Batteriförsörjning ute på fältet

12V , 5,0 Ah, 0,9 kg , 1499 kr för det största batteriet på Biltema . Blir 300 kr /Ah
Jag tror de här batterierna främst är avsedda för starta förbränningsmotorer av olika slag. 290 A, Cold Cranking AMPS .

Hittade en 40W panel från Tyskland, i vanlig alu-ram, med en formfaktor som funkar (bättre)
 
Last edited:
Jag tittade på biltemas svindyra LiPo batterier, jag tror att den lägre siffran är verklig kapacitet och den högre siffran vad det kan ersätta.

Ett 3A LiPo har samma startström (om inte mer) än ett 8A blysyra, typ så tror jag dom menar.
 
Hade precis beställt 2 st flexibla 20W paneler på Ebay till ett bra pris från en Kinesisk säljare i England. Det hela föll på att han endast
körde fraktfritt inom UK, vilket jag inte såg, så det blev att trycka på Cancel knappen. Letar vidare ( igen )

Jag har läst på lite mer om hur solceller/solpaneler fungerar, och hur avgiven ström och effekt är satt i relation till påkopplad last.
Kopplar man en solpanel direkt till ett 12V Bly batteri så kan inte panelen arbeta på optimal spänning tex, 19-17 V, utan tvingas ned till 11-13V,
och den avlämnade effekten sjunker.

Det verka att handla om att matcha panelens och lastens impedans. Ungefär som vi amatörer ibland behöver använda en antenn tuner/matchbox ,
för att få max effektöverföring. Nu är det ju inte HF, utan DC. MPPT Regulatorer arbetar så automatiskt med inbyggd intelligens och DC/DC omvandling.
Men en bra MPPT box kostar mer än vad jag tänker lägga ned på solpaneler. Så det går bort. Då återstår PWM Regulatorer som skonsamt laddar batteriet
strax över polspänningen eller helt dumma regulatorer som bara switchar lasten/batteriet på och av.

Beställde 2 st kompletta DC/DC omvandlare från Holland till ett bra pris. De bygger på LM2596 och kan omvandla solpanelens högre spänning
direkt till 12 eller 13,8 V. Intressant att se om det blir en bra impedans "omvandling" :rolleyes:. Verkningsgraden uppges ligga runt 85-90% och 3A utgående ström.
Switchfrekvensen är mellan 110-170 kHz. Hur mycket kommer de störa ? Kan lågpassfilter på utgången dämpa ev störningar tillräckligt ?
Återstår att se. De kostade iaf inte många kr.

LM2596.JPG

Edit: Kylfläns behövs.
http://www.eevblog.com/forum/reviews/lm2596-dc-dc-step-down-modules-load-testing/
www.youtube.com/watch?v=R32zDhGIGyw
 
Last edited:
Jag har läst på lite mer om hur solceller/solpaneler fungerar, och hur avgiven ström och effekt är satt i relation till påkopplad last.
Kopplar man en solpanel direkt till ett 12V Bly batteri så kan inte panelen arbeta på optimal spänning tex, 19-17 V, utan tvingas ned till 11-13V,
och den avlämnade effekten sjunker.

Beställde 2 st kompletta DC/DC omvandlare från Holland till ett bra pris. De bygger på LM2596 och kan omvandla solpanelens högre spänning
direkt till 12 eller 13,8 V. Intressant att se om det blir en bra impedans "omvandling" :rolleyes:. Verkningsgraden uppges ligga runt 85-90% och 3A utgående ström.
Switchfrekvensen är mellan 110-170 kHz. Hur mycket kommer de störa ? Kan lågpassfilter på utgången dämpa ev störningar tillräckligt ?
Återstår att se. De kostade iaf inte många kr.

View attachment 4863

Edit: Kylfläns behövs.
http://www.eevblog.com/forum/reviews/lm2596-dc-dc-step-down-modules-load-testing/
www.youtube.com/watch?v=R32zDhGIGyw

Jo, en solpanel ger ju oftast runt 19V obelastad, men ett blysyra batteri behöver ju en bit över 14V för att ladda, så att reglera ner för mycket är ju direkt kontraproduktivt.

Bäst är ju en MPPT regulator och efter den kommer väl den klassiska PWM regulatorn, men vid så små paneler som jag kör med behövs ingen regulator om man bara kastar ett öga på voltmätaren ibland.

Just nu står betteriet ute med "geografisk batteriregulator", jag har vänt panelen så att den får två timmars kvällssol innan den skuggas, för lämplig underhållsladdning.

Skuggan från ett enda löv på panelen gör att laddningen upphör nästan helt, så tänk på det när du placerar panelerna, det är HELT fritt som gäller.
 
Googlade efter info om filter, störningar och LM2596 korten, Fick en bra träff på EQLs Blog . Bengt mätte att regulatorn i hans uppkoppling störde mer på ingångssidan
än utsidan. Men det var vid 5V och låg belastning 80mA. Situationen kanske är en något annan vid högre belastning.

men vid så små paneler som jag kör med behövs ingen regulator om man bara kastar ett öga på voltmätaren ibland.

Ja, nu slog jag precis till och köpte jag mig en 50W version (från en svensk importör), av den hopvikbara 100W kamouflage panelen. Blir att testa och se hur man bäst kan ladda mitt batteri. Med omvandlare/Regulator eller direkt på. Panelen kommer användas ute i det fria rakt under solen vid radiokörning för att stötta batteriet, eller hemma för underhållsladdning på balkongen i eftermiddagssolen. Förhoppningsvis gör panelen att jag klarar mig med nuvarande 9Ah Bly Ack.
Försöker just nu motionera i lite mer liv i det, med kortare i och urladdningar.
 
Last edited:
Googlade efter info om filter, störningar och LM2596 korten, Fick en bra träff på EQLs Blog . Bengt mätte att regulatorn i hans uppkoppling störde mer på ingångssidan
än utsidan. Men det var vid 5V och låg belastning 80mA. Situationen kanske är en något annan vid högre belastning.



Ja, nu slog jag precis till och köpte jag mig en 50W version (från en svensk importör), av den hopvikbara 100W kamouflage panelen. Blir att testa och se hur man bäst kan ladda mitt batteri. Med omvandlare/Regulator eller direkt på. Panelen kommer användas ute i det fria rakt under solen vid radiokörning för att stötta batteriet, eller hemma för underhållsladdning på balkongen i eftermiddagssolen. Förhoppningsvis gör panelen att jag klarar mig med nuvarande 9Ah Bly Ack.
Försöker just nu motionera i lite mer liv i det, med kortare i och urladdningar.



Har du någon länk till där du köpte hopvikbara panelen?
 
Jadå. Här köpte jag den http://importören.com/solpanel/1004-solcellsladdare-kamouflage-50w.html
Den verkar hålla specen på runt 18,5 V och 2,6 A vid full solinstrålning. En helt molnig dag ger den 10 % av det. Drivit Laptop + SDR via mellankopplat 12V blyack. Det funkade ett par timmar mitt på dagen, så länge solen var fri från moln :). För att inte slösa bort solen :D driver den just nu en 12V ventilator under dagarna.
 
Last edited:
Paneler med Tunnfilmsceller är kanske något att fundera på. Amorphous thinfilm verkar kunna fånga mer total energi ( än poly & mono kristalina ) under molniga dagar och är mindre känsliga för skuggning. Bättre för vårt klimat ? Men de kräver större yta pga lägre verkningsgrad.


En film som visar UniSolar tunnfilm som inte längre tillverkas.


En tillverkare i U.S.A av en CIGS panel http://www.stion.com/products/

Japansk företag som säljer hybridpaneler http://www.kaneka-solar.com/thin-film/
 
Last edited:
En av mina gamla jobbarkompisar flyttade ner till Uppsala och ska börja jobba med att tillverka solceller.

Vad jag har förstått så är det en utvecklingsavdelning och exprimentiella paneler, och dom ligger i framkant när det gäller verkningsgrad.

Dessutom forskas det väl en hel del på Ångströmlaboratoriet i Uppsala:

Spännande om dom får upp verkningsgraden lite till, och framförallt börjar utnyttja fler våglängder av ljus
 
Får vi hoppas att utvecklingen också leder till nya typer av batterier som *helt* kan ersätta blybatterierna, om det nu blir LiFePo4 liknande varianter eller kanske en vidareutveckling på NiFe ? :rolleyes: Om man vill koppla bort elnätet, och leva off-grid ,solar, är det batterierna som sätter gränserna ( även på de breddgrader där solen faktiskt lyser )

Edit: Dessa är ju riktigt tunna men klassas de som tunnfilms celler ?
https://us.sunpower.com/why-sunpower/high-efficiency-solar-technology/
Finns att köpa lösa på Ebay i olika sorteringar.
 
Last edited:
Begreppet Tunnfilmsceller har nog inte så mycket med de färdig panelernas tjocklek att göra.
Det är mer hur de är gjorda. tunnfilmsceller betår av ett tunt lager förångat eller på annat sätt påsatt på en glasskiva eller dyl.
Dvs det ljuskänsliga materialets tjocklek och tillverkningsprocess.

Alternativet är polykristalina celler där man sågat plattor av en stor kristall och limmat på en platta.

Att kombinera tunnfilmsceller med en tunn och kanske böjlig bas, platta, ger tunna paneler, kanske böjliga.

Tunnfilmskretsar gör över med betydligt mindre material, och blir billigare.

Beroende på hur den skall användas, kan det krävas ett starkt skyddsglas framför, kvartsglas som då släpper igenom UV.

Ämnet är stort och under utveckling, intressant!!!!


Fann dessa på DX http://www.dx.com/p/sunwalk-5w-6v-o...lar-panel-for-diy-charger-443148#.V67aT86NR_A
Med tre st får vi då 18 v att leka med, 0,85 A.
Med mindre lösa skivor är det lätt att packa och lägga ut dem i solen.
Lämpar sig då för tillfälligt bruk och experiment.


De
SM4FPD
 
Som vanligt , inser man hur lite man vet o förstår, desto mer man fördjupar sig. Jag trodde Midsummer var ett utländskt företag nånstans långt borta.
http://midsummer.se/products/duo
Säljer komplett system typ "Turn Key" för att börja *tillverka* tunnfilms CIGS celler.
 
Nu är det dags att jag slår mig in i diskussionen (även om det är en gammal tråd, men varför skapa ny när det är samma ämne).

Jag funderar på att köpa ett 45watt steg till QRP-rigen. Typ:

http://www.ebay.com/itm/MiNiPA50-HF...214940?hash=item1c77df6b1c:g:XEMAAOSwJ7RYUjG4

alt.

http://www.ebay.com/itm/45W-MX-P50A...2584200&tpos=top&ttype=coupon&talgo=undefined

Men då funkar inte batteriet jag kör på idag, som är ett Lead Acid 12v 7.2Ah. Sen är det lite tungt jämfört med andra. LiFePO4 är klart intressanta, men.. skall man ha ett OK batteri som varar + laddare etc. så snackar vi om 1500 - 2500 kr beroende på batterival.


Fråga 1:
Hur många amp kan man dra ut från batteriet jag har idag. Är ett sådant här:
http://www.clasohlson.com/se/AGM-batteri 12 V/Pr365460000
7.2 Ah modellen. Hittar bara max laddströmmen överallt när jag goolgar.
(tänker mig att starta med till steget ovan innan jag köper batteri, om det överhuvudtaget går. Dock max 25-30watt, som skulle vara runt 5-6 amp + radio som jag förstår det som. Funkar det? Jag kan lägga mig på 10-15 watt också om batteriet pallar).

Fråga 2:
Jag vill köra en ft817 samt ett steg av liknande modell ovan (främst runt 30 watt, men kan man klämma ut max är det ok). Vilken batterilösning rekommenderar ni?

Krav: Skall vara så lätt som möjligt och inte allt för stort då det skall användas i fält, många gånger allt i en ryggsäck (finns inga problem att swapa batterier om det är en lösning).

Sen gärna så kraftfullt som möjligt. Pris... jaa.. inget fel om det är billigt också. :)


Edit:
Hittade även dessa:

http://batteriexpressen.se/product.html/lithium-ion-batterilifepo4-128v/10-ah?category_id=243

http://batteriexpressen.se/product.html/lithium-ion-batterilifepo4-128v/12ah?category_id=243

Lite pricy..
 
Last edited:
Både bly (AGM), LiFePO4 och Li-Ion kan leverera strömmen du behöver utan problem. Bly brukar klara minst 10C (så över 70A för de storlekar på batteri du tittar på), Li* oftast mer än 20C.
Om det ska vara så lätt som möjligt är det Li-Ion eller LiFePO4 som gäller. Li-Ion är något lättare per Wh (=något högre energitäthet), men får inte tas med på flygplan p.g.a. sin instabilitet. Vid överladdning eller för högt strömuttag skenar processen i batteriet och det börjar brinna nästan explosionsartat.
För de absolut lättaste batterierna, kolla sånna som används för RC-flyg. T.ex:
https://hobbyking.com/en_us/batteries/lifepo4.html
De saknar den skyddande "lådan" runt batterierna för att spara in de sista grammen.
 
Hmm.. så jag kan köra med min blyklump ett tag.. Det var intressant. Verkar vara så "klent" batteri detta 7.2Ah, så jag trodde inte det skulle gå all klämma ut de spänningar under TX. Då kan man ju köpa lite roliga saker än nytt batteri direkt. Släpar jag med nöje klumpen ett tag till.

Jag har spanat in de från hobbyking. De hade 8000Ah innan, men de är borta.
Vad är det för skillnad mellan dessa två? En är 1P den andra 2P.

https://hobbyking.com/en_us/zippy-flightmax-4200mah-4s1p-30c-lifepo4-pack.html/?___store=en_us
https://hobbyking.com/en_us/zippy-flightmax-4200mah-4s2p-30c-lifepo4-pack.html/?___store=en_us
 
Det som skilljer är hur dom är byggda internt. Det ena består av mindre celler parallelkopplade två och två (8 celler totalt), medan det andra har 4 större celler. Det ska inte spela någon roll, men det med 4 större celler är antagligen lite lättare.
Om du kör vidare med din blyack, så tänk på att dom tappar väldigt mycket i livslängd om man laddar ur dom mycket. Dom ska helst aldrig laddas ur mer än 50% (ca 11,5V). Om man laddar ur dom nästan helt (typ 10V) så kan dom vara slut redan efter 10 laddningar.
 
Back
Top