Hade precis beställt 2 st flexibla 20W paneler på Ebay till ett bra pris från en Kinesisk säljare i England. Det hela föll på att han endast
körde fraktfritt inom UK, vilket jag inte såg, så det blev att trycka på Cancel knappen. Letar vidare ( igen )
Jag har läst på lite mer om hur solceller/solpaneler fungerar, och hur avgiven ström och effekt är satt i relation till påkopplad last.
Kopplar man en solpanel direkt till ett 12V Bly batteri så kan inte panelen arbeta på optimal spänning tex, 19-17 V, utan tvingas ned till 11-13V,
och den avlämnade effekten sjunker.
Det verka att handla om att matcha panelens och lastens impedans. Ungefär som vi amatörer ibland behöver använda en antenn tuner/matchbox ,
för att få max effektöverföring. Nu är det ju inte HF, utan DC.
MPPT Regulatorer arbetar så automatiskt med inbyggd intelligens och DC/DC omvandling.
Men en bra MPPT box kostar mer än vad jag tänker lägga ned på solpaneler. Så det går bort. Då återstår PWM Regulatorer som skonsamt laddar batteriet
strax över polspänningen eller helt dumma regulatorer som bara switchar lasten/batteriet på och av.
Beställde 2 st kompletta DC/DC omvandlare från Holland till ett bra pris. De bygger på
LM2596 och kan omvandla solpanelens högre spänning
direkt till 12 eller 13,8 V. Intressant att se om det blir en bra impedans "omvandling"
. Verkningsgraden uppges ligga runt 85-90% och 3A utgående ström.
Switchfrekvensen är mellan 110-170 kHz. Hur mycket kommer de störa ? Kan lågpassfilter på utgången dämpa ev störningar tillräckligt ?
Återstår att se. De kostade iaf inte många kr.
Edit: Kylfläns behövs.
http://www.eevblog.com/forum/reviews/lm2596-dc-dc-step-down-modules-load-testing/
www.youtube.com/watch?v=R32zDhGIGyw