Beacon (SM7CTH) - mitt presentationsinlägg

beacon

New Member
Radiotelegrafist till sjöss 1955-1962.

Radioassistent SAG 1962-1966.

Militärelektronik 1966-1971.

Utveckling av informationsbehandlingssystem (datorer) 1967 - idag
-----------------------------------------------------------------

CS: SM7CTH men inaktiv (av skäl, som delvis framgår nedan).

Saknar möjligheter att anordna antenner (radhus) skulle gärna operera med en CW-rig ( t.ex.ICOM), nedan nämnda rig (ssb) är inte lämplig för CW.

En SB 34 - 1-pris vunnet på SSA-lotteriet mitten av 60-talet.
Har också en gammal hembyggd sändare samt en gammal CW-receiver - vet ej huruvida någondera skulle fungera idag.

Försöker underhålla radhuset - umgås med och sköter om min dotters katt (hon (katten) är numera 16 år gammal).

73
 
Last edited:
Hej, jag bor i Californien sedan 2005 och det är samma problem (om inte värre) här med minitomter och restriktioner. Kika lite på W3FFs antenn The W3FF Buddipole - A Portable Antenna Design for Amateur Radio kanske det kan vara något att testa. Jag bodde i lägenhet i ett år och mitt alternativ då var att köra portablet. Jag använde den kommersiella varianten av W3FF som kallas Buddipole. Antennen är kort och naturligtvis inte lika bra som en normal dipol men fungerar hyfsat.

Göran
 
Mini-antenn

Tack, sm7czr och W6RBA för intressanta möjligheter att lösa antennproblemet - jag tyckte om att köra QRP-mässigt portable vid utflykter till trakter kring sjön Lygnern, söder om Kungsbacka, på 60-talet - använde SB 34-an med hembyggd oscillator, ca 1 Khz, i mikrofonuttaget för CW! Bilbatterierna på den tiden var i allmänhet med 6V, så jag 'långtids-lånade' ett 12V dito för att köra SB 34-an. Antennen fick bli en sorts mini-dipol - en ena änden fästes nära en trädkrona, uppkastad med hjälp av en tyngd över en grenklyka!

En Buddipole hade nog varit lämplig i sammanhanget - nu gäller det bara att hitta någon trevlig portabilitetslämplig QRP-transceiver - jag tror, att sådana av märket ICOM finns i Karlstad :)
 
Last edited:
Back
Top