Bildskärmstörning

SM6VKB

New Member
Hej efter 16 år somnade min gamla datorskärm in så jag fick köpa en ny en Benq G2450.Men oj vad den stör på radion i stort sett hela kortvågen har jag s5-s8 i störning från skärmen om jag stänger av skärmen så trillar s metern ner till noll.Jag har förmånen att bo på ett till 99,5% störningsfritt qth så det här är nåt nytt för mej.Hur stör jag av skärmen på ett bra sätt?

Sm6VKB/Urban
 
Först och främst är ju frågan om skärmen stör mer än den "får" enligt EMC-reglementet. Att ta reda på det som privatperson är inte lätt.

Sen är ju frågan om det är direkt strålande eller ledningsbunden emission du blir störd av. Är den ledningsbunden är det bara att bunkra upp med klämferriter och smacka på så många du har råd med på strömkabeln. SM7YES hade tidigare klämferriter till salu för ett fördelaktigt pris. Kolla med hnm.

Strålar din skärm rakt ut i luften så kan dina störningar finna vägen in i din radio via din egen antenn. Störningarna kan följa skärmen på koaxen upp till antennen och där trilla över till mittledaren och följa den rakt ner i din mottagare. Då är det dags för en choke på koaxen för att hindra störningarna att följa koaxen upp till antennen. Finns många förslag på hur man skapar en choke. Googla lite så hittar du säkert något som passar dig.
 
Hej Urban,
Du får prova dig fram, skärmen har ju två kablar anslutna.
Den ena är ju videokabeln och den brukar vara försedd med en ferrit.
Den andra är ju nätkabeln och troligtvis är det denna väg störningarna tar sig ut.
Jag rekommenderar att du bygger in ett nätfilter i en liten plastlåda med kablar och kontakter så du kan koppla in den varhelst du misstänker nätstörningar.

Kan du "lyssna" på datorskärmen med en liten loopantenn, kanske är störningarna utstrålade.
Jag har också tillverkat en "current probe" med hjälp av en snap-on-ferrite.
Den kopplas till mottagaren och kläms på kablar där jag misstänker störproblem.

Alltså, först måste du hitta var störningarna tar sig ut därefter kan du eventuellt göra något åt det hela.

/Micke
 
Prova och byt videokabel det hjälpte för mig.

Skärmkabeln är en ofta förbisedd störläcka, det kan vara stor skillnad på skitkabel utan och skitkabel med ferriter men är det en riktig skitkabel stör den ändå,
jag har slaktat en sådan skitkabel och den skärmflätan var inte värd att kalla fläta, den hade dessutom ingen skärmfolie heller.
 
Bytte till DVI kabel av god kvalitet.Passade också på att byta ut koaxkablar mellan tuner och radio till lågförlust och nu är det som det brukar vara helt störningsfritt.Tack för tipsen
Urban
 
Back
Top