Biltemas avgasrör

sa6aqp

Well-Known Member
Ja nu är det inte riktigt så illa som det låter.
Vi ska inte prata bildelar.

Bitema säljer hur som helst rostfria rör för avgassystem.
Dessa är i 2m längder och dimensioner från 35mm ca.
Är inne på att bygga en vertikal för 40m.
Min fråga är om man kan använda sig av dessa rör eller inte.
Eller om det rent utav är någon som provat att bygga med dom?

Röret det handlar om är detta.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...tem/Avgassystem-Universal/ROR-40MMX2M-798413/
 
Last edited:
Nu vet väl ingen vad det är för kines-legering Biltema kallar "rostfritt" mer än att den är så billig och av så tunn plåt som möjligt.
Men självfaller går det att bygga antenner av nästan allt, så länge man har ett hum om förlusterna i systemet. RF är en sämre ledare än AL/Cu så du får räkna bort några % pga detta, dessutom blir måtten lite annorlunda (någon % längre?)
Varje byggd antenn ökar kunskaperna, så lycka till men prova gärna i mindre skala först.
 
Min 7 m höga rörmast på husgaveln är av cirkoniumlegerat rostfritt stål. Den lär klara sig flera generationer efter mig. Vad det nu ska vara bra för... :)

/ Göstha
 
Min 7 m höga rörmast på husgaveln är av cirkoniumlegerat rostfritt stål. Den lär klara sig flera generationer efter mig. Vad det nu ska vara bra för... :)

/ Göstha

Det lönar sig att köpa kvalitet ;)

De rören som du länkar till AQP, verkar vara Biltemas universaldelar för att bygga egna avgassystem med.
Dessa borde vara av den ganska välrostande typen, och inte i rostfritt stål.

Skall du ha tag i riktigt bra rostfrittt, så hör med Raka Rör i Mölndal.
Mycket trevlig firma att ha att göra med.
 
Ja varför inte vanliga skarvbara 3 m, 38 mm diam, TV maströr som kostar en spottstyver hos elgrossiten?
 
Back
Top