpan sitter bara fasttryckt med snäppfästen.
Matningen från själva panelen kommer genom distanserna som kortet sitter skruvat på :)

IMG_20170519_164826296.jpg IMG_20170519_164837145.jpg IMG_20170519_165057063.jpg
 
Meh! ett vanligt hålmonterat motstånd:D
Jo, man tager vad man haver :)
Och så är det lättare att löda på benen till en SOIC än att lyckas löda och kanske behöva löda loss ett 0402-motstånd på ett annat 0402...

Var det någon känd IC-krets i boost-omvandlaren?
Kommer inte ihåg vilket chip det var, men det var inga problem att hitta databladet på det på nätet i alla fall.
 
Back
Top