Bokstavering

SM4RNA

Well-Known Member
Z bokstaveras numera Zlatan - DN.SE

Z bokstaveras numera Zlatan

Publicerad 2012-02-02 22:23

Zäta för Z. Det är det som alltid gällt i Sverige vid bokstavering. Men nya tider stundar, skriver Gp.se, och berättar att nu godkänns även Zlatan. I varje fall när man ringer Bilprovningens automatiska telefonbokning.

– Zlatan är ett så känt namn med unik stavning att det används allt mer av våra kunder. Därför har vi accepterat det som ett av tre alternativ för bokstavering av Z, säger Marit Thorin vid Bilprovningen till GP.

Det tredje alternativet är Zebra.

TT
 
Vem är den där Zlatan egentligen?
Man hör namnet det ligger böcker på bensinstationen etc.
Förlåt en som inte är sportknutte och inte vet något om tennis eller höjdhopp eller vad det nu är.
Eller är han en berömd bilprovare?
I och för sig behöver man inte veta detta för att bokstavera....

de
Roy
 
Det kanske inte är så dumt som det vid första påseende ser ut.
På Wikipedia förs ett resonemang om förväxlingsrisk vid bokstavering: Bokstavering - Wikipedia
Talare med stockholmsdialekt säger inte Zäta med ett så kallat brett Ä, utan Seta med ett "spetsigt" E. Detta misstolkas lätt som Cesar, särskilt som somliga talare ofta sväljer slutbokstaven.
Även om "e" i stället för "ä" är på nedgång i stockholmskan, så förekommer det fortfarande ganska ofta på Stockholmsrepeatrarna, liksom att man sväljer slutet av orden (ofta hela suffixet, när man inte bokstaverar). Att använda hemsnickrade varianter, som "Wille" för att bokstavera enkel-V, är i allmänhet inte så lyckat, men "Zlatan" i stället för "Zäta" kanske kunde vara motiverat.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Zlatan Bertil Bertil..... Kommer aaaldrig att hända! Ännu mindre Zlatan Bravo Bravo..
I så fall hellre Zlatan Bu Bu.

SM3ZBB/Lasse
 
Zlatan Bertil Bertil..... Kommer aaaldrig att hända! Ännu mindre Zlatan Bravo Bravo..
I så fall hellre Zlatan Bu Bu.

SM3ZBB/Lasse

Låt oss (som inte bryr oss om fotboll) slippa Zlatan Bilprovare:)

/Micke
 
Ham Se, Ham Se,

En gång i min ungdom när jag var med i FRO och vid ett tillfälle deltog i en signaleringsövning, var operatören i andra änden en mycket sydlig SM7:a.
Jag minns att jag hade betydande svårigheter att skilja mellan hans ADAM
och URBAN.

73,
Rolf, SM5MX
Ståkhålmare
 
Nämn inte för FI (Gudrun Shyman) att svenska bokstaveringslistan bara innehåller manliga namn, då blir det säkert ett fall för DO hi hi.

73 Sigurd Martin sex Adam Adam Ludvig
 
Hahaha,

Z är ju den enda bokstaven, som man inte behöver memorera något bokstaveringsord för. Nästan lika dumt som att säga Whiskey när man menar watt i klartext. Watt är ju både kortare och omöjligt att missförstå. Varför krångla till något, när man inte behöver det?

73,
Kjell, PB3SM - SM6CPI
 
Back
Top