Bra dator för remotekörning?

Liten update. Den "nya" datorn installerades med exakt samma resultat. TX hänger sig på låga band.
Testade allt möjligt under svärande. I desperation kopplade jag in en simple switch från datorjunkboxen mellan lan-kaben och datorn. Problemet borta....
Gott så. Men egentligen är bara symptomen avhjälpt.
Skall testa i helgen med att kopplat datorn direkt mot fiber-modemet för att se om jag kan utesluta routern...
 
Du kör väl med skärmade lan-kablar som ansluts i en router med skärmade RJ-45 kontakter ;)
 
Du kör väl med skärmade lan-kablar som ansluts i en router med skärmade RJ-45 kontakter ;)
Jo, den grävda kabeln är skärmad och förhoppningsvis av hög kvalitet. Sista metern är dock en junk-kabel för jag fick inte in den "fina" kabeln genom hålet i väggen. Skall byta sista metern när jag hittar skärmad kabel på annat än 100-metersrulle
 
Förutom det andra skrivit om skärmning, se också upp så du inte har flera separata jordningar in till datorn, via nätjord, skärmade usb-kablar osv. De kan bilda en slinga ihop som fungerar som en stor loopantenn. Ju större area på en sådan oavsiktlig slinga, desto mer skräp fångar den upp.
 
så du inte har flera separata jordningar in till datorn
Det ät lätt att göra fel och tänka fel i bland.
Själv hade jag en jordanslutning från 12V-nätdelen via radions USB-kabeln till datorn och vidare till skyddsjord.
Lite CM-ström på något band och allt gick på tok och det vrålade i pc-högtalarna.
 
Jag hade väldiga problem (musen frös, datorn hängde sig etc), speciellt då jag körde RTTY. Jag skaffade en ny laptop, en HP som uppfyller MIL-STD-810 standarden, och det blev lite bättre. Denna standard har dock mest med andra miljöfaktorer att göra (fukt, vibrationer etc), men sannolikt gör det att maskinen är något mindre plastig också, och det hjälper lite.

Den kompletta lösningen blev sen i två steg:

1. Sätta ferriter på alla ledningar till PC:n, blev "nästan" bra. (Se också nedan.)
2. Göra en enkel Faraday-bur av finmaskigt nät som jag skjuter in PC:n
och sen stänger en lucka (också den gjord av samma nät).

Efter detta har jag inga problem alls, inte ens vid QRO.

När man sätter ferriter på sladdarna så skall man välja rätt material (#31 för HF verkar vara bra), samt notera att man bör linda sladden flera varv genom torroiden: impedansen som störningarna måste ta sig förbi ökar med *kvadraten* på antal varv. Dvs, 2 varv är 4ggr så bra som endast ett varv osv. Jag har minst 3-4 varv på samtliga sladdar. Torroiderna sitter precis där sladdarna går in i "buren".
 
Back
Top