Bredbandig störning på 70cm, nån som "hör" den?

SM6WZR

Member
Hej!

Vi har ett litet bekymmer på vårt test-QTH, vi har brusförhöjning i en riktning.
Vi har 4 stackade 13 el. vårgårda och brushöjningen blir besvärlig när vi använder preeampen.
När vi lyssnar med en rundstrålande som sitter strax ovanför de stackade så "hörs" den inte. Detta skule ju kunna tyda på att den kommer långt bortifrån.

Nyfikna på vad det kunde vara så anslöt vi en spectrumanalysator...
Se bild på:
Störningar på 70 cm, vad är det? | SK6QA

Vi har fått några förslag om NATO, eller amerikanska fartygskommunikation.
Från vårt QTH på Tjörn så är riktningen mot Norges sydspets.

Jag tycker dock att de som bor närmare borde ha märkt nåt. o andra sidan så är det bara mer brus man upplever om man inte har en spec...

/Johan
 
Man kör ju Internet på 450 bandet. har du någon
450 bas i närheten, kan ju vara nåt spök med en sådan kanske?

Det finns ju även Trådlösa video länkar som ligger i närheten jag vet dock inte freq omr på dessa som är av äldre typ, de används att överföra Tv mellan 2 våningar typ. Men ni kanske inte har några hus i den riktningen?
Lasse SM4IVE
 
Man kör ju Internet på 450 bandet. har du någon
450 bas i närheten, kan ju vara nåt spök med en sådan kanske?

Det finns ju även Trådlösa video länkar som ligger i närheten jag vet dock inte freq omr på dessa som är av äldre typ, de används att överföra Tv mellan 2 våningar typ. Men ni kanske inte har några hus i den riktningen?
Lasse SM4IVE

I den riktningen finns det hus även om det ganska långt bort, och självklart kan man inte helt utesluta att störningen är lokal, vi har gjort några trevande försök att pejla utan några bra resultat tyvärr.
Annars är det nog som du säger en typ videolänk som ligger närmast till hands iomed att den är så bred.

/Johan
 
Kan vara ett trådlöst radiomodem från Trimble.
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=wide%20band%20radio%20modem%20430mhz&source=web&cd=10&ved=0CGQQFjAJ&url=http%3A%2F%2Fwww.eko-gis.pl%2Ft09.pdf&ei=mJeOUMLRDu_U4QSHuoCYBg&usg=AFQjCNFODwDucyriHR4FRpGqZpXWSqyJuw

Används t.ex. för att trådlöst överföra GPS-data.
Kan konfigureras för flera 10MHz breda band.

Bara vetskapen om att denna typ av utrustning finns och är avsedd att köras på 70cm är ju illa.

Men jag begriper inte varför din störning är så bred. Video borde ju inte vara bredare än ca 5,5MHz.


/Micke
 
Last edited:
Jag tror att Håkan SM6CEN (sf6x) övergav sitt test QTH på Tjörn pga en Rakel bas !
/ 73 Tommy
 
Jag gissar på en blandningsprodukt från marksänd tv på UHF (fyrkantigt digitalt block i denna storleksordning). T ex skapad i en bredbandig antennförstärkare i riktningen. Eller lokalt i huset! Kolla kanaltabeller för sändarstationer i området och jämför med spektrumanalysatorn om det verkar likt. Sedan får ni nog åka runt i misstänkta området med yagi o spec som tv-pejlarna gjorde förr.
 
Last edited:
Troligtvis en länk som är importerad från Asien där man
har en liten annan syn på användning av frekvenser
inom LPD. Det borde inte vara så svårt att hitta källan.
 
om start-stop frekvenserna i spektrat på sk6qa websidan stämmer ser det ut att vara en ISM allokerad bredbanding applikation, 430-440MHz är ju en av ISM allokeringerna i iaru reg.1

Trimtalk 450 grejen har upp till 20kanaler i ett 10MHz segement, varav ett segment är 430 -440MHz. I spektrat ser man antydan till kanaler, så visst kan det vara en liknande burk med ett 450 radiomodem som står som transceiver eller repeater i nån kommersiell lokal i närheten.

OM man gör ett nytt spektra med mer "dynamik" kanske det går att se kanalinderingen.
 
Last edited:
Signalen är bred som en DVB och Brer ut sig på kanal S37.
Digital kabelkanal som läcker ut nånstans?
 
Läckande kabelkanal var också ett rimligt förslag. DVB-C kanal S37 430-438MHz Finns det något hyreshus eller Brf med Comhem i riktningen? Mollösund kanske.
Kanske kan man misstänka en äldre fastighet med gamla kablar som inte är avsedda för annat än TV1 och TV2.
 
Last edited:
borde inte en dvb-c s37 signal vara centrerad på 434.0Mhz ?
eller så är sk6qa's spektrumbild inte "kalibrerad", 434.0 ligger i offset som det ser ut nu.

434.0 +/- BW (8 eller 10Mhz bandbredd i detta fallet?)
 
Signalen ser ut att ligga lite snett i rutan.
Kanal S37s (analoga) bildbärvåg är 431,25 så ungefär 4 MHz upp från det borde vara center.

Men den är faktiskt lite bred signalen.
 
Hmm, DVB-C och -T använder väl oftast 8MHz, medan DVB-S kan använda 9MHz.
Nogrannt mätta start/stopp/Cf?
SM0NGL: Distribution av analoga kanaler förekommer knappast längre och ser på en spec ut som en berg&dalbana. Detta är en digital signal.
 
Last edited:
SM0NGL: Distribution av analoga kanaler förekommer knappast längre och ser på en spec ut som en berg&dalbana. Detta är en digital signal.

Jo, jag vet exakt hur en analog kanal ser ut :) Att det är digitalt är redan konstaterat.
Men man definierar kanalens frekvens genom att ange frekvensen för var den sidbandsbegränsade analoga utsändningens bildbärvåg skulle varit.
 
Några små kommentarer i oordning.
SM0NGL- "vi" och branchen brukar faktiskt ange kanalerna med mittfrekvens t.ex. S37 434 MHz.
SM4IHY- Jo vi kör på S37 och nästan alla andra kanaler med. Det är ju "bredband". :-)
SM1TDX- Höstacken är nästan 7MHz bred med 8 MHz kanalindelningi C och T.
SM0NCL- helt rätt. Om speckbilden stämmer är det inte DVB-C eller T. Min gissning är mer på som du säger Trimtalk eller motsvarande.
Hoppas Ni hittar "störningen" som ju kan vara en helt legal sändare.
vy 73
Göran (kabeltvexpert ;-) )
 
Tack för alla tips.

För tillfället har vi ingen möjlighet att jaga den med Spec, då jag hade lånat den för ett tag. Annars är det riktiga grejor så frekvenserna stämmer.

Från QTHt så är det ganska lång till närmsta hus, uppåt nån knapp km iallfall.
Det är villor och lagårdar. Vi har varit ute o kört runt lite med specen där och på andra ställen längre bort i riktningen utan att finna nåt.

Jag är medveten om att man måste ha lite tur om det är en lokal störning. Det är ju ändå med 4x13 element som vi tar emot den ändå relativt svaga signalen med på QTHt.
Nästa steg var egentligen att få med sig en bättre antenn ut och pejla med, men vi hann aldrig så långt...sen får man se till att att sig upp på fler höga punkter och se om det överhuvudtaget hörs nåt där.

Vi kommer förhoppningsvis få en lösning, vårt 70cm fylls med mer o mer skit det är en sak som är klar.....

jag återkommer givetvis i frågan om vi finner ut det hela.

73 /Johan
 
Back
Top