Bra små elektronik mejslar?

SM-Frank

Well-Known Member
Är på G med att inhandla ett gäng bra elektronikmejslar...
Har ni förslag på sådana?
Eller har erfarenhet av nått som man skall hålla sig från...

8872344780830.jpg
 
En sak att se upp med när man köper en "sats" mejslar är att det ofta bara står "kryssmejsel" på förpackningen eller på webbsajten utan upplysning om vilken sorts kryss det är - Phillips eller Pozidriv. Fel kryssmejsel i galen skruv blir inte bra, ofta blir skruvskallen förstörd.
SM0APK, Stig
 
Och ni som inte förstår vad Stig menar, läs på! Jag har varit med om att yrkeslärare på en gymnasieskola sett ut som fågelholkar när jag försökt förklara.

/ Göstha
 
Jo, jag vet skillnaden på de olika skruvarna... har själv en massa utbildning som jag kan skryta med... ;)
Men... nu undrade jag om tips på vilka små mejslar som kan vara bra eller vilka som ni har mindre bra erfarenhet av.
Saknas det nån mejsel i nått paket får man ju komplettera med detta...
 
Bra verktyg gör halva jobbet och resten till ett nöje.

Den mejselsatsen från Wiha som din bild visar är mycket bra, det är mejslar av god kvalitet som passar bra i skruvskallarna utan att förstöra och kommer att hålla många år,
undvik no-name och Biltema/Jula/Rusta -whatever.

I kryssväg får du komplettera med Phillips Ph0 Ph1 och Ph2, Pozidriv Pz0 Pz1 och Pz2.

Köper du mejselsatsen på din bild (finns bl.a. hos Clas Ohlson)
och köper lämpligen denna sats:
Se Skruvmejselsats BE hos Verktygsboden.
och kompletterar med en var av dessa:
Se Skruvmejsel för Pozidriv, PZ-skruvar hos Verktygsboden.
så kommer du att ha mejslar för i stort sett det mesta utom torx och insex som man kan behöva emellanåt.

Du hittar nog det mesta på Swedol och liknande ställen för yrkesfolk eller online.
Bra märken är tex. Wiha, Xcelite, Bacho (ej de Bacho med dålig finish som finns på Jula mfl.) Wera, PB Swiss och CK och några få till.
På Biltema och Jula hittar du det som håller ett litet tag, de dyrare grejorna håller en halv livstid,
men det är till syvene och sist plånboken som dikterar villkoren.

Själv är jag less på sönderdragna krysspårsskallar pga fel mejsel, se bild nedan för rätt val av Phillips eller Pozidriv:
unterschied_ph_pz.jpg
 
Tackar för inlägget! (och länkarna)
Har redan de större modellerna av Bachos sortiment.
Så det är de små elektronik mejslarna jag jagar...
Den jag la upp bild på är denna:
[URL="http://www.jula.se/precisionsmejselsats-15delar-111207"[/URL]
 
Last edited:
Det får bli ett gäng Tjeckiska Wera... tills man hittar nått bättre.
Kanske blir man förtjust i dessa...
 
Det får bli ett gäng Tjeckiska Wera... tills man hittar nått bättre.
Kanske blir man förtjust i dessa...

Jag tycker att Wera hör till topp-5 bland mejslar så det finns inte så mycket kvar att välja på om du skall hitta nåt bättre :)
 
Var på Jula idag... hittade några Tyska mejslar som får duga tills de andra dyker upp...
Dessa verkade rätt ok...

IMG_6220a.jpg
 
Back
Top