Bleeder

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Bleedern näms alltid i nätdelar för hög spänning till tex rör apparater. Men hur är det med en bleeder i en 12V nätdel?
Jag har mig veterligen aldrig sett det i någon nätdel för 12V, vare sig det är ett hembygge eller köpe aggregat.

Mitt nyligen byggda aggregat har en stor elektrolyt på 10000µF. Den håller spänningen långt efter att strömmen slagits av, en kortslutning av polskruvarna skulle ge en kraftig strömstöt. Om man ska beräkna bleedern som sig bör så ska man bränna upp 6W i den och ha en som tål 24W, det blir varmt.

Vad säger expertisen om detta?
 
Jag kan ju svara, i väntan på expertisen. Jag sätter alltid dit bleedermotstånd. Men när det är låga spänningar så brukar jag använda motståndvärden som ger en liten effektutveckling. Resonemanget är att det är bättre att tömma kondingarna långsamt än inte alls.
 
Intressant tanke Anders, jag resonerade så själv. Har inte kopplat in någon bleeder ännu, men det kommer. Jag vill minnas att mitt gamla Svedbryaggregat på 20A inte heller hade någon bleeder.
 
Någon bilglödlampa som kopplas in med ett relä som hålls draget under tiden
som agget är i drift?
 
En "tumregel" som förekommer är att en bleeder för ett högspänningsaggregat ska medföra en tidskonstant T=RC på 1 sekund eller kortare. Överfört till ett aggregat med 10000 uF filterkondensator skulle det motsvara ett motståndsvärde på högst 100 ohm.

Med tanke på att det inte är fråga om livsfarliga spänningar kanske man kan kosta på sig en tidskonstant av 5 sekunder, och då
blir värdet 500 ohm. Är den likriktade spänningen 20 V så utvecklas 0,8 W i motståndet vilket man kanske kan stå ut med.

Dessutom bidrar även alla andra tomgångsströmmar som spänningsstabilisatorn drar till urladdningsströmmen och till förkortning av tidskonstanten.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Bleedermotstånd används normalt inte i lågspänningsaggregat eftersom det inte behövs, efterföljande reglerkrets dra så pass mycket i tomgång att den dränerar även en bamsekondensator inom en rimlig tid.
Slitna gamla lytar har även de en läckström som dränerar, det kan vara att tänka på när man byter ut mot nya fina aluminiumkondensatorer är att läckströmmarna är ljusår lägre om nu läckströmmen är en parameter i den aktuella konstruktionen, knappast i ett nätaggregat men kanske i andra sammanhang.

Konstruerar man lågspänningsaggregat själv behöver man inte heller lägga till något bleedermotstånd på filterkondensatorn, däremot kan det ibland vara betydligt viktigare att lägga till ett lastmotstånd på regulatorns utgång för att få den lugn och stabil men det är en annan femma, och ingen "bleeder" heller ;)

När spänningen kryper uppåt 100V eller mer så har jag alltid bleeders, även i spänningspumpar för att balansera som till exempel ett stabbat 80V aggregat som jag konstruerade till en rörmikrofon, där använde jag en dubblare från 36VAC, för att kondensatorernas spänning skulle ligga i samma härad lades det resistorer parallellt för utjämning,
micken lät skit iallafall men den hade åtminstone ett fint nätaggregat :D
 
Last edited:
Då får det bli som jag tänkte från början, ett motstånd med lite högre värde och lägre effektutveckling. Såg förresten i en annan konstruktion - minns inte var - att man på utgången/poiskruvarna hade en liten elektrolyt på 100µF ihop med en filterkondensator på 0,1µF, vad har de för uppgift i sammanhanget?
 
Då får det bli som jag tänkte från början, ett motstånd med lite högre värde och lägre effektutveckling. Såg förresten i en annan konstruktion - minns inte var - att man på utgången/poiskruvarna hade en liten elektrolyt på 100µF ihop med en filterkondensator på 0,1µF, vad har de för uppgift i sammanhanget?

En liten kondensator på typiskt 100nF parallellt över terminalerna på utgången är ett effektivt sätt att koppla ner eventuell inkommande HF mot chassi, flyter däremot minus så behöver du två kondensatorer, från + respektive - till chassi.

HF i ett reglerat nätaggregat kan få många reglerkretsar att flippa ur, inte bara genom att skjuta spänningen i topp som den klassiska 723:,an utan även genom att förstärkningsloopen i regulatorn kan få lustiga fenomen,
jag har vid ett tillfälle stött på ett aggregat som blev en duktig brusgenerator över hela HF då den matade en VHF handapparat.
Vid nyckling av handapparaten blev det S9+30dB över hela kortvågen, en liten 10nF vid reglerkretsen lugnade ner de nervösa opamparna och brusgeneratorn återkom aldrig :)
 
Ok, mitt chassi är ju i plast, har dock skärmat av locket/ovandelen med alutejp inuti. När K2:an stod ovanpå så följde det med brum ut i sändningen det försvann när den stod bredvid i stället.
 
Back
Top