BRUS och BRUS samt Brus

Jag har länge funnit "marknadsförarnas makt över ingenjörerna" märklig.

Detta verkar leda till att materiel som har direkt "asociala" egenskaper kommer i händerna på amatörer med dåliga tekniska kunskaper.

Man undrar varför inte amatörradiotillverkarna läser de rekommendationer som bl.a. ITU tagit fram till alla radioanvändares fromma och sedan omsätter dessa i sin hårdvara och programvara. Numera är det ganska enkelt att åstadkomma en "knäppfri" nycklingsvågform när apparaten innehåller en DSP, jämfört med hur man fick göra i perioden "B.C." ("Before Computers").

En adaptiv inställningskrets för nycklingsvågformen skulle enkelt kunna känna av vilken telegrafitakt som sänds, och anpassa stig- och falltider till denna. Även "mic-gain kontrollen" för SSB skulle kunna elimineras med ett liknande upplägg.

Det skulle kunna göras jämförelsen med våra maritima radiooperatörsbröder.

Dagens bryggbefäl har radiokunskaper (c:a 60 timmars undervisning) som kan jämföras med de svenska radioamatörer som examineras i dag. På en apparat som dessa får handskas med finns det numera INGA inställningsmöjligheter utom kanalval och volym. Gårdagens telegrafist hade en termin ganska avancerad radioutbildning och fick manövrera apparater med något flera inställningsmöjligheter.

Jag oroar mig lite för att makthavarna så småningom upptäcker detta, och inför krav på typgodkänd och CE-märkt materiel även för radioamatörer. Då har de som premierar kvantitet före kvalitet fått som de vill, och amatörradiofrekvenserna blivit till ett expanderat PR-band.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag oroar mig lite för att makthavarna så småningom upptäcker detta, och inför krav på typgodkänd och CE-märkt materiel även för radioamatörer. Då har de som premierar kvantitet före kvalitet fått som de vill, och amatörradiofrekvenserna blivit till ett expanderat PR-band.
Varvid området för egna experiment begränsas till antenner och häftiga, måttligt legala PA-muskedunder i garderoben eller friggeboden.

/ Göstha
 
Last edited:
Varvid nätet skulle fyllas med "trimnings"-tips och modiferingar som sätter saker och ting ur spel och antalet som kör med locket av och mejseln kroniskt i ena handen skulle öka kraftigt. :D
 
... och Roy och hans kollegor skulle drabbas av ännu fler suspekta garantireparationer :cool:

/ Göstha
 
Min åsikt är att en amatörradio bör ha stora möjligheter till inställningar, exvis micgain inom stora områden så att experiment med olika sorters mickar kan göras, stora inställningasområden för AGC så att man kan testa hur det beter sig, och vid RTTY av alla typer behvös dessa möjligheter för att optimera och prova sig fram.
Inställningar som är inom så stora områden att det kan bli fel, och att man därmed kan eller måste lära sig dess funktioner. Ju större och dyrare radio ju mer möjligheter och inställningar, och ju större inställningsområden, är självklart.

Samma sak är det inom Foto som hobby, ju dyrare kamera man köper ju mer krävs av användaren, dock finns ofta "AUTO" men då kan man lika gärna köra 3000 kr:ers kompaktkamera.

Att man köper en stor radio är ju just därför att få mer möjligheter, men liksom inom Foto det krävs mer kunskap.

Om man ställer in något fel får man ju reda på det av motstationer.
Givetvis är detta att ställa stora krav på radioamatörer, men vi har oxom ett stort ansvar.
Nybörjaren köper en enklare radio där "auto" funkar sådär, och inställningsmöjligheterna är få och begränsade. Medan veteranen som kan allt vill pröva på lite mer på djupet, och kan mer pga erfarenhet.

Givetvis vissa grundkrav, som KA antyder, och exemple på inställningar som uppfyller dessa grundkrav vore ju bra för en radiostation att veta, eller att vara garanterad. Kanske kommer sådana krav? Men troligen blir det tvärs om.

Och nog kan vi höra kommersiella SSB stationer som låter fullkomligt APA på banden.
I alla fall utländska.....
Allt det här går att likna vid Kameror, Bilar, bössor, Golfklubbor, segelplan, snöskotrar, MC, och alla leksaker vi skaffar oss. Nybörjaren skall inte ens tänka tanken på en MC med 238 kW motor. Men även veteranen som kan allt om den cykeln kan köra för fort och åstadkomma skador.

Men nu har vi väl kommit ifrån bruset ändå.... hi hi

Och nog gäller det du skrev KA: "marknadsförarnas makt gäller över ingenjörerna" för nästan allt vi kan skaffa oss. Annars skulle vi bara få 10 watt i radion, det gick ju bra förr, 23 kW i MC:n, och golfklubbor av trä, detta räcker ju bra för att slå en boll, eller köra i 70 km/h rent ingenjörsmässigt.
 
Last edited:
Back
Top