Blivande amatör-kanske??

Bor ca 180 m från en 250kV ledning. Har nu riggat 2 antenner och testat i min Yeasu FT 897. Med 27 Mhz antennen har jag en störningsnivå på ca S 7-8 på 10-11 metersbanden. Med longwire antennen ligger störningsnivån lika illa på 7 och 14 Mhz.
Detta bådar inte gott, nån som har tips? Kanske blir min Yeasu till salu??
 
Det har pågått en diskussion här på ham.se om sätt att hitta källan, leta efter inläggen.
Jag hade störning från 10 kV-ledning och hittade stolpen med hjälp av bärbar 144 MHz SSB-mottagare och yagiantenn. Den vridbara riktantennen för 28 MHz hade visat åt vilket håll jag skulle gå.

Lennart
 
Jag har ingen erfarenhet av närhet till 250 kV-ledning, så vet inte om det är normalt med den störnivån pga koronaurladdning från linorna eller isolatorerna. Det jag skulle göra i ditt fall är att bygga en magnetisk loop och ut och gå med radion, som ju har möjlighet till batteridrift. Då kan du avgöra om störningen kommer från ett distinkt håll. Det går i så fall också att använda loopen som separat mottagarantenn och slippa störningen. En riktantenn för 2m eller 75 cm funkar också för att hitta störkällan om störningen är stark.
Var bor du?

/Roland
 
En gissning är att 27 MHz-antennen är en vertikal? Och longwiren är också en obalanserad antenn. Innan du kastar radion kan du prova med en dipol och se till att ha en strömchoke på nedkoaxen både vid radion och uppe vid antenn-'T'-et.
 
En gissning är att 27 MHz-antennen är en vertikal? Och longwiren är också en obalanserad antenn. Innan du kastar radion kan du prova med en dipol och se till att ha en strömchoke på nedkoaxen både vid radion och uppe vid antenn-'T'-et.

Och sätta den vinkelrätt mot kraftledningen, naturligtvis så långt som möjligt från den.
 
Back
Top